Publicerad
17 december 13:56
Det svänger om Lugns Vällingby
Aldrig har det svängt så om
en Lugnföreställning.
Den leker med färger och
former, den delar sin tid
mellan sång,
koreografi och en
skådespelarkonst som
inte vet
några gränser. Leif Zern är
tagen.
Scen
Verk: "Det finns ett
liv där borta i Vällingby" av Kristina Lugn
Plats: Stockholms
stadsteater
Regi: Åsa Kalmér
Medverkande: Ann Petrén,
Lennart Jähkel, Monica Stenbeck, Anna Lyons, Lena Nilsson, Åsa Persson, Niklas
Falk/Lars-Göran Persson
Övrigt:
Scenografi: Åsa Kalmér och Ann Bonander-Looft. Kostym: Ann Bonander-Looft.
Musik: Niklas Brommare. Ljus: Ulf Englund
Vi - och dit räknar jag även
mig själv - talar alltför ofta om svensk teater som en naturalistisk raksträcka
från Strindberg till Norén. Då glömmer man att den fantasibetonade och lyriska
ådran är lika stark. Det finns en Lars Forssell och en Staffan Göthe som leker
fram sina gestalter och sitt språk. Och vad vore sextiotalets gruppteater utan
den nyligen bortgångne rimmästaren Kent Andersson? Har han en arvtagerska heter
hon Kristina Lugn, en älskad folkhemsskildrare som i sitt nya stycke på
Stockholms stadsteater rimmar servicehus med grus och paraply med Vällingby.
Jag trodde aldrig att jag
skulle få se henne spelad på en stor scen och gick dit med fjärilar i magen.
Allt sker ju blixtsnabbt i Kristina Lugns dramatik - skulle man hinna uppfatta
de aforistiska poängerna? Det kan vända mitt i en mening och leda tankarna i ny
riktning. Mycket jazz i hennes dialoger - men knappast
storbandsjazz.
Mot den bakgrunden är Åsa
Kalmérs iscensättning ett mindre mirakel, en av de vackraste jag sett på länge
och en av de lyckligaste. Tillsammans med Ann Bonander-Looft delar hon på
ansvaret för scenografin. Annika och Torsten ska skiljas. Hon ska flytta till
Vällingby, han ska möjligen bli landshövding, väninnan Ann har lagt sista
handen vid sin välfärdsutredning, är bekymrad för döttrarna med de
tvillingliknande namnen Anneli och Ammeli och kommer alltid att bo kvar på
Fornminnesvägen 11.
Med samma rätt som en
flotte, ett ålderdomshem eller en sandlåda kunde vara Kent Anderssons metaforer
för en större livsproblematik, är Kristina Lugns förort med rader av gröna
brevlådor bara språngbrädan för fantasins arabesker.
Det scenografiska svaret
kommer i form av en vidsträckt park. I dess mitt ligger de välklippta häckarna
med sin vassa spets pekande ut i salongen, en symbol för folkhemmets dröm om
klar sikt och förnuftiga proportioner. Men detta svenska Versailles är en
labyrint där medborgarna inte hittar tillbaka till sina närområden. De faller
mellan raderna och ses sticka upp en fot här och där.
Föreställningen är ingenting
annat än en fantasi där de sju skådespelarna ger intryck av att improvisera sig
fram genom ett Sverige som på Kristina Lugns vis är perforerat av ensamhet men
där slutackordet är förbluffande optimistiskt.
Hennes stora tema är
separation. Vi skiljer oss i varje ögonblick, inte bara från varandra utan lika
mycket från oss själva, i sorg och saknad efter det vi har och det vi aldrig
har haft. Det som gör denna dialog så levande är att den vägrar att stå stilla.
Magnus Florin skriver i en tänkvärd betraktelse i programbladet att Kristina
Lugn inte är ute efter att "avslöja" trygghetstänkandet i våra
hjärtan. Hennes figurer längtar visserligen efter trygga vanor. Men hon ger dem
rätt även om hon vet att de längtar förgäves.
Därav
denna kolossala oro i varje replik.
Aldrig har det svängt så om
en Lugnföreställning. Den breder ut sig, leker med färger och former -
tomterött, får väl bytas till kycklinggult i april - och delar sin tid mellan
sång, koreografi och en skådespelarkonst som inte vet några gränser. Lennart Jähkels
sorgsna energi missar inte en replik som "Jag gläder mig i onödan".
Monica Stenbecks Ann bär sin förvirring med envishet och styrka, övervakad av
Niklas Falks pliktmedvetne närpolis.
Och så Ann Petrén, liksom
upplyst inifrån av dottern Anna-Klaras graviditet och Åsa Perssons underbara
saklighet i denna änglalika nyckelroll. Lika mycket gläds och skrattar man åt
Anna Lyons och Lena Nilssons lustiga systrar, två väsen från Vallentuna med
kvällens roligaste frisyrer.
Niklas Brommare har skrivit
musiken, ett oändligt rikt varierat prassel av slagverk och viskande melodier,
och utför den på egen hand på scenen. Sällsynt generöst.
Swing it, Kristina Lugn,
swing it - publiken är nog med på noterna.
Leif Zern