
Åreskutans toppstuga och radiomasten helt insnöade. Men hur blev denna
bild tagen?
EDIT 2019-06-06: Har gått igenom de gamla bilderna och gjort en ny
justering med lite större format.

Påskparty med ballonger? Nix, den släpps iväg av Poa Ekeblad för vindkontroll. Tobias tar tiden för färden.

Nu ska det bli något helt annat än skärmflygning. Denna säck väger ca 230 kg. Dra på grabbar!

Ballongkorgen monters ihop. Den kraftiga gasolbrännaren lyfts på plats.

Med ett dån sprutar en eldslåga upp i luften. Vad har vi gett oss in på?

En gigantisk tygtrasa är utdragen framför korgen som nu är vält.

Två stycken motordrivna fläktar ska blåsa upp tyghögen till något stort.

Alla får hjälpa till med div. uppgifter för att få utrustningen i flygbart skick.

Nu börjar ballongen ta form. Den röda toppduken justeras, den är spjället som reglerar utsläpp av varm luft.

Tobias B får dra i en lång tamp för att hålla koll på ekipaget som nu börjar lyfta.

Den är större änn man kan tro, bra volym för varm luft (innesluten termik :-).

Nu gasar Poa på lite extra och en långsam stigning börjar.

Draklanda lämnas och en planerad tur över toppen på Skutan med landning i Huså. Ska det funka?

Olympiaplatån och gondolliften i fjärran. Alldeles tyst när brännarna vilar.

Vy över Åre i riktning mot Järpen.

Där nere startade vi från Draklanda.

På mitten ligger Lillskutan och ned till höger ligger Mörvikshummeln.

Västerskutan/Tväråvalvet till vänster. Stora huset är kabinbanans toppstation.

Här har vi hela övre området utan en enda människa. Nu syns Kallsjön.

Där nere ligger Huså, vår tilltänkta plats för landningen.

Ett stort tack till Poa m.fl. som gjorde denna fantastiska tur möjlig.

Tväråvalvet i skenet av den stundande solnedgången. Fantastiskt vackra vyer.

Kallsjön bakom skutan och i NNV syns Skäckerfjällen. Man såg långt i den hyfsat klara luften.

Månens baksida? Åtminstone Åreskutans baksida.

Nu är landningsplaneringen i full gång. Gäller att hitta en lämplig äng nära vägen.

Nu närmar sig korgen marken. Var beredd på ev draggning eller annat.

En njuk och stabil landning precis vid vägkanten på ett fält. Imponerande flygning!

Här är vi alla fyra. Kapten Poa E med besättningen Olov N, Olle G och jag (LEK).

Luften töms ur ballongen och allt plockas ihop för lastning på släpkärra.

Färdvägen utplottrad från GPS:en. Det var en resa som gav många olika intryck!

Nästa dag så blev det vadslagning.
Inför att bli bjuden på öl :-) så gällde vadet att starta på Draklanda
och flyga till Storlien.
Där vända åter och landa på Draklanda!

Med på ballongen var även en kille som hoppade fallskärm från korgen.

Efter ett par timmar kommer Poa med ballongen precis över Draklanda
men några meter för högt för att våga landa pga järnvägsledningarna.
En snabbt litet lyft och ballongen åker till andra sidan vägen.
Detta kallas för navigering!

Här i slänten landades det. Draklanda snett framför till vänster.

Jättesäcken rullas ned till lastvagnen.

Korgen kvar att förflytta.

Brännaren ska monteras bort m.m. Bra med ett händigt team.
Blev en liten flm från färden

Här finns info om ballongaktiviteter