Ur artikelserien "Förr och nu - LÄnet runt" i läns-posten 2011-

   


UTSIKT FRÅN OP-KYRKAN MOT SYDVÄST     införd (13-09-26)

 

Utsikt från OP-kyrkans torn i början av 1910-talet.


     Några byggnader finns kvar än idag, som gamla lasarettet.

Under sommaren har vi visat utsikten mot söder och öster från Olaus Petri kyrkotorn. Här kommer en vy mot väster, eller kanske snarare sydväst. Det är stor skillnad mellan 1910-talsbilden och dagens, men man ser ändå att vissa byggnader finns kvar.

För att börja närmast utefter Storgatan ser vi det gamla lasarettet som tillkom redan 1781 och är en av stadens äldsta byggnader. Det uppfördes av sandsten från Nasta i Adolfsberg. Av byggnadens höga sockel att döma ser man att Storgatans yta förr i tiden låg högre.

Detta syns inte på bilden från 1911 eftersom en stor rödmålad byggnad låg i vägen. Denna kallades "Blåsut", eftersom det på den tiden var åsens högsta punkt. Platsen kallades också Norra Näbben eftersom gatorna Storgatan och nuvarande Olaus Petri kyrkogata bildade något som liknade en näbb. I stil med "Södra näbben" vid Drottninggatan - Näbbtorgsgatan.

Till höger på den gamla bilden syns delar av något som kallades arbetsinrättningen. Nämn "Inrättnings-Einar" för en gammal infödd örebroare och han kan berätta mycket. Det var nämligen ett av stadens original och kring denne Einar cirkulerade det många historier. Byggnaden uppfördes ursprungligen 1854 och huserade husvilla från stadsbranden samma år. Den är dock riven sedan länge.

Till vänster om gamla lasarettet finns Storgatan 27 kvar, en gammal byggnad som förr användes inom järnvägen, men som numera är Svenska kyrkans hus. Området bortom, mellan Järnvägsgatan och Östra Nobelgatan har inte varit bebyggt av bostäder sedan 1843. Då inträffade den första av 1800-talets stora stadsbränder och många gårdar blev lågornas rov.

Under 1850-talet kom järnvägen till Örebro och därför var det lämpligt att använda de avbrända ytorna till lokstallar och verkstäder. Det fanns således en logisk förklaring till att järnvägsstationen placerades där den gjorde. Det var Köping-Hultsbolaget som ägde marken under 1800-talet, men kring förra sekelskiftet såldes den till Statens Järnvägar.

Vid Järnvägsgatan finns också flera fastigheter kvar från förr. Som i hörnet av nämnda gata och Storgatan, det så kallade KFUM-huset, efter att föreningen huserade många år här i början av 1900-talet. Den byggnaden syns dock inte på den nya bilden, men det gör gamla Örebro Skofabrik, i hörnet av Klostergatan och Järnvägsgatan. Det var skostadens första när den bildades 1894, men byggnaden på bilderna kom inte till förrän 1907.

Det pampiga och färggranna Rättscentrumhuset reser sig numera upp över norra infarten, en byggnad som snart ska få sin officiella invigning.