Ur artikelserien "FÖrr och nu - LÄnet runt" i lÄns-posten 2011-

   


   HANGAREN BLEV BOSTAD (19-06-07)

Torsten Karlsson bredvid sitt flygplan en SK -15, vid Örebro flygfält.

  

    
Sedan Bo-mässan 1992 är det här en bostad.


Många skiftande byggnader har förvandlats till bostäder. Det kan vara skolor, militärförläggningar eller vattentorn. Men ganska ovanligt är nog att bo i en gammal flyghangar.

För så skedde nämligen 1992 då det till Bo-mässan det året presenterades en mängd ovanliga lägeneheter i Ladugårdsängen, söder om Örebro. Här var tidigare så gott som landsbygd, som skulle förvandlas till stadskvarter. Själv hade jag förmånen att få visa experimentlägenheter åt min dåvarande arbetsgivare HSB.
Det var spännande att gå in i den gamla hangaren och se möblerade rum i stället för flygmaskiner. Jag minns att övervåningen var mäktig, som en stor sal.
Byggnaden har fyllt 80 år, för det var nämligen i maj 1939 som flygfältet invigdes, med pompa och ståt.
Folk vallfärdade från när och fjärran och det blev en dundersuccé med 30 000 betalande. Därtill kom cirka 10 000 gratistittare utanför staketet. Föreningen ÖAF (Örebro läns Automobil- och Flygklubb) fanns redan och flygintresset skulle verkligen skjuta i höjden, bokstavligt talat.
På bilden står Torsten Karlsson, som lånat ut bilden till Länsposten. Han säger:
– År 1957 tog jag mitt flygcertifikat på Gustavsviks Flygplats. Stockholms Aero hade en flygskola i Örebro då.
– Den 12 februari började jag och den 25 april var min skoltid färdig efter 30 timmar. Detta till en kostnad av 1 900 kronor. Sedan följde många luftiga svängar mellan himmel och jord genom åren.
Det skulle bli flygturer över hela Sverige, plus även Norge och Finland, från Örebro flygfält.
Flygfältet i Täby kom att stå färdigt 1979 och reguljär trafik påbörjades 1982. Samma år stängdes flygfältet vid Gustavsvik.
Tio år senare hade alltså Örebro stad utökat sina byggnadsarealer till detta område.