- Dvs. man är inte en fullkomlig troende om man inte
önskar sin broder (och enligt en annan version: sin broder
och sin granne) det goda och tillåtna som man önskar
sig själv. Vid första påseende kan det verka
som om detta innebär
att man ska jämställa sig själv med sin broder – men i
själva verket betyder det att man måste ge
företräde åt sin broder. Den mänskliga naturen
pockar jämt på sina rättigheter och söker
ständigt upprättelse för oförrätter, men den
vars tro är fullkomlig ser alltid i första hand sin broders
rättigheter, och skyndar sig – även om det sker på hans
egen bekostnad – att ge upprättelse
åt sin broder.
Denna
hadith visar att varje
troende utgör en enhet tillsammans med andra troende,
som Profeten sagt i en annan
hadith:
"De troende är [som] en enda
kropp, om en av dess lemmar lider, drabbas hela kroppen av
feber och sömnlöshet." (Sahih Muslim #2586)