Det har förmedlats från Abu Hamza Anas ibn Malik (må Allah vara nöjd med honom), som var tjänare till Allah's Sändebud (s), att Profeten (s) sagt:

Ingen av er tror1 förrän han önskar åt sin broder det han önskar sig själv.

Al-Bukhari och Muslim har återberättat detta.


  1. Dvs. man är inte en fullkomlig troende om man inte önskar sin  broder (och enligt en annan version: sin broder och sin granne) det goda och tillåtna som man önskar sig själv. Vid första påseende kan det verka som om detta innebär att man ska jämställa sig själv med sin broder – men i själva verket betyder det att man måste ge företräde åt sin broder. Den mänskliga naturen pockar jämt på sina rättigheter och söker ständigt upprättelse för oförrätter, men den vars tro är fullkomlig ser alltid i första hand sin broders rättigheter, och skyndar sig – även om det sker på hans egen bekostnad – att ge upprättelse åt sin broder.
Denna hadith visar att varje troende utgör en enhet tillsammans med andra troende, som Profeten sagt i en annan hadith: "De troende är [som] en enda kropp, om en av dess lemmar lider, drabbas hela kroppen av feber och sömnlöshet." (Sahih Muslim #2586)