
Varför en resa till ett grannland på andra sidan Östersjön? Är det
något fel på Kåseberga som brukar var klubbens årliga sommarställe.
Nix! Saknaden efter Kåseberga blev stor men vi fick ej möjlighet att
hyra vårt "Hönshus" i år.
Vad göra? Hönsa Hans och Stefan fick under okända omständigheter
fram en idé om att göra ett försök med Jūrkalne, ett långt
kusthang som passar för nya och erfarna hangflygare. Sagt o gjort,
boende bokades för 12 st och resten är historia.
Två av dagarna blev p.g.a vädret tillängnade några utflyktsmål som
gav resan annat innehåll för ögon och mage. Sammantaget så blev
resan över förväntan bra tycker jag. Flygväder under flera dagare,
bra boende med en trevlig resturang. Och ett fenixgäng som fick
tiden att gå med mycket tjo o tjim.

Till Lettland via bilfärja från t.ex. Nynäshamn till Ventspils. En o annan öl hans med innan sovhytten intogs.

Klockan 8 på lördagsmorgonen var vi framme i Ventspils. Möts av dessa vackra former över trädtopparna.

Ca en timmas bilfärd söderut efter kustvägen ligger Zaku Krogs. Bra boende och även riktigt god mat o dryck.

Vind i bra riktning så snabbt till hanget. Vi hittade en bra parkering. Startplats upptill på hanget.

Vinden var svag så det blev bara lite hang efter kanten men nu var vi igång.

Strandvy. 20 km fin sandstrand. Hanghöjden ligger på ca 5-15 m men med långa skogspartier som erbjuder bra lyft.

Vi upptäckte denna trappa i mitten av den flacka hangdelen på bilden ovan. Där uppe skulle vi ha vår fasta TO-plats.

Här fanns även en ljugarbänk. Bra område för start och landning.

Nordlig vy från trappan. Över 10 km flygbart hang i den riktningen med de rätta vindarna (och pilot).

Lika fint i den sydliga riktningen. Även där är mer än 10 km möjligt för vissa :-)

Prylarna görs i ordning. Alla med radio som prathjälp vid behov. Lätt att linorna fastnade i det höga gräset vid start.

Här har Björn hanget för sig själv en stund. Både lördag och söndag bjöd på bra flygväder.

Måndag utflykt (vind ej bra) och vi hamnade i ett utsiktstorn i Pāvilostas.

Vad ser vi då? Ännu mer sandstrand och ett par pirer ut i havet.

Styrbord - Babord. Vi gjorde ett besök till babordsfyren där modellfotografering gjordes.

Efter ytterligare några mil på slingrande vägar så var vi enligt vår guide (idag) kapten Hans framme. Vid vad?

Ziemeļu forti, en stor försvarsanläggning från WW1 tiden som nu är en minnesplats för striderna.

Det mesta är i ruiner av beskjutningarna och av tidens tand.

Vi sitter här och väntar på att ett sillstim ska simma vilse och komma till oss.

Jag försökter rätta upp betongklossen men söndagens hangflygning tog all min armkraft.

Dessa hittade kapten Hans efter flera timmars sökning.

Jag särar på betongblocket. (Graffiti på rätt plats och med en tanke bakom målningen gillar jag.)

Nu är vi Liepaja, Lettlands tredje största stad. De har kvar väldigt många trähus. Många riktigt vackra men i slitet skick.

Kullerstensgator där spårvagnen drar fram i sakta mak.

Liepaja, St Nicholas. Var i dåligt skick efter ryssarnas tid i Lettland, renoveras nu.

Ett vackert vattentorn. Men nu gör vi som Björn och springer åter till hanget.

Lämpligt är att fråga Hans på en Fenix pubkväll vad detta ska föreställa.

Varför gör han på detta vis? Lotta o Roger undrar om det är en test av en ny sele med extra airbag?

Till hangkanten som en staplande pigvin.

Gröna pilen passerar i full speed. Enligt vissa rykten så flög han ända till Riga.

Stranden var mestadels ok att landa på men på visa partier var den för smal.

Vi försökte översätta skyltexten i Google men lyckades inte så ljugarbänken funkade hela veckan.

Jennie var mera i luften än på marken.

Zaku Krogs, vi hade ett långbord reserverat nästan varje kväll. Öl 3, vin 15, mat 8-15 Euro. Bra klass på maten.

Foto från bilen. Flera gamla stolpar var kvar för att storkarna skulle ha en lämplig plats för sina bon.

Var har kapten Hans tagit oss denna gång. Till Riga och givetvis en kyrkogård för gamla ryska flygplan.

Mängder med plan, motorer, fordon, raketer m.m. Ett eldorado för händiga modellbyggare i skala 1:1.

Mi-6 helikopter, från 1957, kan ta 90 passagerare, 2x5500 hp, 41,7 m lång med rotor, 600 km flygstäcka med last. Stor? JA!

Efter alla gamla flygplan så hittade Stefan källarhålan "Black Magic". En guldgruva för goda tårtor och chokladbitar. Mums!

Den s.k. "svenskporten", det enda som finns kvar av Rigas ringmur.

Riga tycker jag är en fin stad med många vackra byggnader. Det nyrenoverade är "Black Heads" huset.

Black Heads husets fina klocka. Det är nu museum och konsertsal. Ett besök krävdes (fick äntligen seniorrabatt).

Källarplanet användes av köpmänen som förråd för olika varor. Det är originalväggar, det övriga av huset är nytt.

Vem som döljer sig bakom denna rustning är fortfarande en gåta.

Vi sitter på källarväggen i Riga. Om vi ändå fick vara med skärmflygarna på hanget en dag.

IKEA? Skulle inte tro det. Ett stort skåp, vackert som en tavla.

Tänker på dig drottning Kristina. Vilket liv du fick!

Undrar vad dessa två tänker på. Kanske om det blir flygväder i morgon?

Och det blev det. Promenad från vägen över fältet till TO. Storken glider lungt förbi.

Vy söderut, vi ser vårt TO-område med några skärmar i luften

Vy norr ut. Det var ofta som man låg med vingspetsen nära trädgrenarna. Inget man vill fastna i!

Per åter till starten efter en strandlandning (med min Delta! Förstår inte hur det kunde ske :-)

Försökte göra en ny manöver på hanget efter att ha lyssnat på HHS (Hasses Hang Skola).

LEK jag sa ju att du ska göra som jag säger inte som jag gör eller var det tvärt om?

Denna tall bjöd på ett mjukt och skönt mottagande. Nu har jag bara en elledning kvar att pricka av.

Alla skärmflygarresor kräver en kobild. Här är Rosa, en riktig sötmule.

Nu lämnar vi hamnen i Ventspils och sätter kurs mot Nynäshamn med ankomst klockan sex på söndagsmorgonen.

Kommer storken komma med en ny lettlandsresa framöver. Inte omöjligt...

Finrummet i "Black Heads" huset innan FENIX gör entré. Vad händer då?

En kort video från min kamera. Från startområdet
och rigabesöket på en kyrkogård för flygplan.
Övriga kända filmer:
Ett reportage om resan av Björn finns finns även på Fenix