Norra Länken - buller och avgaser i HjorthagenDen 6/4 2006 tog den socialdemokratioska regeringen, efter en rad överklaganden och många års funderande, beslutet att bygga Norra Länken.
Samma regering hade hösten 2005 deklarerat att Sverige skall bli oljeoberoende till år 2020 och tillsatte en oljekommision som kom med ett betänkande till sommaren 2006. Beslutet att bygga Norra Länken togs således strax innan kommisionens rapport, som om man därigenom kunde ignorera dess resultat.
Inga överväganden om den framtida energisituationen och framtida behov av motortrafikleder har heller gjorts inom Vägverket, projektet bygger på gamla trender, före Kyotoprotkoll och varningar för dramatiska oljeprishöjningar. |
|
Mest diskussion har det varit om ledens sträckning vid Roslagstull. Men det finns flera tunnelmynningar, en är i Hjorthagen där leden går i dagen, det blir nämligen för dyrt att däcka över den den hela vägen.
Norra länken beräknas få 80 000 fordon per dygn vars avgaser utmed flera kilometer kommer att sugas ut av fläktar och skickas ut i ett avgastorn invid Hjorthagen och nybyggda Norra Djrugårdsstaden. Tornet, som ömsom kallas frånluftstorn, ömsom avluftstorn, byggs vid Ryttarstadion, se den bruna punkten på kartan. Ingen rening av luften kommer att ske, det hänvisas till att varje bil har rening. |
(på bilden ovan visas tidigare utformningen av trafikplatsen) |
|
Vägverket försäkrar dock att gällande miljökvalitetsnormer skall klaras.
|
|
|
Lanforsvägen får 39-50 µg partiklar per m3 luft. |
Flera huskroppar får buller upp till 60 dbA (gula zonen). |
Prognoserna för trafikvolymerna beaktar inte framtida höga drivmedelspriser vilket kan lindra miljöpåverkan.
|