Tre toppar var av vi är på H2 (Hökarängstoppen) och H3
(Fagersjötoppen). Jag börjar med info om H2.
Du bör ha hållit på ett tag så du kan tolka vindarna. Inget för helt
nya.
På
Wikipedia
hittar du mer info om topparna.
H2-toppen. Sommartid kan det vara mycket stökigt i luften här
så börja försiktigt.
Tänk på att rotorereffekten från träden ökar snabbt vid stark vind.
Vy mot H2-toppen från fotbollsplanen, starthöjder mellan 30-60 m. Mycket taggsly i slänten.
H2-toppen har en stor platt grusplan, lätt att lägga ut skärmen. Balansering i 2-4 m/s är ok.
Från toppen till fotbollsplan går en jämn lutning.
(Högdalstoppen) H3 Fagersjötoppen
Nu till H3-toppen som har stor yta som funkar för balansering.
Sydsida mot järnvägsspåret för hågade!.
Ungefärlig NV riktning på denna vy. Bör funka för V-N vind. Ca. 50 m
fallhöjd.
Kraftledningen i dalen syns tydligt och är inget hinder, du kan ju styra. Även här växer mycket som förstör backen.
En lång flack backe som ger ökad höjd under färden.
Klart att stället ska testas. Gärna en decemberdag.
Tyvärr så håller sly (varför har de alltid taggar?) på att ta över backen.
Det är en lång väg upp så ta med en snabbpacksäck i selen. Minskar risken att fastna i taggarna.
H3 backen testas 2010-dec
Kan finnas mer info på
Fenix
eller sök på
Flightlog
Sök efter ev. video på
Youtube
och/eller
Vimeo