Buddha

HOTELLGUIDE
THAILAND

Thailandturi.st

VIP VAN TRANSFER
FRÅN FLYGPLATSEN
TILL VAR DU VILL

http://thailandturi.st/bangkok airport transfer
wat si chu

Buddha

golden buddha face
Canoe in Thailand
buddha in tree

Buddhas historia

När man försöker utröna Siddharta Gautamas långa liv, från födelse till uppnående i nibbana (nirvana) och till sin död, måste man stödja sig på källor som är en blandning av fakta och fabler, legender och historia, myten och mannen.
Som huvudkälla vänder man sig till hans egna ord, nedtecknade i hans läroskrifter, till hans lärjungars vittnesmål och till Buddhistiska skrifter. Därnäst skrifter nedtecknade långt efter Buddha's död och som därför ofta speglar författarens egna religiösa övertygelse. buddhas hand För människor som t.ex. hinduerna som tror på gudar och gudinnor eller animisterna som tror på andar eller buddhisterna som tror på både gudomliga väsen, himmel och helvetet, var Buddha's övernaturliga och gudalika kvaliteter ett naturligt tillskott till den redan existerande religiösa formen.
Han kunde utföra mirakler, kommunicera med gudarna, göra himmelsfärder osv.
Samtidigt finns det fakta som t.ex. hans födelse, hans avsägelse, hans studier hos olika "guru's", hans asketiska period, hans långa tid av meditation som ledde till upplysthet, de många år han ägnade åt att undervisa och hans grundande av Sangha (världens äldsta tempelorden). Dessa är några av de fakta vi känner till om Buddha's liv.
Dessa fakta talar till förståndet, legenden talar till hjärtat. Tillsammans formar de en glorifierad berättelse om en man som för två-och-ett-halvt årtusende efter sin död är dyrkad av miljontals människor världen över, inte bara i Asien, utan i ett ständigt ökande antal även i västerlandet.

Buddha's födelse

Siddharta föddes år 563 före Kristus i Kapilavastu, numera tillhörande Nepal, belägen nära gränsen till Indien i söder. Kapilavastu var hem åt Sakya-folket, en liten Aryan-stam av klanen Gautama, som leddes av hans far Suddhodana. Hans mor som hette Maha Maya, var en vacker och ståtlig kvinna från grannstammen Koliya.
Såsom traditionen påbjöd på den tiden ville Maha Maya återvända till föräldrahemmet då tiden för hennes förlossning närmade sig. På väg hem till Koliya blev Maya och hennes följe tvungna att stanna till i Lumpini Grove eftersom förlossningen hade satt igång. Hon födde en son och det sägs att förlossningen varit helt utan smärtor. Sju dagar senar dog Maya och hennes yngre syster, Prajapati, som också var kung Suddhodanas fru, tog över ansvaret att uppfostra barnet.
En kort tid efter födseln kom en profet vid namn Asita för att besöka barnet och han deklarerade att pojken var utsedd att bli antingen en mäktig kung eller en stor religiös ledare. Suddhodana döpte så pojken till Siddartha, vilket betyder "han som uppnår alla sina mål".
För att försäkra sig om att han skulle bli en mäktig kung och inte någon religiös ledare, beslutade Suddhodana att Siddartha alltid skulle stanna hemma i det luxuösa palatsområdet, ägna sig åt olika lekar, nöjen och förströelser för att samtidigt hålla honom sysselsatt och på gott humör.

Varför prins Siddartha Gautama lämnar palatset

Vid sexton års ålder, just efter att på ett mästerligt sätt gjort en uppvisning av sin skicklighet i militär kampsport, gifte sig Siddartha med sin kusin Yasodhara. De därpå följande 13 åren levde den unge prinsen i lyx och överflöd omgiven av musikanter, tjänarinnor, överdådiga måltider och allt han kunde önska sig.
Vid 29 års ålder lämnade Siddartha för första gången palatsområdet för att göra en utflykt. På denna första färd ut i en okänd värld upplevde han fyra syner som för alltid skulle förändra hans liv. Den första var en gammal gråhårig man med krökt rygg och trasiga tänder som darrande stödde sig på sin käpp. Den andra var en sjuk man vars kropp var infekterad och illa däran. Den tredje synen var liket från en död man och den fjärde var en religiös samarit, en Brahmin-munk som lämnat det världsliga livet för att leva som hemlös och söka frälsning.
Siddartha frågade sin kusk Channa, vad det var han just bevittnat och efter att fått kännedom om innebörden av ålderdom, sjukdom och död, med andra ord de förhållanden som rådde utanför palatsområdet, visste han vad han måste göra.
Moderna historiker och forskare ser dessa fyra "förbipasserande syner" som ett sätt att blottlägga triviala händelser och istället göra dem "supra-triviala". Den blivande Buddha kan antagas ha haft en känslig natur, ett öppet sinnelag och hög intelligens. När han vid 29 års ålder, trots sin faders försök att isolera honom, bevittnade ålderdom, sjukdom och död skall han ha tagit så illa vid sig av dessa manifestationer av mänskligt lidande att han beslutade sig för att finna orsaken såväl som botemedlet till allt detta.
Sålunda lämnade prins Siddartha allt - sitt liv i lyx, sitt blivande arvegods och sin kommande kungatitel och ledarskap över Sakyar-folket, sin vackra hustru och barn, sina konkubiner och världsliga nöjen för att istället söka vishet och sanning.

Siddharta Gautamas sökande efter sanningen

Natten före sin avresa gick Siddartha Guatama till Yasodhara's sovrum, såg henne sova med handen på sin son Rahulas huvud och trots att han helst velat lyfta hennes hand för att få en sista titt på sin sons ansikte, avstod han frestelsen för att inte väcka sin fru och riskera att bli övertalad att stanna.
Istället lämnade han rummet och kallade på Channa för att få sin favorithäst sadlad och på den smög de iväg från palatset och fortsatte till floden Anoma bortom Koliyas territorium. Där satt han av och bytte sin fina ornamenterade klädedräkt mot en förbipasserande mans gamla trasor, Han bad Channa att återvända till palatset för att informera sin far och sin hustru att han ämnade framleva sitt liv som hemlös. Siddartha Gautama klippte sedan av sig sitt hår och fortsatte ensam in i skogen för att leta rätt på asketer och läromästare som kunde hjälpa honom i sitt sökande efter sanningen. Den förste han träffade var Alara Kalama, en ryktbar Brahmin-munk som levde i vad vi idag känner som Rajgir. Hans läror var baserade på en tro att det finns en evig själ utan vilken det inte kunde finnas någon frälsning.
För den blivande Buddha syntes detta inte vara sanningen han sökte och därför lämnade han Alara och vände sig istället till en annan ryktbar Brahmin-munk, Udraka Ramaputra.
Udaka framställde teorin om "karma" och "överflyttandet av själar" och förvisso trodde Siddartha på läran om Karma - ett koncept baserat på att orsak och verkan överskrider individens livscykel - ifrågasatte han om en evig själ existerade.

Inte desto mindre inhämtade han ansenlig kunskap från sina studier, både med Udraka och med Alar, om den Brahmin-Hindu tron, från vilken han senare skulle hämta visst stoff till sina egna lärosatser. Men Siddartha kände att trots att de hade lärt honom allt de visste och trodde på var hans frågor fortfarande obesvarade, särskilt hans fråga om lidandets uppkomst och hur det kunde elimineras.
Sålunda måste han fortsätta sitt sökande någon annanstans...

I Uruvelas djungler i närheten av det nuvarande Bodhgaya, träffade han fem asketer som "höll sina känslor i schack, undertryckte sina passioner och praktiserade sträng botgöring",
Tillsammans med de fem asketerna tillbringade han de nästkommande sex åren och utsatte sig för den allra strängaste graden av självspäkning och botgöring. Han åt nästan ingenting och hans kropp förtvinade. När han lade sin hand på buken kunde han känna ryggraden.

Upplysthet

En dag, efter att ha tagit ett bad i floden var han så svag att han knappt kunde resa sig ur vattnet insåg han att lika lite som ett liv i överflöd är vägen till sanningen, lika lite leder självspäkning och asketism till något annat än en förtida död vilket istället skulle sätta stopp för allt sökande efter upplysning. Han beslöt att upphöra med sitt asketiska leverne och börja tillgodose det näringsbehov hans kropp hade och han blev förskjuten av de fem asketerna när de blev informerade om hans beslut.
buddha under treeEn flicka från trakten, Sujata, såg den svältande Siddartha och tillagade ett mål bestående av en speciell sorts ris-mjölk som hon serverade honom i en gyllene skål. Siddartha återhämtade sig med hjälp av ris-mjölken och mindes plötsligt den meditationsövning han gjort vid sju års ålder. Han beslutade sig för att nu sitta och meditera intensivt, att oavbruten koncentrera sig på livets innebörd, verklighetens innebörd, jagets innebörd och framför allt lidandets innebörd, dess orsak och dess eleminering. Han gick till den närliggande staden Bodhgaya och satte sig under ett Bodhi-träd.
Hur länge Buddha satt där är det ingen som egentligen vet. Vissa referenser säger 7dagar, andra så mycket som 49 dagar. Hur det nu förhåller sig med tidsrymden av hans meditation reste han sig upp som Buddha, "den upplyste". Denna storslagna händelse inspirerade senare till många legender. Den mest berömda handlar om återkomsten av Mara, den ondskefulla, som kommit till den blivande Buddha när han satt under Bodhi-trädet, för att med uppbådande av alla sina krafter attackera honom. Stormar, heta stenblock, glödande kol, sand och gyttja, allt slungades mot Buddha utan någon effekt. Mara kallade då på sina döttrar, Åtrå, Missnöje och Passion men deras ansträngningar var också förgäves.
Då vidrörde Siddartha Gautama marken framför sig och bad jorden bevittna hans rättfärdiga kamp för upplysning varpå jorden svarade med ett skräckinjagande dån och jordens gudinna skapade en enorm flodvåg som dränkte samtliga i Maras härskara av demoner.
När solen gick upp på Visakha - fullmånedagen (samma dag som Buddha föddes och sedermera dog) uppnådde han fullkomlig upplysthet.
När Buddha senare undervisade skulle han säga att vid detta ögonblick av upplysthet fylldes han av en känsla av frigörelse och han insåg att cykeln av återfödande var till ända för hans del. Okunnighetens dimma jagades bort av kunskapens klarhet. Mörkret upplöstes av det stigande ljuset. Buddha framhöll också att upplysthet kan nås på samma sätt av vem som helst som med öppna sinnen, energiskt och resolut praktiserar Dharma.

Vad Buddha predikade - innebörden av upplysthet

Två ytterligheter bör undvikas, extrem hängivelse till sexualitet och andra världsliga nöjen samt extrem spartanskhet, självspäkning och botgöring. Späkning åsamkar förvirring och sjukliga tankar medan överdriven sexualitet är försvagande och förvandlar en till en slav under passionen. Man bör följa den gyllene medelvägen för att undvika dessa två ytterligheter.
Man bör tillgodose livets nödvändigheter, hålla kroppen vid god vigör och stärka sitt intellekt för att begripa de Fyra Nobla Sanningarna:
  1. Lidandets vara: att födas är lidande, sjukdom är lidande, ålderdom är lidande, död är lidande. Sörjande, depression och nedstämdhet är lidande. Att utstå obehag är lidande, att inte få det man vill är lidande.
    Lidandet måste göras begripligt och dess orsak elimineras.

  2. Lidandets orsak är begär eller önskan.
    önskan om välbehag, rikedom, makt, t.o.m. önskan om återfödelse skapar slutligen lidande p.g.a. inneboende girighet och begär.

  3. Envar kan själv eliminera sitt begär (och därmed sitt lidande) utan vägledning av gudar eller präster.

  4. Vägen till lidandets upphörande. Känd som den 8-faldiga vägen bestående av:
    Rätt synsätt, Rätt avsikter, Rätt språk, Rätt handlingar, Rätt levnadsätt, Rätt ansträngningar, Rätt eftertanke, Rätt koncentration.

Buddha lärde ut dessa grundprinciper vilka skulle bli en av världens största religiösa filosofier - ett levnadssätt för att nå individuell frälsning och en vägledning som än idag följs av oräkneliga miljontals människor världen över.

Buddha lär ut sanningen

buddhaBuddha tillbringade ytterligare 2 månader i Bodhgaya med meditation innan han begav sig av för att hitta sina gamla lärare. I Deer Park of Isipatana, i Sarnath i närheten av Varasi, träffade han på de fem asketerna som tidigare varit hans följeslagare.
Först avvisade de honom men så småningom märkte de att det var något speciellt med den man de tidigare känt som Siddartha Gautama. Slutligen övertygades de av Buddha's budskap och blev så de första lärjungarna av Sangha, Buddha's tempelorden. De följande 50 åren färdades Buddha kors och tvärs över vad som idag är känt som norra Indien, undervisade alla och envar som ville lyssna i Dharma, från bönder till kungligheter från sin egen släkt. Han instruerade munkarna att "undervisa" respekt för alla religioner.

Buddha uppnår nirvana

Under sitt åttionde levnadsår drabbades Buddha av en allvarlig sjukdom (vars art är okänd) och han tillkännagav att han skulle avlida inom 3 månader. Detta sorgliga budskap var mycket oroväckande för hans lärjungar och Anocha, hans närmaste följeslagare frågade gråtande vad som skulle hända med Sangha. Vem skulle lärjungarna vända sig till för vägledning och inspiration efter hans, Buddha's död. Buddha svarade att han redan lärt dem allt han var förmögen att lära ut och att det nu var dags för dem att "söka skydd under sina egna vingar" istället för någon annans.
Anocha frågade så vad de som nu var vana att vörda Buddha och följa hans läror, skulle göra när regnperioden var till ända. Buddha sade till honom att det fanns fyra platser en trogen anhängare kunde uppsöka, platser som kunde höja tillgivenheten:
  • LUMPINI GROVE där Buddha föddes
  • BODHGAYA där han erhöll upplysthet
  • SARNATH där hans första predikan i läran om "Hjulets Vändpunkt"
  • KUSINARA (Kashinagar) där han inom kort skulle uppnå fullkomlig nirvana

På det som skulle bli hans sista dag i livet, fortfarande mycket sjuk, vistades Buddha i en mangolund som tillhörde en man vid namn Cunda. Cunda tillagade av misstag ett mål mat smittat av bakterier som gjorde Buddha mycket illa däran och gav honom svåra smärtor. Men med hjälp av viljestyrka och meditation lyckades Buddha kontrollera smärtorna och bege sig till Kusinara med Anocha.
De fortsatte till en stillsam lund där Buddha lade sig ned för sista gången med huvudet riktat mot norr och mottog tillbedjare från byn. När han frågade de 500 munkarna om de hade några kvarvarande tvivel, farhågor eller frågor angående Dharma var alla tysta.

buddha

Med sina sista andetag gav Buddha sitt sista råd till lärjungarna:
"Förfallet är inneboende i alla ting. Arbeta med flit för er frälsning".
När så grundaren av en av världens största religioner, den medlidsamme läraren som visade mänskligheten hur man undkommer lidande, inträdde i nirvana, föll lotusblommor från himlen och täckte hans kropp.

Fritt översatt från"The Buddha's Life" av Gerald Roscoe.


Om Thailand Bra att veta Resmål Thailand Sevärdheter Bangkok Hotellguide Övrigt

Bangkok
Banker i Thailand
Bergsfolken i norr
Buddhism i Thailand
Dyka i Thailand
Enhetsomvandlare
Ekonomin i Thailand
Internetcaféer
Festivaler & helger
Geografi Thailand
Golf i Thailand
Historia Thailand
Kartor Thailand
Klimat & Väderrapport
Kungahuset
Politik i Thailand
Resmål i Thailand
Shopping/fynda
Transportmedel
Thai Boxing
Thailändsk etikett
Thailändsk mat
Thai radio online
Valuta & Kurser
Visum till Thailand

 

Innan du åker
Flygresan
Ankomst Bangkok
Viktiga kontakter
Din hälsa
Flygbolag
Färdmedel/Transp.
Köpvärt i Thailand
öppettider
Dricks
Elektricitet
Dagstidningar
Filmframkallning
Få momsen tillbaka
VARNING !
CENTRALT
Bangkok
Ayutthaya
Cha Am
Hua Hin
Kanchanaburi

ÖSTRA THAILAND
Bang Saray
Bang Saray
Chantaburi
Koh Chang
Koh Samet
Pattaya/Jomtien
Trat

NORRA THAILAND
Chiang Mai
Chiang Rai
Mae Hong Son
Sukhothai
Tak

SÖDRA THAILAND
Ang Thong
Koh Pha Ngan
Koh Phuket
Koh Samui
Koh Tao
Krabi
Surat Thani
Kungliga palatset
Templen
Ayutthaya
Rose Garden Show
Middagskryssning
Kanaltur
Bron över floden Kwai
Krokodilfarmen
Flytande marknaden
Bangkok by night
Supè + klassisk dans
Safari World
Dream World

 

Hotell
Sevärdheter
Bangkok by Night
Templen
Golfbanor
Intressanta kvarter
Muséer
Gallerier
Barer i Bangkok
MusikPubar/barer
Ölpubar
Klubb & Disco
Restauranger
Thai Boxing
Metro/Skytrain
Varuhus
Karta Bangkok

Bangkok
Cha Am
Chiang Mai
Chiang Rai
Chumphon
Hua Hin
Isaan (Nordost)
Kanchanaburi
Khao Lak
Koh Chang
Koh Lanta
Koh PhaNgan
Koh Phi Phi
Koh Phuket
Koh Samet
Koh Samui
Koh Tao
Krabi
Pattaya
Phang-Nga
Phuket
Rayong
Trat

ANDRA LÄNDER
Singapore
INDONESIEN
Bali

MALAYSIA
Kuala Lumpur
Penang

KAMBODJA
Phnom Penh
Siem Rep (Angkor Wat)
Sihanouville

ÖVRIGA ASIEN
Kurs i
Thailändska


Recept på
Thaimat


 

 


Copyright 2003-2015 thailandturi.st