Superdagar på Klövberget, 23!!! piloter i luften.
Barkarby, markbygge börjar.
Nationaldag på Härkeberga.
Söndagsbesök på Barkarby med T2.
Kåseberga Sommarveckor med Fenix.
September till Algodonales m Fenix.
Omkodning av gamla filmer.
2016-02-25 och lördag 27 - När Klövberget är som bäst!
Både torsdagens och lördagens bilder får ligga här. Har även lånat några
bilder från andra fotografer.
Prognosen har talat för en möjlighet att flyga på Klövberget och igår
(onsdag) var flera piloter där och fick fina flyg.
För torsdagen såg det också bra ut för en trevlig dag på hanget
med västvind på + 4 m/s. Det blev mer än så! För min och för flera andra den bästa flygdagen på Klövberget. Den klarblåa himlen gjorde även att solen
värmde upp marken/berget (ej snötäckt) så att det räckte till för att lite termik
uppstod. Riktigt kul flyg!

När jag kom till södra starten strax efter tolv så startade några men efter ett par vändor så blev det landning på isen.

Björn H gillar inte trappvandringen (vem gör det?) och landade på den lilla platån snett nedanför starten.

Långpromenad via trapporna och upp i luften igen, nu efter kl. 13 och vinden ökat så det lyfter efter hela hanget och lite till.

Här är jag fångad av Tors kamera. Tor försvann högt och flög sen över isen till ön som syns framöver. Foto Tor J

Här har Tor vänt och vi ser hela området för Klövberget. Flera piloter ligger högt och njuter av utsikten. Foto Tor J

Vy i nordlig riktning, här syns bergshällen för den nordliga starten och den långa bryggan där vi har LZ området. Foto Björn H

Allt har ett slut, efter en timma var jag nöjd (börjat frysa om benen) så det blev att flyga till islandningen, det var halt!

Kändes extra tryggt att ha en simkunnig pilot bredvid sig på isen :-) Bengt T packar och är också nöjd med dagen.

Ca 240 m.ö.h får man vara nöjd med (Björn o Tor var nog ca 100 m
högre). Detta är mitt GPS-spår enligt GE.
Detta var min bästa dag på Klövberget, så skönt att man åkte dit för
att "fånga dagen".
Klövberget Syd blir lördagens ställe med Team 5
Prognosen angav lite svagare vindar denna dag men med en tendens till
ökning på em.
Och det gjorde det, vid 14-tiden så började piloterna starta.

Här första kraftprovet, trappan som går från bryggan och upp till bergskrönet. Därefter ca 5 min promenad till starten.

På starten var det utsålt! Massor av piloter som njöt av det fina vädret i väntan på vindökningen.

Grupptryckstest :-) Sonia gör sig klar inför herrarnas pilotögon.

Startytan är inte så stor så det gäller att ha bra koll på skärmen vid uppdraget.

Och det fixade Sonia galant, en vändning och sedan ut över kanten för en lång luftfärd efter hanget.

Jag väntar på min tur i startkön. Isdubbarna klara under hakan. Foto Tim J

Hur kan >100 kg flyga i luften? Gå en skärmflygarkurs så får du svaret!.

Här är jag (till höger upptill) på väg att landa på isen. Var nöjd efter 1 h 20 min. Foto Björn H

Någon hade räknat till att vi var 23 st. skärmar uppe samtidigt. Ett rekord som nog kommer stå sig länge.

På väg hem nu men stannade till vid norra sidan. Ett antal
Duracell-piloter kämpar in i det sista.
Här syns klippkanten som sticker ut lite, i det området kan det vara
stökigt om vinden är stark och ligger rakt på.

Ute på isen var det många skridskoåkare och även några med segel som
for fram och åter. Även de med vindens hjälp!
Det är sådana här flygdagar som gör vår sport riktigt kul att utöva.
2016-05-01 - Barkarby med nya hinder
Vårt kära flygfält blir mer och mer en plats som förlorar
känslan av ett välkomnande ställe.
Det blir ju så när ett område börjar tappa sin "rör mig
ej" ställning att div. andra aktiviteter börjar inta området.
Som ett skydd mot obehöriga så har det kom upp hinder runt fältet
som tyvärr även försvårar vår verksamhet.

Runt hela gräsområdet så är det nu plogat en "gata" av grova fåror.

Denna dag så fick vi med hjälp av våra spadar till det så vi kunde ta oss fram över denna del. Infart blir framöver via en låsbar vägbom.<

När vi väl kommer in på vårt område så är det ok för oss att vinscha och landa.<

Dagen slut och moppen och Wesslan ska få vila. På moppen sitter Daniel
som är en ny medlem i T2 och på
vinschen har vi kapten Johan som vi fått in i vårt team. Önskar dessa
herrar välkomna till oss.
Sedan får vi även tacka Takayuki och Patrik för deras tid i Team 2 som
de nu lämnar. Hoppas vi ses på fältet framöver.
2016-06-06 - Nationaldag med O&R på Härkeberga

Köstolpen med nypor för väntande piloter. Årets nyhet, liggpåsen, har nu dykt upp på fältet. Skall den utklassa "fältstolen"?

Ibland ser man honom på marken. Oliver kommer med sina prylar.

Och här kommer moppen i klöverfältet med två linor.

Ikrokning av pilot med hjälp av startledaren Tommy.

Linan spänns och draget tar upp piloten i det blå.

En vindby tar lätt skärmen om man inte är beredd.

Varför inte en "El-motor" i selen som hjälp för att hitta termikblåsan där uppe!

Flamma stolt mot dunkla skyar,
likt en glimt av sommarens sol
över Sveriges skogar, berg och byar,
över vatten av viol.
2016-06-12 - Barkarby får ett litet söndagsbesök med Team2

T.o.m Tommy hade problem i början av dagen med den nordliga startvinden men upp kom han.

Tommy och Mats närmar sig startplatsen på nytt.

Mats är på väg till landningen och Tommy redo för nytt flyg.
2016-07-16--30 - Kåseberga, två sommarveckor med Fenix

Lotta fick bli testpilot för en av mina första bilder jag skapat med 3D effekt.

Hej hå, hej hå till hanget ska vi gå! En daglig syn då vi lämnar Logen för att flyga. Här är Per - Roger - Christian redo.

Koskräck blir man snabbt botat ifrån då man ska besöka skolbacken.

När vinden är för kraftig på hanget så funkar skolbacken som ett bra alternativ. Roger övar markhantering.

Duger också för att hanga på. Här är Johan K - Hans - Djuro uppe tillsammans.

Med en mindre skärm (till ytan) så kan man även starta i starkare vind på hanget. Tommy K packar upp sin LC.

Tommy ger turisterna en liten uppvisning framför Ale Stenars hangkant.

Så här kan det se ut på startplatsen då vi väntar på att vinden ska bli den bra. D.v.s rätt riktning och styrka.

Men så fort det funkar så blir det full aktivitet med både singel och tandempiloter.

Hanget sträcker sig många km, i fjärran ligger Ystad. Närmast har vi Lotta och högst ligger en lättviktare i en Mentor 4.

Som vanligt blev det några grillkvällar på Logens gårdsplan. I år var det riktigt varm och soligt i stort sett hela perioden.

I år så blev det inte så mycket flyg på hangkanten som vill ha sydlig vindriktning. En av startplatserna syns här.

Vattnet ligger lugnt nedanför Syd-starten, väntans tider pågår. Framtill ligger Kåseberga hamn med bl.a. ett par matställen.

Två piloter som "känner" på vinden, kommer den att bära eller blir det strandlandning?

Förr blötte man pekfingret och kände på vinden. Nu gäller mobilen. Denna mätare är kopplad till internet och ger all info.

I bland så får man en kväll som den här när solen går ned och himlen blir alldeles orange. Ger fina flygminnen.

Och trevligt var det även på Björns o Viktorias uteplats där det bjöds på öl och goda korvar. Tack till er för detta!

Tror det blåser i dag! Finns det någon pilot som vill flyga här?

Jo men visst, dum fråga. Stefan tar fram den lilla skärmen och får hanget helt för sig själv.

Själv föredrar jag med min skärm vindar mellan ca. 5-9 m/s. Här har Tim fått min rygg på bild.

Jag är på väg mot Ale Stenar. Turisterna tittar 10 min på stenarna sedan kan de sitta i en timma och titta på flygarna.

Jens tog till vara på varje minut som hanget bar med sin nya Cure.

Jag blev upptäckt av tidningens mästerfotograf mr Hans E som
övertalade mig att posera för månadens pilotbild.
Klar att man ställer upp för att skapa PR till PG-sporten. Tror på
stor tillströmning av damer till kommande PG-kurser.
2016-09-17--24 - Fenix flyger åter till Algondonales

Vy över Algodonales en trevlig spansk relativt turistfri by.

Vi hade en buss för våra piloter. Den blev max packad med alla våra säckar.

Resan startade alltid med ett stopp för påfyllning av källvatten.

Vy från en av bergets starter mot dammen som denna gång hade mycket
lågt vattenstånd.
Därefter blev det inga fler bilder från min kamera.
Skadade ena benet vid en utelandning så jag åkte hem.
Här visade Fenix SAS-biljetter med sporttillägg sin styrka.
Den är ombokningsbar (kan komma till en viss kostnad) beroende på
flyg.