1. (forts) Kan man inte det, bör saken föras till domstol. Att dölja en sådan persons synder leder bara till att han stärks i sitt felaktiga handlande, andra människor skadas, Allah's förbud vanhelgas, och andra kan börja följa samma dåliga exempel. Det är därför rekommenderat att man för fram sådant inför allmänheten, såvida man inte bedömer att det förvärrar saken. Detsamma gäller otillförlitliga hadithberättare, falska vittnen och ohederliga förvaltare av fonder för sadaqa, stiftelser (awqaf) eller medel till hjälp för föräldralösa. Det är nödvändigt att avslöja deras otillförlitlighet, och det är inte tillåtet att dölja deras brister, om man ser att de inte är lämpade för sin uppgift. Detta är inte baktal (ghiba), som är förbjudet, utan nasiha som är obligatoriskt.

  2. Här menas att söka kunskap om shari`a. Till kunskapssökandets villkor hör avsikten att komma närmare Allah – dvs. samma villkor som gäller för varje gudstjänsthandling (`ibada).

  3. Här nämns det förtjänstfulla med att samlas i moskéerna för att läsa Koranen. Detta gäller folk i allmänhet, inte bara de lärda och dem som har en särskild ställning inför Allah.

  4. Frid betyder här lugn och högtidlighet.

  5. "De som är hos Honom" avser Profeter och Änglar av hög rang.