Ur artikelserien "Förr och nu - LÄnet runt" i läns-posten 2011-

   


KÄGELBANAN PÅ STORA HOLMEN (införd 14-06-12)

En av få bilder på Kägelbanan

              Samma vinkel idag

Det gamla vykortet från 1900-talets början visar till vänster en speciell byggnad. Mellan 1878 och 1955 fanns här en kägelbana på Stora Holmen. Numera finns det i stället andra nöjen i denna stadens först anlagda park.

Längst österut på holmen finns fortfarande en obelisk vars inskription förtäljer att parkområdet anlades av landshövding Nils Gyldenstolpe 1817. Redan 1839 skulle en restaurang öppnas på ön, men ägaren fru Henrietta Flitz tvingades göra konkurs efter blott några år.

Att spela kägelboll var en fritidssysselsättning som var på modet i mitten av 1800-talet och banor för ändamålet fanns på flera håll, bland annat vid brunnsanläggningar som Adolfsbergs brunn. År 1878 bildade de största entusiasterna i staden Örebro Kägelklubb och man byggde upp banan som ses på bilden. Den bestod av två spelbanor, som fanns i den lägre delen, och många pojkar var ivriga om att få tjänstgöra som kägeluppresare och tjäna en extraslant.

Den högre av byggnaderna innehöll förmaket med bänkar där de tävlande mellan varven kunde sitta och skåla med punsch och kanske hålla vadslagning om tävlingarnas utgång.

Grundarna av föreningen bestod av på den tiden många kända örebroare, vilka inte är lika välbekanta idag. Men för att nämna några namn var det bland annat  kamrer Kihlmark, bankkassör Årman, apotekare Chrysander och kassör Stjärnström.

Senare, under tio år strax efter förra sekelskiftet, skulle Elis Elander stå för restaurangen på Stora Holmen, och i Elanders arrende ingick även kägelbanan. Det kostade 50 öre i timmen att hyra en av dem. Denne Elander hyrde även ut roddbåtar för en 25-öring per timme. År 1906 öppnade Elander också en restaurangfilial vid Hjälmarviken, i Oset.

Restaurangen är nu borta sedan många år, men det finns i alla fall en glasskiosk. Redan i slutet av 1940-talet kom det första Lilleputtetåget till Stora Holmen. Det hade tillverkats av en Kumlabo till Örebroutställningen 1947, och tåget fick sedan fortsatt liv på holmen. I början av 1960-talet skulle en miniatyrstad byggas upp, med gator och trafikmärken.

 På bilden ses också ett lastfartyg med ved. Här intill låg nämligen den Norra hamnplatsen. Den södra fanns vid hamnmagasinet (dagens Harry´s). Vid bägge före detta hamnplatserna finns gamla pållare i granit kvar.