Hem

2005-01-14--30 - Flygsafari i Sydafrika

Tolv tappra piloter under Peder från Äventyrscenters ledning!
Jag och Håkan Lindqvist var från Fenix.

Upp mitt i natten, till Arlanda och sen vidare till Amsterdam för byte till nytt plan.

Nu blev det tolv långa timmar intryckt i en trång stol. En bra bok var räddningen.

Maten var alldeles utmärkt. Riktiga bestick fick vi också!

Hinner nästan bli lördag när vi landar i Kapstaden. Vi tre från Stockholm väntar och väntar med det visar sig att våra skärmsäckar är kvar i Amsterdam! (Vi fick dom ett dygn senare tack o lov.) Vi kommer att åka efter kusten till Hermanus, Wilderness och sen till Porterville.

Vy över Cape Town. Vi bodde när hamnen, "Waterfront".
Här syns Table Mountain klädd med en "bordsduk" av moln. Framför ligger Lion´s Head med "Signal Hill".

Vy från "Waterfront" mot berget. Kabinbanehuset sticker upp på högra kanten. (Foto: Tore C)

Lördag f.m. fick vi tid för lite turistliv.
Vid hamnen ligger "Two Oceans Aquarium", stort och med mycket att titta på.

En vacker ödla poserar bakom glaset.

Lämnat ett blåsigt Kapstaden och åker efter kusten. Denna typ av bassänger fanns lite här o där för badning.
Kan nog vara säkrast badplatsen på vissa ställen!

Strandhugg med miniskärm. Karl-Ola ska försöka balansera sin kite.

Gino får Peders kite att lyfta högt i det blå. (Foto: Tore C)

Till denna "sandbacke" kom turister med guide och åkte "snowboard" utför!

Köra fast i lössnö har man väl gjort men att fastna i sand var nytt. Lika jobbigt ändå. (Foto: Gino V)

Här är hotellet i Hermanus. Ligger på kanten i närheten till havet.
Mellan juni-nov kan man se valar komma in i bukten för att föda sina ungar.

Om man gillar spänning så kan man bli nedsänkt i en sådan här bur och där ifrån mata vithajar

Framsteg i Sydafrika? Hermanus lokala trumorkester.

Starten vid Hermanus, 200 m hög. Ett toppenställe när det funkar med vinden. (Ej för oss)

Nu har vi kommit fram till Wilderness. Utsikt från "Map of Africa" starten.
Vårt hotell är en av de stora vita husen vi stranden. "Paradise Ridge" syns bortöver.

Varför kallas stället "Map of Africa"? Vad tittar man på? Vi som sett "det" vet!

Första flyget för alla. Enkelt nedflyg till stranden från "Map of Africa". Äntligen! (Foto: Tore C)

Bert (?) hinner med några vändor och passerar förbi stora vägen. (Foto: Tore C)

Bra landning, gott om plats för säker nedkomst. (Foto: Tore C)

Nu har vi hamnat på Gericks Point. 120 m högt hang.

Landningen ligger där sanden skär in i det "gröna".

Starten ned till höger, går att topplanda i bra vindar. (Foto: Håkan L)

Vinden tog tillfälligt "slut" och här sitter vi och väntar på bussen.

Upp igen, Peder åker förbi i den starka vinden. Vi nöjer oss med att titta på.

Håkan gör några startförsök men det blir skärmpackning på denna plats.

Peder får vifta på öronen och går ned för landning.

En resa utan matbilder är ingen resa! Gott, rikligt och hyfsat billigt. (Foto: Bengt L)

Jag drack bara en flaska vin på hela resan. (Familjestorlek 15 liter!)

Här har Lasse äntligen fått in sin lilla köttbit, bara 1 kg.

Och en liten efterrätt på detta. 120-160 kr gick ofta kvällsnotan på för allt.

Solkräm - Viktigt! Leo lägger på rikligt.
(Jag missade att skydda läpparna första dagarna sen var dom sabbade hela resan.)

Tore balanserar lite vid hotellet. För svag vind för att hanga.

Nedanför hotellet fiskar några. Okänt vad fångsten blev. (Foto: Tore C)

Det regnade även i detta land, från duggregn till störtskurar.

Då får det bli en turistdag. Här vid Cango Cave, ett stort grottsystem.

Vi fick gå in någon km. Imponerande naturprodukt.

Ett stort "Tandtroll". Undra vad för djur som finns i denna djurpark?

Små sötnosar, (vet ej vad det är för något djur).

En glad getabock.

Närmare än så här kom vi inte "Lejonkungen". Slöa som vanligt i värmen, förstår dem.

Om fjärde tanden sticker utanför munnen så är det en krokodil. (Annars en Ulmerdog).

Små och gulliga, har ändå ingen lust att klappa dom. Såg deras aptit vid matningen.

Typisk bensinmack. Bilen tankas och fönster rengöres för några "Rand" i dricks. (Foto: Tore C)

Bärkraft med bra kroppshållning. Gatuförsäljning. (Foto: Tore C)

Dags för en flygtur igen. Starten på Cloud 9 fick många besök.

Här är det jag som svävar i det blå. (Foto: Håkan L)

Vägen ned från Cloud 9, något drabbad av regnet. Vår buss 2 med kärra.

Flygskolan (med egen bar) nära Cloud 9 fick sälja ett antal "after fly" öl till oss. (10 kr)

Via denna väg kommer vi fram till hanget "Paradise Ridge". Markägaren bor i huset. (Foto: Tore C)

Starten och vilka var där om inte den tyska flygskolan som brukar vara vid Hammars backar. (Foto: Bengt L)

Lasse sitter och tittar på delfiner och hajar som simmar förbi. (Foto: Tore C)

Vy över startplatsen. Tore har fått bra höjd, jag köar fortfarande, urk. (Foto: Tore C)

Nu är de flesta i luften. Otroligt fint hang. (Foto: Tore C)

En vy åt andra hållet. Många långa km att flyga i en härlig miljö.

Tyvärr så dog vinden och några av oss fick ej höjd för topplandning.
Det var mer än jobbigt att ta sig upp för hanget till fots. Minst 200 i puls! (Foto: Tore C)

Vi kopplar av med en blombild så länge.

Knysna, ett välbesökt naturområde. Tore står på klipptoppen och fotar måsar.

Nu börjar det hända något utanför vårt hotellrum.

Skärmarna packas upp. Får gå hela tio meter från rummet till starten. (Foto: Gino V)

På avresedagen från Wilderness blev det flygbart vid hotellet. Vilken tur!

Här passerar jag med nya skärmen, UP Kantega, känns bra tycker jag. (Foto: Tore C)

Lite "wingovers" av Kristian framför hotellstarten. (Foto: Håkan L)

Kristian går ned för landning.

Vindökning och det får bli väntans tider.

Inte helt fel ställe en januaridag även om det inte är flygbart.

Nu är vi på väg mot Porterville för termikflygning i sådan här natur.

Här bor vi på en lugn och enskild plats några km från Porterville.

Starten "Dasklip Pass", privatägd av Rob. Det utspända markskyddet är fisknät för ansjovis!
Mycket dyrt men håller i många år enligt vår lokala hjälpare. (Foto: Tore C)

Bara Peder, Håkan o Kristian fick flyga denna dag 1.
För termiskt m.m. för oss andra. (Foto: Tore C)

Bergskjedjan som går som en milslång "kam" över slätten. (Foto: Håkan L)

Efter passage över kedjan så ska man till högra sidan och hitta ny termik. (Foto: Håkan L)

Det var bara att köra på i värmen. (Foto: Håkan L

Landningsmålet är Citrusdal. Här finns det bl.a två skäl för landning? (Foto: Håkan L)

Och det firar de med ett dopp i polen i Citrusdal efter en 35 km sträcka. Grattis!
(De fick även fira med att bada ytterligare två gånger!) (Foto: Bengt L som också kom dit dag 2 + 3, bra gjort)

Några av oss andra åkte till Beaverlac, ett naturreservat med en källa som är badbar.

Leo får en kall öl, Krister får titta på.

Dessa pojkar behöver man inte be två gånger om att nu är det fri öl.

Lite kvällsaktivitet i Porterville. Bengt siktar, de andra står i "kö". (Foto: Tore C)

Sovrumsfönstret med nytvättade strumpor och kallingar.

"Naken träd", barken lossnar från stammen och ramlar ned.

Frukost med andra matgäster. (Foto: Tore C)

Vy från Dasklipp Pass (720 m.ö.h.) lite disigt men man ser bergskedjans sträckning.

Dag 3 kom jag iväg på en liten sträcka. Fick ej tillräckligt med höjd över Bumpy Peak
(ca 200 m, ska vara >400 m) för att få gå vidare över dalen mot Citrusdal.
Dock visar stället att smeknamnet stämmer. Har inga foton från luften här.

Landning på de enormt stora fälten. Pirrigt med djurlivet men dom var vana med skärmar. (Foto: Bengt L)

Många storögda landningsvittnet efter min ca 20 km långa flygtur.

Maurice, vår "hjälpare" i Porterville fick vara mästerfotograf.

Sista kvällen hade vi grillfest hos Rob Manzoni, mycket smarrigt.
Väldig trevlig och generös herre som driver flygverksamheten i Porterville.

Hur gör man om man glömt spänna fast benremmarna? Öva vid nödskärmspackningen!

Dag 4 i Porterville var ej flygbar p.g.a. vädret. Dessa "Smiles" blev dock nöjda.

Vi åker mot Kapstaden, molnen hänger tungt över dalen. (Foto: Tore C)

Det får bli en mer turistande i "Waterfront", ett område med massor av butiker m.m.

En utställning med div. utsmyckade kor fanns inom hela området.

En "Cool" elgitarr hade varit ett kul grej för hemmaväggen.

Gino har hittat ett intressant motiv i väntan på kvällsmaten.

"Okänd" dricker en riktig "turist-drink", bara tomtebloss fattas.
(Kan det vara en San Francisco med plus meny.)

Sista dagen, vy mot toppen på "Signal Hill", vårt hotell till höger.

En av startplatserna på Signal Hill, den kända fängelseön "Robben Island" syns i fjärran.

Gräsfältet till vänster om stadion är landningsplatsen.

Det var dålig startvind men Kristian fick en "pust" i skärmen. (Foto: Håkan L)

Ola testar men det är för svag vind. Lite balansering blev det dock för mig.

Sydafrikanska flygvapnet svepte förbi fyra meter framför oss! (Foto: Håkan L)

Snart blir det väl JAS-plan i luften? (Foto: Håkan L)

Varje dag kl. 12 så smäller ett kanonskott och signalklotet faller.

Tiden tillåter ett besök på Table Mountain. Två kabiner, en går upp och en ner samtidigt.

Väldigt brant, kabinhytten roterar under hela resan.

Vy vänster.

Vy rakt fram över staden. Tre miljoner invånare lär det vara.

Vy höger. Som vanligt så går det inte att på bild få fram det mäktiga i dessa vyer.

En modell över bergsmassivet. Man får skärmflyga från berget med speciell behörighet.

Nu sista packningen för flygresan. Mycket ska i säcken och ett par kg extra blev det. (Foto: Bengt L)

Efter en lång seg natt så är det åter dags för rullbandet på Amsterdams flygplats.

Efter 15 timmars resa kommer min "vacumförpackade" säck ut på Arlanda.

Hur sammanfattar man en sådan här resa?

Har du tid och pengar så är Sydafrika väl värd ett besök både som vanlig turist och som skärmflygare. Tendensen är att det verkar vara en ökande prisnivå i landet så passa på medan kronan har något värde kvar.
Vi hade lite "otur" med flygvädret. Drygt 50% av dagarna var flygbara. Med stor sannolikhet så är nog 70% ett normalvärde. Bra med olika flygmiljöer, från Wilderness otroliga hang o lätt termik till Porterville med tuffare termik och bergsmiljö. (En bra dag i Hermanus hade inte varit fel och ett slutflyg från Signal Hill vore också skojigt att ha fått gjort, får bli nästa gång).

God mat som serverades i rikliga portioner (du går upp minst ett par kg på denna resa om inte magen börjar krångla, som hände för mig). All form av dryck var billigt. Trevliga människor, rent o snyggt, bra service. (OBS, i den lilla del av Sydafrika som vi besökte.)
Landet är stort, tre gånger Sveriges yta och med 40 miljoner invånare. En hel del att göra även om flygvädret blir kasst. Naturen är vacker, temperaturen utmärkt för oss svenskar.
2/3 av innvånarna är svarta och visst såg man även fattigdom och eländiga ruckel till bostäder för tusentals människor. Hoppas att det kan bli någorlunda lika villkor mellan befolkningen med fredliga medel. Landet som sådan är ett rikt land så möjligheter finns.

Åtta av pilot-"pojkarna" kom från "Sveriges framsida", ett glatt gäng som bjöd på sig själva. Vi andra var tre från Stockholm och Kristian från Stavanger (trots det svensk). Peder från Äventyrscenter som ledde resan, fixade o donade för oss så resan blev så bra som möjligt. Bra jobbat Peder och tack för alla flygtips. Om de vill sig väl så gör jag gärna om denna resa om några år eller så. Tänk bara att få lämna Sverige i två veckor i slutet av januari även om det är flygbart i Tenstabacken.

Se även Björns sydafrikareportage på Fenixs hemsida, 1998

Hem

2005 FLYGSAFARI I SYDAFRIKA SLUT

Upp