- tasbih är
uttalandet av subhana Allah (سبحان الله)
takbir är
uttalandet av Allahu akbar (الله أكبر)
tahmid är
uttalandet av al-hamdu liAllah (الحمد الله)
tahlil är
uttalandet av La ilaha illaAllah ( لا إلاه إلا الله)
- Att påbjuda det goda och förbjuda det
otillbörliga är fard
kifayah, och belöningen för fard är högre än
belöningen för frivilliga gudstjänsthandlingar (nawafil). Enligt en hadith qudsi säger Allah den
Upphöjde: "Det finns inget Jag tycker mer om än att en
tjänare närmar sig Mig med det Jag ålagt honom
som plikt." (se hadith nr 38
i denna samling). Det har nämnts i hadith att belöningen för
fardhandlingar
står sjuttio grader över
nafila i rang.
- En god föresats omvandlar tillåtna handlingar
till sadaqa.
Det kan vara en gudstjänsthandling att ligga med sin hustru, om
avsikten t.ex. är att tillgodose hennes rättigheter, eller
att man
önskar sig ett fromt barn, eller att man vill skydda sig
själv och
sin hustru
mot frestelser.
- Detta visar att det är tillåtet att ställa
frågor angående bevis som ligger till grund för ett
utlåtande (fatwa), om
man vet att den tillfrågade inte misstycker, och om frågan
ställs med god adab.
- Detta visar att analoga resonemang (qiyas) är tillåtna
för att härleda rättsutlåtanden, och de
rättslärda använder denna princip, utom zhahiriyya (*). Visserligen har
de tidiga generationerna lärda uttryckt ogillande av qiyas, men de avsåg då
inte qiyas i denna mening.
Vad de invände emot var att sofisteri användes för
att argumentera och opponera sig mot religionen (**).
|