Jiri  -  Hälsa  -  Dans  -  Orientalisk dans
 
uppdaterad 2010-09-19    
Orientalisk dans
 
en kort introduktion av Jiri Klokocka

Kläder
Kroppshållning
Positioner
Rörelser
Min favoritmusik

Orientalisk dans, även kallad för magdans, är som en orm, som har slingrat sig fast kring min konstnärliga själ. Vackra rörelser med andliga energier. Utrymme för allt från det stillsammaste till det livligaste. Ett sätt att uppnå harmoni i kropp och själ. Här presenterar jag lite grunder till den traditionella, kvinliga versionen av den orientaliska dansen, raqs sharki (dans från östern). Sidan är tänkt som ett komplement till danslektioner.

Kläder
 
Bjud på en färgstark show. Se till att du glittrar och bländar så mycket det bara går. Med andra ord, undvik svart!

Eftersom dansen använder mycket höftrörelser, är det av stor vikt att midjelinjen verkligen syns. Ett sätt att förstärka den, är att sätta på sig ett speciellt bälte med en massa glittrande mynt. Dessa bjuder dessutom på rytmiskt rassel, när höfterna rör sig. Har du inget bälte, så kan du ändå framhäva midjelinjen genom att klä din överkropp resp. underkropp i olika färger. Eller att ha en bar mage, som kontrasterar mot kjol eller byxor.

Ett annat alternativ till de där tjusiga glittrande bälten är att knyta fast en sjal, slöja eller sarong runt höfterna. Gärna med lite guld i. Se till att du knyter det ganska lågt ner. Gör några höftvickningar i spegeln. Om inte bältet, sjalen eller vad det nu är, rör sig ordentligt, så flytta ner det. Det ska gunga som en båt i ett stormigt hav. Detta gäller även när du väljer att endast ha kjol/byxor och bar mage. Resåren ska ligga långt nere, för att få riktigt liv i midjelinjen.

Ska man vara strikt, så ska magen vara övertäckt med någon sorts textil, även om det bara är ett genomskinligt nät.

Att dansa med en slöja är en härlig upplevelse. Eller med flera, olikfärgade slöjor. Lek kurragömma med publiken eller gör dig riktigt stor, när slöjorna svävar ut i ett snurr. Slöjan kan du lätt göra själv. Köp 240 cm chiffong. Gärna i någon ljus eller uppmuntrande färg. Undvik svart! Fålla kanterna. Har du tid, sy fast små lätta paljetter längs alla fyra kanter, så får du all uppmärksamhet på dansgolvet.

Cross-Dressing In Middle Eastern Dance ger ett lite mera kulturhistoriskt inblick i klädseln.

Kroppshållning
 
Till skillnad från street dance, där vissa dansare försöker se så puckelryggiga ut som möjligt, strävar orientalisk dans efter att uttrycka ett gott självförtroende.

Jag ska beskriva ett neutralt utgångsläge. Stå rakt, med fötter på ungefär 20 cm avstånd från varandra. Ha dina knä lätt böjda. Fram med bröstet, ner med axlarna och in med magen. Svanka ej. Håll ryggen rak, som om du bar en kruka på huvudet.

Svikt i knäna är nödvändig bl.a. för höftrörelserna, eftersom det just är knäna som får höfterna att röra sig. För att huvudet inte ska guppa upp, när du exempelvis vickar med höfter, så måste knäna vara böjda även när höfterna passerar sitt horisontella viloläge.

Ha även en viss böjning i armarna. När de exempelvis ska vara sträckta åt sidorna, se till att ha en mindre böjning i armbågarna. Underarmarna kan då vara i brösthöjd och ungefär vågrätta. Istället för att låta underarmarna peka rakt åt sidorna, böj dem en liten aning fram (mot publiken).

Ha ögonkontakt med din publik. Släpp fram leende, när musiken bjuder till det. Titta inte i golvet. Vill du kolla dina fotsteg, försök i första hand att titta genom spegeln.

Vill du lära dig den manliga versionen, så hittar du tips bl.a. kring kroppshållningen på Masculine Belly Dance och Belly Dancing For Men.

Tänk på att din kroppshållning sänder ut signaler om din personlighet. Å andra sidan, att hålla magen indragen är inte så lätt för alla. Här kommer ett litet tips. Ställ dig i profil mot spegeln. Lyft bröstkorgen. Nu citerar jag ur "Doktorns bästa huskurer" (utg. av ICA Bokförlag): "Magen kommer nu automatiskt att dras in när du försiktigt för tillbaka bäckenet." Denna lilla hemlighet hittade jag i kapitlet om rätt hållning.

Vissa nybörjare klagar att de får ont i ryggen. Det kan bero på att de svankar. Eller kanske också på att de glömmer svikt i knäna. Jag rekommenderar att vara försiktig och i början hellre göra lite mindre rörelser. Skulle det ändå hända att det värker någonstans efter träningen, så prova TFT-smärtlindring. TFT kan du även ha glädje av när du vill lösa upp kramper.

För övrigt, så har jag utarbetat en speciell stretchingrörelse (g) för magmuskler. Den använder jag i min kurs i Intuitiv dans. Den kan fungera som en förberedande övning för höftcirklar. Den kritiska fasen i en höftcirkel är när kroppen lutar bakåt. I den här övningen åstadkomer du sträckningen huvudsakligen genom att skjuta bakbenet så långt bak som möjligt. Då sträcker du även vaden. Framför allt behöver du inte luta överkroppen särskillt långt bak, vilket kan kännas tryggare.

Positioner
 
För att göra mina beskrivningar övertydliga, börjar jag med lite definitioner:
fram - brösten mot publiken
vänster halvprofil - vänd dig 45° åt vänster
vänster profil - vänd dig 90° åt vänster
höger halvprofil - vänd dig 45° åt höger
höger profil - vänd dig 90° åt höger
bak - ryggen mot publiken

Ovanstående uppräkning gäller kroppens orientering. Själva stegen kan gå åt annat håll. Huvudet kan också vridas åt annat håll, ofta mot publiken. Sträva efter en berättande position. När du endast rör med överkroppen, prova t.ex. sätta fram en fot på tå.

Markera höftpartiet passar in, när vi gör något intressant med höfterna. Antag att vi står fram mot publiken och gör höftshimmy. Då kan vi hålla våra handflator riktade mot skinkorna. Det betyder att de är en aning bakom oss. Annars kan de skymma för den delen av publiken, som sitter ut åt sidorna.

stå på diagonalen Att stå på diagonalen gör vi ibland på danskursen. Det betyder att vi står i en diagonal rad tvärs över salen. Med ansikten mot spegeln, se bilden till vänster. Då kan alla se alla (genom spegeln).

Rörelser
 
Till stor del är orientalisk dans uppbyggd av ett antal bestämda rörelser. Ofta byter vi mellan två rörelser, när musiken själv byter tema eller när musiken markerar någon sorts avgränsning. Vissa rörelser kan kombineras med varandra samtidigt, t.ex. shimmy kan utföras samtidigt med höftcirklar. Men de flesta rörelser är tänkta att göra var för sig. En i taget.

Förteckningen nedan är inte på något sätt komplett. Den är i första hand till för att mina kursdeltagare ska kunna friska upp minnen i väntan på nästa sammankomst. Med andra ord, det är inga nybörjarsteg, som jag f.n. presenterar här.  

putsteg
sabbah's

putsteg


Det är baken som du putar ut i dessa steg. För att bakens kontur ska träda fram, gör du stegen åt sidor. För att exempelvis göra stegen åt vänster,
startposition stå i vänster halvprofil
med höger fot på tå, ca 10 cm bakom vänstra foten och höger knä böjt,
sträck armarna lätt åt vänster, ungefär som om du ville knuffa någon,
vrid huvudet mot publiken
och var redo att börja med vänster ben.
steg 1.
vänster ben
(accent)
Gör ett långt steg åt vänster och samtidigt följ med överkroppen i stegriktningen. Landa med hela vänstra fotsulan mot golvet. Vänstra knät är nu böjt. Samtidigt sträck högra benet, som fortfarande står på tå. Högra benet blir nu så långt som möjligt. Tack vare det får du upp baken. Samtidigt ska den stanna så långt bak som möjligt (för att verkligen puta ut). Nästan ovanför högra foten ska den puta. Och överkroppen befinner sig ovanför vänstra foten.
steg 2.
höger ben
Lyft högra foten och gör ett vanligt steg för att nästan hinna ikapp den vänstra foten. Då vandrar även baken med dig och du återfår den ursprungliga, raka kroppshållningen. Observera, att högra foten når golvet endast med tå. Högra hälen är alltså hela tiden i luften. Det betyder att ditt högra knä är nu återigen böjt och du är redo att ta ett nytt putsteg.

sabbah's


Det här är en kombination av vanliga steg plus små höftcirklar, som byter riktning för varje steg.
startposition Stå fram,
förslagsvis markera med händerna höftpartiet,
ha svikt i knäna och
steg 1.
vänster ben
 
en njurform
a)  skjut fram bäckennet
b) vicka högra höften upp, förflytta samtidigt kroppsvikten lite åt höger
c) puta ut baken, börja lyfta vänstra foten
d) vicka vänstra höften upp, börja flytta foten fram
e) skjut fram bäckennet (nu har du alltså gjort ett helt varv med höfterna)
f)  återgå till utgångsläget med ett juck bakåt och samtidigt sätt ner vänstra foten
steg 2.
höger ben
 
Det här var ett steg. Nästa steg inleder du höftcirkeln åt vänster och lyfter högra foten. Steget blir alltså spegelvänt. Vart annat steg varvar du höger resp. vänster höftcirkel.

Min favoritmusik
 
Vissa CD passar bättre till danslektioner än andra. Här presenterar jag några av de mera användbara.

Hossam Ramzy: Gamaal Rawhany
dragspel, syntar, (flöjt, kanun, trumpet), slagverk
En svängig platta med modern touch. Första och tionde (sista) låten har viss jazz-influens. Annars är stilen enligt min mening strikt orientalisk. Låtarna är omväxlande. Det här är en av få skivor, där jag gillar nästan var enda låt. Hög musikalisk nivå, bra ljudkvalité.

Mostafa Sax: Hayati
saxofon, synt (stråkmaskin), slagverk
Vacker, elegant! Dock är stilen och instrumenteringen ganska konstant, rakt genom hela skivan. Ljudkvalitén i spår 6 vill jag inte kommentera. Annars låter det bra.

Jalilah's: Raks Sharki 5
många olika akustiska instrument plus en charmig kvinnokör på några få ställen
Det är endast tre låtar på den här CD:n. Riktigt lååånga sådana. Och minst sagt omväxlande. Flera stilbrytningar inom samma låt. Passar utmärkt för utarbetning av koreografier. Den musikaliska kvalitén ligger i toppen, men vissa avsnitt upplever jag som tjatiga. De har jag klippt bort på datorn. Det är lite jux, men värt mödan. CD:n håller hög ljudkvalité. Skönt att få lyssna bara på äkta akustiska instrument.

Gratis mp3-låtar hittar du bl.a. här: http://www.soundclick.com/aymant
Mr. Bean dansar orientaliskt: http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=317305


Copyright: Jiri Klokocka, Sweden
kontakt: e-mail
skapad: 2003-08-30
URL: http://privat.bahnhof.se/wb109311/health/dans/orient.htm