Nödskärmskastning, behöver man öva på det?
Efter dagens övning i Tibblehallen via FENIX och Skärmflygskolan som
ansvarade för ompackningen, så kan jag väl säga att det behöver man
definitivt göra ett antal gånger under sina startår som pilot.
Att få chansen att under dessa kontrollerade former få smaka på hur
det känns att slita loss nödskärmen och kasta iväg den i luften var
en nyttig erfarenhet. För egen del så ser jag detta som ett viktigt
moment i min utbildning för att bli en mer "komplett" och
erfaren pilot.
Trots att jag blev informerad om hur allt skulle gå till med
upphissning och egen "frisläppning" så blev jag överraskad
av att bakåtfallet gick så fort. Det blev en "Gröna Lund"
upplevelse i magen (skönt). Hur jag fick ut skärmen har jag ingen
aning om! Jag tog tag i handtaget och slet ut den så fort och hårt
jag kunde och ett ögonblick senare så låg den som en
"klump" på golvet och åkte med pendlingen.
Nu efteråt när jag tittat på bilderna (de rörliga) så tror jag att
man ska försöka kasta skärmen när man är på väg uppåt och då även så
rakt och högt upp som möjligt. Detta om man vill försöka att få den
att öppna sig av fartvinden på återgungningen.

Så här såg det ut när jag kom in i hallen på em. Full verksamhet med vikningen.

Man blir upphängd i egen sele och kopplad till en draglina via sin
"release".
Jag har en frontmonterad "nödis".

Här drar tre "starka" gossar från FENIX upp en aspirant mot release-höjden.

Kastet är klart och skärmen ligger som ett nytvättat lakan på golvet.
Ompackningen kvarstår nu.

Här har vi ett exemplar i upplyft läge. Vi får väl hoppas att det blir Tibblehallen nästa gång också.

Här har vi min nödskärm. Nu vet jag att den är blå!

Nu ska den packas enligt konstens alla regler. Andreas Illerfält är betrodd för uppdraget.

Japansk pappersvikning (Origami) har jag gjort mycket och detta kräver liknande egenskaper...

...noggrannhet, veta var vikningen ska ske, lugnt och metodiskt, m.m.

Skärmen blir mer och mer kompakt.

Nu ska "inner" fodralet på. Bra om man är två här. Skärmen är hal och vill glida isär.

Slutfasen av del "ett" närmar sig. Ett par
"spänntrådar" hjälper till att få ihop fodralet.
Sen infogas detta paket i "ytterfodralet med handtaget" och
allt ska sen sitta i selen igen.

Gustav, FENIX:s nyblivne körkortsinnehavare visar hur man får en bil att svänga åt höger!