Ur artikelserien "Förr och nu - LÄnet runt" i läns-posten 2011-

   


 

ALSNÄS - WADKÖPING (införd 11-07-21)

 

                                                              

Trähusområdet Alsnäs låg förr där Wadköping finns idag och Alsnäsgatan var huvudgatan. Här fanns redan ett genuint trähusområde från 1800-talet.

 

Området började bebyggas redan 1854 med Matildelund, senare mer bekant som Kanalträdgården. Denna byggnad ingick faktiskt i planeringen till det första Wadköping, men fick också den finna sig i en rivning i början av 1960-talet. I Kanalträdgården fanns redan ett kafé sedan förut och ett sådant planerades i Tenngjutaregården. Kanske tyckte man att det blev ett kafé för mycket.

                                                           Henning Larsson

På huset närmast, Alsnäsgatan 9 – Skebäcksvägen 13, ser vi en butiksskylt med inskriptionen Henning Larsson. Han tog över butiken 1908, men det fanns tidigare ägare. Redan när huset byggdes 1897 var intentionerna att här skulle finnas en affär. Den 8 novem-
ber detta år fick Erik Christian Håkansson sin speceributik registrerad. Bara tre år senare bytte rörelsen ägare då Per Fredric Halldin tillträdde. Han fick den äran i fyra år innan han måste lämna jordelivet och hans änka därefter fick sköta firman. Men mellan änkan och Henning Larsson hanns det med ytterligare en butiksägare, Otto Eriksson. Det var snabba kast på den tiden…

Kattälskare

Nåväl, när Henning väl tog över i mars 1908 skulle han regera åtskilliga år, ända till början av 1940-talet. Hennings fästmö Hulda öppnade mjölkbutik i grannfastigheten, den reveterade kåken på Alsnäsgatan 7, uppförd 1898. Hon hade en del lustiga öknamn som Mjölkkludda och Katthulda. Det senare kom sig av att hon var en kattälskare, och man kan tänka sig att intresset var ömsesidigt, föreståndarinna för mjölkbutiken som hon var.

Grundade Volvo

Efter Hennings död stod brodern Gustaf Larsson som ägare till fastigheten Alsnäsgatan 9, som byggdes om helt till bostäder. Gustaf hade för övrigt i unga år flyttat till Göteborg och var tillsammans med en kompanjon upphovsman till bilmodellen Volvo. Han blev därefter chef för fabriken. Så man kan säga att bägge bröderna var affärsmän, var och en på sitt håll och i vitt skilda branscher.