Jiri
Hälsa
Dans
Orientalisk dans
en kort introduktion av Jiri Klokocka Kläder Kroppshållning Positioner Rörelser Min favoritmusik Orientalisk dans, även kallad för magdans, är som en orm, som har slingrat sig fast kring min konstnärliga själ. Vackra rörelser med andliga energier. Utrymme för allt från det stillsammaste till det livligaste. Ett sätt att uppnå harmoni i kropp och själ. Här presenterar jag lite grunder till den traditionella, kvinliga versionen av den orientaliska dansen, raqs sharki (dans från östern). Sidan är tänkt som ett komplement till danslektioner.
Kläder
Eftersom dansen använder mycket höftrörelser, är det av stor vikt att midjelinjen verkligen syns. Ett sätt att förstärka den, är att sätta på sig ett speciellt bälte med en massa glittrande mynt. Dessa bjuder dessutom på rytmiskt rassel, när höfterna rör sig. Har du inget bälte, så kan du ändå framhäva midjelinjen genom att klä din överkropp resp. underkropp i olika färger. Eller att ha en bar mage, som kontrasterar mot kjol eller byxor. Ett annat alternativ till de där tjusiga glittrande bälten är att knyta fast en sjal, slöja eller sarong runt höfterna. Gärna med lite guld i. Se till att du knyter det ganska lågt ner. Gör några höftvickningar i spegeln. Om inte bältet, sjalen eller vad det nu är, rör sig ordentligt, så flytta ner det. Det ska gunga som en båt i ett stormigt hav. Detta gäller även när du väljer att endast ha kjol/byxor och bar mage. Resåren ska ligga långt nere, för att få riktigt liv i midjelinjen. Ska man vara strikt, så ska magen vara övertäckt med någon sorts textil, även om det bara är ett genomskinligt nät. Att dansa med en slöja är en härlig upplevelse. Eller med flera, olikfärgade slöjor. Lek kurragömma med publiken eller gör dig riktigt stor, när slöjorna svävar ut i ett snurr. Slöjan kan du lätt göra själv. Köp 240 cm chiffong. Gärna i någon ljus eller uppmuntrande färg. Undvik svart! Fålla kanterna. Har du tid, sy fast små lätta paljetter längs alla fyra kanter, så får du all uppmärksamhet på dansgolvet. Cross-Dressing In Middle Eastern Dance ger ett lite mera kulturhistoriskt inblick i klädseln.
Kroppshållning
Jag ska beskriva ett neutralt utgångsläge. Stå rakt, med fötter på ungefär 20 cm avstånd från varandra. Ha dina knä lätt böjda. Fram med bröstet, ner med axlarna och in med magen. Svanka ej. Håll ryggen rak, som om du bar en kruka på huvudet. Svikt i knäna är nödvändig bl.a. för höftrörelserna, eftersom det just är knäna som får höfterna att röra sig. För att huvudet inte ska guppa upp, när du exempelvis vickar med höfter, så måste knäna vara böjda även när höfterna passerar sitt horisontella viloläge. Ha även en viss böjning i armarna. När de exempelvis ska vara sträckta åt sidorna, se till att ha en mindre böjning i armbågarna. Underarmarna kan då vara i brösthöjd och ungefär vågrätta. Istället för att låta underarmarna peka rakt åt sidorna, böj dem en liten aning fram (mot publiken). Ha ögonkontakt med din publik. Släpp fram leende, när musiken bjuder till det. Titta inte i golvet. Vill du kolla dina fotsteg, försök i första hand att titta genom spegeln. Vill du lära dig den manliga versionen, så hittar du tips bl.a. kring kroppshållningen på Masculine Belly Dance och Belly Dancing For Men. Tänk på att din kroppshållning sänder ut signaler om din personlighet. Å andra sidan, att hålla magen indragen är inte så lätt för alla. Här kommer ett litet tips. Ställ dig i profil mot spegeln. Lyft bröstkorgen. Nu citerar jag ur "Doktorns bästa huskurer" (utg. av ICA Bokförlag): "Magen kommer nu automatiskt att dras in när du försiktigt för tillbaka bäckenet." Denna lilla hemlighet hittade jag i kapitlet om rätt hållning. Vissa nybörjare klagar att de får ont i ryggen. Det kan bero på att de svankar. Eller kanske också på att de glömmer svikt i knäna. Jag rekommenderar att vara försiktig och i början hellre göra lite mindre rörelser. Skulle det ändå hända att det värker någonstans efter träningen, så prova TFT-smärtlindring. TFT kan du även ha glädje av när du vill lösa upp kramper. För övrigt, så har jag utarbetat en speciell stretchingrörelse (g) för magmuskler. Den använder jag i min kurs i Intuitiv dans. Den kan fungera som en förberedande övning för höftcirklar. Den kritiska fasen i en höftcirkel är när kroppen lutar bakåt. I den här övningen åstadkomer du sträckningen huvudsakligen genom att skjuta bakbenet så långt bak som möjligt. Då sträcker du även vaden. Framför allt behöver du inte luta överkroppen särskillt långt bak, vilket kan kännas tryggare.
Positioner
Ovanstående uppräkning gäller kroppens orientering. Själva stegen kan gå åt annat håll. Huvudet kan också vridas åt annat håll, ofta mot publiken. Sträva efter en berättande position. När du endast rör med överkroppen, prova t.ex. sätta fram en fot på tå. Markera höftpartiet passar in, när vi gör något intressant med höfterna. Antag att vi står fram mot publiken och gör höftshimmy. Då kan vi hålla våra handflator riktade mot skinkorna. Det betyder att de är en aning bakom oss. Annars kan de skymma för den delen av publiken, som sitter ut åt sidorna.
Rörelser
Förteckningen nedan är inte på något sätt komplett. Den är i första hand till för att mina kursdeltagare ska kunna friska upp minnen i väntan på nästa sammankomst. Med andra ord, det är inga nybörjarsteg, som jag f.n. presenterar här.
Min favoritmusik
Hossam Ramzy: Gamaal Rawhany
Mostafa Sax: Hayati
Jalilah's: Raks Sharki 5 Gratis mp3-låtar hittar du bl.a. här: http://www.soundclick.com/aymant Copyright: Jiri Klokocka, Sweden kontakt: e-mail skapad: 2003-08-30 URL: http://privat.bahnhof.se/wb109311/health/dans/orient.htm |