Hem

2015-års mix av händelser

Ned

Vårstart på Granholmstoppen.
Asfaltsmaffian på Barkarby.
Söndagsklippning på fältet.
Algodonales får aprilbesök av Fenix.
Tokyo 3:e besöket.
Gesunda premiärbesök för mig.
Kåseberga med Fenix.
Hotel California fenixresa i september.
Hamra grustag testas av T2.

2015-03-14 - Granholmstoppen / Tenstabacken

Äntligen så fick grejorna komma fram efter en förskräcklig höst o vinter för oss skärmflygare

Det var dock inte optimalt väder för LEK i backen. Några testflyg och balansering blev det.

Balansering på ytan nedanför NO backen. Alltid bra att börja med detta efter vintervilan.

2015-03-15 - En söndag på Barkarby FP

Detta mötte oss idag! Parkerade efter vår strip för vinschningen, Irländska "asfaltsmaffian" åter här.

Blev mest balansering denna dag.

Jag fick ett kort flyg som avbröts men likväl så han jag njuta av den lilla turen.

Detta är för oss ett vårtecken när skärmarna läggs upp och piloterna gör sig klara.

Även herr Fredrik 500 fick vädra skärmen men högre än så här kom den ej.

2015-05-30 - Söndagsklippnig på Barkarby FP

Team 2 gjorde gräset på den västra starten en aning kortare. Vid hangarområdet jobbade Lelle med sin klippare.

Klipparen funkade alldeles utmärkt, fick ge den en dos med startgas först. Föraren gick på vanlig luft.

2015-04-11--18 - Algodonales med Fenix

Flyg till Malaga, busshämtning och sedan ca 2 h till Algodonales som ligger ungefär vid X-et ovanför Ronda.
En av dagarna var vi även vid kusten NNV om Cadiz vid ett långt kusthang, Matalascan (se H-et).

Utsikten från The Eagles Nest, stället vi bodde på, tillhör FlySpain  där Rob M m.fl. driver flygverksamhet.

Ett trevligt hus nedanför "flygberget", byn ligger fint mellan olika bergsmassiv. Lite spansk förtäring på verandan.

Varje dag startades med ett snabbt stopp vid byns vattenkälla och flygflaskan fylldes på.

Bra starter på flera av ställena, detta är Poniente.

Om man inte kommer fram till den riktiga landningsplatsen vid Poniente så finns det stora ytor utanför staketet.

Och kommer man fram så kan man även landa på ett biltak och visa upp skärmen (allt gick bra).

Kvällen avslutades på något ställe vid torget som ligger vid kyrkan, bra mat till hyfsade priser.

En av dagarna var ej flygbar så vi åkte till Ronda. En vacker stad med ett fantastiskt läge på en "höjd".

Dags för ett bad i Atlanten? Nix så här ser kusthanget ut vi Matalascan, mer än 20 km om vinden och piloten vill.

Startområdet med relativ lätt start om vinden ligger på rätt.

Måste väl få med en bild med mina kängor. På vissa partier vill man inte bomba och hamna på stranden.

Hem från hanget och ett kort stopp för en cerveza, då passeras denna vackra kyrka i El Rocio.

Här sitter jag vid en insjö (damm), i bakgrunden Zahara, där var vi en kväll och gottade oss på en x-tra bra restaurang.

Algodonales är i mitt tycke ett trevligt flygområde, bra starter och landningar, trevlig by för kvällsförtäring, m.m.

Tokyo, 3:e besöket på ett år!

I skiftet april - maj så var det dags igen, både Budo och turistaktivitet var skälet för dessa veckor

Ja det är gott! Det japanska "köket" kan servera godsaker i alla dess former.

Tokyo har ett flertal stora parker som tillkom för flera hundra år sedan, välbesökta av skolklasser.

Bara ett par hundra meter här i från så dundrar trafiken fram mellan skyskraporna .

Självklart så ställer man sig i kön, ett höger- och ett vänsterled, de som går ut från tåget går i mitten.
Pratförbud i telefonen gäller men nästan alla spelar eller messar - om de inte försöker sova en stund.

I området Roppongi Hills finns Mori Tower 238 m högt. Här sett underifrån via benen på Maman.

Taket är utformat som ett utsiktstorn, framtill syns nästan en kopia av Eiffeltornet men lite högre, Tokyo Tower, 332 m .

Hus i alla dess former finns att beskåda i Tokyo, en märklig storstad.

Lördagen tillbringades i dojon och senare på kvällen en festkväll som tog hårt på mig :-)
Måste ha varit att man satt på golvet vid låga bord som skapade huvudvärken .

Då fick en tur till Kamakura bli en återställare. Ligger vid kusten ca 1 h med tåg från Tokyo.

Ett besök till den stora Buddha är ett måste i Kamakura.
Vi gick även in i den för att försöka se "Seika no itten".

Bambu - i denna skog var det mäktigt att promenera. Ingår i ett zentempels område.

En avskedsros från Tokyo. När nästa besök bli står skrivet i stjärnorna.


Sayonara

2015-06-27 - GESUNDA - får mitt första besök

Kan inte förstå att jag inte besökt detta vackra ställe tidigare! Vid Midsommartid öppnar de liftarna.

Efter ca 10 min så blir det en kort promenad mot Toppstugan (mat m.m. finns här). Där ligger även startområdet.

Skidbacke med en flack start. Där nere liftstart och P-platsen för "avancerad" landning.

Myren för en lättare och mjukare landningsyta, ge dock akt på blöta områden, syns först då man är nära myren.

Starten som du använder vid den mycket branta delen av berget. Vid svag vind lägg ut skärmen högre upp på krönet.

Stefan har nu en fantastisk utsikt över Siljan. Vid ostliga vindar så blir det bra lyft här.

Bron över till Sollerön. Det finns en camping på andra sidan, stugor finns också för övernattning.

Peter H8 var det som fick med mig och Stefan på denna utflykt. Vädret var optimalt för utsikt men ej för skärmflygning.

Peter får en tur framför Toppstugan

Inflygning av Oliver mot landningen på P-platsen. OBS! Här kan bilar och folk vara i rörelse.

Var stökigt i luften vid min landning så fokus på finalen anbefalles.

Dalarna, en vacker pärla i sommar Sverige!

Gesunda - Helt klart värt ett återbesök (men endast när liften går för min del). 

2015-07-11--25 - Kåseberga med Fenix

En vanlig syn från Logen, skärmflygare som är på väg till starten vid Ale stenar, tar ca 15 min att gå dit.

Många av dagarna bjöd på vindar med mer än 9 m/s. Gör att start och flyg blir svårt för flertalet.

Dessa herrar hade dock inga problem med den starka vinden.

Går det inte att flyga så finns det utflyktsmål inom rimligt avstånd. Stens Huvud och här med vy mot Simrishamn.

Från högsta punkten, 97 m, ser man Ravlunda skjutfält där vi kan hangflyga vid ostliga vindar.

När man hoppas att väderprognosen ska funka så är det bra att vara startklar. Sydhanget med Kåseberga hamn i fjärran.

Fenixpiloter som väntar på den där vinden som ska komma. Men ibland så blir det att packa ned grejorna igen.

En gemensam grillkväll på vår gårdsplan vid Logen är inte helt fel.

Kockarna kämpade tappert med ett antal grillar och om jag minns rätt så gick allt åt.

Dessa hungriga ungar (Hussvala) hade sitt bo under takåsen vid vår dörr. De hann precis bli flygfärdiga till vår avresa.

Äntligen så kom den där dagen då alla kunde flyga i timmar. Stundtals riktigt trångt i den bärande luftkudden.

Ale Stenar, vår start/landning vid skärmarna på marken. Turisterna gillar att titta på oss i luften.

I dag firades det med den svenska flaggan i luften. Hans (fanbärare) och David (fotograf) gör jobbet.

Dagen lider mot sitt slut och flaggan får en sista sväng i solnedgången.

Årets veckor erbjöd mycket flygning för den som kan starta i stark vind eller hade en mindre skärm.
En enveten västvind gjorde också att "lyftet" inte blev optimalt då styrkan var bra.
Men jag har ju varit med i många år nu och då det gäller väder så är det bara att gilla läget

Det blir kanonbra 2016 enligt långtidsprognosen!

2015-09-19--27 - Fenix till Almuñécar, Hotel California

Elva glada piloter framme vid Malaga och nu väntar vi på två hyrbussar som vi ska ha under vår vecka.

HC - Här var jag 2001 med en fenixresa, då som elev. Fortfarande ett trevligt ställe som drivs av Dirk & Tracy.

Vi bokade möjligheten äta middagen på HC varannan kväll, ett bra beslut. Mycket gott som Tracy m.fl. dukade fram.

Terrassen blev platsen för kvällens sammankomster då veckan bjöd på hög värme hela tiden.

Vy från terrassen ut över Almuñécar, ett vackert ställ med gammalt o nytt.

Vi besökte La Herradura ett par gånger för att få möjlighet till hangflyg men vinden var inte på vår sida.

Starten på La Herradura, W 3-4 m/s räcker för att börja hanga. I fjärran bergen som några flög över från Otivar.

Vår eminenta guide Dirk ser till att starten är fri från "hundskit" med sin hemmagjorda golfklubba.

Efter ca 45 min resa så når man Otivar, här är starten vid ett antal vackra radiolänkparaboler (mitt gamla jobb :-).

Vy från Otivar över området, väldigt termiksäkert en bit framför. Landningen X syns som en ljus väg med träd.

Otivar landningen, kan vara riktigt krävande då det ofta är mycket termiskt i området.

Denna gång kom jag vid min landning till kurvan på asfaltsvägens.

Trevliga rum, rent o snyggt. Fick eget rum,  går något rykte om att jag låter om natten ZZZ-zzz-ZZZ!

Det mesta i fria naturen var sönderbränt av sommarsolen men husen i staden hade fortfarande olika vackra blommor

Kvällsmat vid ett torg på en populärt ställe, ca 20-25 € med en/två öl.

Efter ca 90 min resa så får man vandra upp till starten på Cenes, (nu tänker man - jag måste förbättra kondisen).

Cenes med vy mot Granada som vi åkt igenom. Stort och bra startområde.

Zoom mot Granada, i mitten ligger Alhambra ett känt kulturarv från morernas tid. Några piloter flög dit o vände!

Landningen vid Cenes är en platt yta långt nedanför. Som vanligt kan det vara mycket termiskt vid inflygningen.

Ibland (ofta) så ingår "parawaiting" som en viktig del i vår sport.

Det enda skuggiga partiet på Cenes togs i beslag av vår "prez" Björn.

Det blev några fina flyg vid Cenes för mig som här är vid landningen.          (foto Oliver).

En yta av några mattor finns på Cenes landningen för skärmpackningen. Bra då tydligen allt som växer har taggar.

I väntan på några piloter så fick det bli en cerveza på en bar i närheten. Lite bollspel för de sportiga.

Vad gör man inte för sitt dagliga bröd. En av fem kattor som smög omkring våra bord .

M/V Barco Espana, en äkta husbåt. Märklig byggnad, hängde en stor svenska flagga på mittdäcket.

Några piloter flög Otivar-Herradura (som ligger bakom udden längst bort). Johan & Mats flög även hit till Almuñécar!

Ett sista dopp i Medelhavet, inte så varmt men det får man stå ut med.

Vov vov - hasta la vista!

Nu flyger vi hemåt med SAS (bagage 2x23 kg) efter en bra fenixvecka i ett mycket varmt Spanien.

När nästa besök blir står skrivet i framtiden men kan rekommendera hotell California till andra piloter .

2015-12-26 - T2 testar Hamra grustag i Tullinge

Nu när jag själv sett det i verkligheten så kan jag säga att fotot ger en skev bild av området.
Grustaget är STORT och har en betydligt brantare slutning än man kan tro av bilden.

Känns vinden för stark upptill på kanten så går man bara ned i backen och lägger ut skärmen.

Övre kanten med en bra yta för balanseringsövning så länge som vinden är hanterbar.

Bertil sticker iväg med sin kära Golden och får bra lyft från startkanten.

Går bra att följa kanten bortöver och sedan svänga runt och tillbaks ett antal vändor.

Alltid trevligt när det kommer att gäng piloter (11 st. idag).
OBS! Ni ser att det växer korta "slykvistar" på kanten. De måste bort och nu är det gjort på 10 min med en sekatör.
Hjälp till att hålla våra platser fritt från sly och annat ogräs. Köp en liten sekatör på ex. Jula/Classe.

Packa skärmen går bra bakom kanten vid starten eller på området mot P-platsen som Per valt.

Hem

2015 MIX SLUT

Upp