Ur artikelserien "Förr och nu - LÄnet runt" i läns-posten 2011-

   


 

RIKSTIAN MOT LILLÅN (införd 11-08-25)

 

                                                              

Väghistoria kan vara intressant. Runt om vårt avlånga land finns många gamla bortglömda vägsträckningar. Leder som förr var den enda framkomliga möjligheten.
I äldre tider fanns olika typer av infrastruktur; pilgrimsleder, byvägar och förstås Eriksgatan. Vägarna gick alldeles förbi kyrkorna och detta brukar vara ett tecken på att den aktuella vägen har många år på nacken. 

 

Grindarna försvann 1927
När så bilen gjorde sitt inträde i trafiken under 1900-talet förändrades hela landets vägnät. En lustighet i sammanhanget är att inte förrän 1927 försvann grindarna på de allmänna vägarna. Tidigare var man alltså tvungen att vid nästan varje bondgård stanna för att öppna gärdsgårdsgrinden. Innan resan fortsatte  var man ju också tvungen att stänga grinden efter sig. Om nu inte något barn fanns till hands, som ville ha en grindslant.

 

Rikstian byggdes på 40-talet
På 1940-talet hade trafiken mellan Örebro och Lindesberg ökat så pass att det tarvade en ny och rakare väg. Den nya vägen kallades då för Rikstian, alltså riksväg 10, men bytte senare namn till riksväg 60 och ännu senare till dagens riksväg 50.
Det finns många rester kvar av den forna gamla och krokiga landsvägen. Den gick efter Norra kyrkogården ganska parallellt med dagens R50. Vid platsen på bilderna vek den av något till vänster och den vägen kallas idag för Kyrkvägen. 
Kyrkvägen är alltså gamla Hovstavägen som går förbi kyrkan och alldeles intill denna finns mycket riktigt en milsten. Vägen fortsatte sedan förbi Hovsta, in mot Kvinnersta. Sedan fortsatte landsvägen förbi Ölmbrotorp, Axbergshammar och så småningom vidare ut mot dagens R50 igen.

 

Omvägar
Det var alltså en riktig omväg om man ser till dagens vägsträckning och de som skulle mot Lindesberg fick således åka många kilometer extra. Efter Mogetorp vek vägen återigen av mot Järle, som också innebär en senväg gentemot idag.
Det är förstås svårt att få till exakt samma vinkel när en jämförelsebild ska göras mellan förr och nu. Det är en viss skillnad när det gäller trafiken, kan man lugnt säga. Fotografen till den gamla bilden kunde agera utan tanke på att bli påkörd av något fordon. På bilden ser vi egentligen bara ett sådant, en hästskjuts på vänster sida av vägen.
Underlaget var förstås grus och man har svårt att tänka sig att det bara är drygt sextio år sedan. Hur ser trafiken ut om sextio år?