Hem

1999-06-7--11 - Åre och en skärmflygkurs!

Skärmflygning! Jag? 85 kg i luften?

Nu börjar det på riktigt. Är det så enkelt som reklamen lovar? "Ta din säng och gå" hade man ju hört talas om men att "Ta din skärm och flyg" var ett nytt begrepp att suga på. Det skulle visa sig stämma trots allt, dock får man jobba för det (backar lutar åt två håll och uppför får man ofta gå).
Redan på tredje dagen så fick vi bekanta oss med Åreskutan. Start från Hummeln, gissa om det var spännande? Med bra guidning av Skysports instruktörer fick vi alla våra fem "bergsflyg".
Denna vecka fick jag även en försmak av vad väder kan var för något och vad det kan innebära för skärmflygning. T.ex. vänta, vänta, vänta....nu, nej vänta. Det tog resten av kursdagarna för att få ihop bogseringsflygen p.g.a termiskt väder, men det gick vägen det också.
Bra kurs och instruktörer, trevliga kurskamrater, en kvällsöppen pub, m.m. Att kursdagarna startade på morgonen gjorde inget (sommarmorgon i Åre = halv fyra). Det var kul och du vänta inte på din 50-årsdag utan se till att du får ditt presentkort redan på 40-årsdagen!

EDIT: 2018-sep.
Har gått igenom mina tidigare inskannade bilder och justerat dessa för ett nytt upplägg på denna sida. Ökat storleken något och även gjort en liten video från kursveckan.
Välkommen till att se hur det började för mig.   Lennart //LEK

50-år! Skärmflygning? Hur ska det gå? Åter ett tack till er som gav mig detta "äventyr".

Måndagen bjöd på teori under dagen och sedan tillbringades kvällen i en backe för övningsflyg.

Som ressällskap hade jag min son Max med mig. Han fick av "tomten" en skärmflygskurs.

Max ser en "framtidsbild" av frisk luft och massor av motion. Skärmflyg som pc-spel är OK.

Jag har fått hjälp med alla dessa linor. Kommer man att någonsin att kunna reda ut dom själv?

Mitt första backflyg. Jag tror jag kom högst tio meter, mycket kvar att lära.

Tisdag och på väg upp för Skutan, motorn har kokat och vi får gå i 30 min för att komma till Hummeln.

Äntligen uppe, trött o svettig men vädret är bra för denna plats och då gäller det tydligen att passa på.

Dem första tappra lägger ut sina skärmar. Vi väntar med spänning på Go signalen.

Nu är det juniors tur att börja förbereda sig. Instruktören står nedanför och kollar allt.

Spring, spring, spring! Full fart genom riset. Skärmen får luft i cellerna och...

Nu närmar sig ett "gigantiskt" stup tycker man och...

...och man har gjort DET! Max glider lugnt ned mot Draklanda. Får info via radio hela tiden.

Vår hangarhund på Draklanda.

Max tränar balansering av skärmen. Hur är det möjligt att få upp detta tygstycke. Jo, öva, öva öva...

En liten kvällsträff med korvgrillning och en öl. Tänk vad en nykter vegetarian missar!

Några av eleverna. Hur har det gått för er? Hittar ni detta så sänd ett e-post och berätta.

Start i gryningen på Molanda. Vädret styr tidsplaneringen. Skärmarna läggs ut snabbare nu.

Jag (vi) fick hjälpa till med att köra dragbilen, en ombyggd "Remjohan".

Flygplatsen Molanda ligger ett par mil från Åre. Detta är inte fikapaus utan s.k. flygväderväntan.

Min tur, linan börjar långsamt spännas, jag följer sakta med så skärmen lyfts.

Nu är det bara att hålla rätt kurs mot dragbilen så går det nästan av sig själv. (Apco Prima 2 ?)

Åre, vacker som en tavla. Vi alla klarade proven. Nu stannade vi en extra natt för att träffa...

...min gamla klasskamrat Kenny, som flyttat till Duved. Givetvis så blev det en fisketur till en älv.

Landverksströmmen, en brusande plats. Trots fiskekort så blev det bara småöring som släpptes åter.

NU är det kanske dags för en matfisk? Kenny har plockat fram håven och Max rör inte en fena.

Den fick duga som minne av denna fisketur. Två veckor senare blev den uppäten av mig.

Det var kursveckan i Åre. Skulle det vara en veckas "äventyr" eller bli en kommande flygkarriär?

Hade fått låna en videokamera och den fick ta några sekvenser då o då.
Dålig kvalitet och filmen nedan är utplockade avsnitt från en tidigare gjord film.
Mest ett nostalgiskt minne från kursen 1999.

Video på Youtube

LEK flyger i luften!

Hem

1999 SKÄRMFLYGKURS I ÅRE SLUT

Upp