|
|||||
|
VY FRÅN SÖDRA VATTENTORNET (införd 021104) Utsikt från
Södra vattentornet 14/5 1939. Anledningen
till så många söndagsflanerare var att flygfältet hade stor invigning just den dagen. Flygfältet invigdes där Ladugårdsängen ligger i dag Utsiktsbilder är alltid roliga och de behöver inte vara speciellt
gamla för att man ska fascineras över hur staden har förändrats. Som denna vy från
Södra vattentornet in mot staden den 14/5 1939, där det var rena folkvandringen på
trottoarerna. Anledningen var att denna dag invigdes Örebro flygfält, där numera
bostadsområdet Ladugårdsängen ligger och den gamla flyghangaren ingår för övrigt, i
ombyggt skick, i detta bostadsområde. BÅDE DAGARNA innan och efter invigningen fylldes tidningarna av artiklar, kåserier och ledarspalter om denna stora händelse. I lördagens Nerikes Allehanda annonserade nästan varenda restaurang om Flygarbal där inträdet en krona skulle tillfalla ÖAF (Örebro läns Automobil- och Flygklubb). Denna förening sålde även lotter, nålar och medlemsinteckningar till ett speciellt mål; inköpet av ett skolplan. Man kunde också göra som klädfabrikanten Albin Rapp, bli en s.k. flygfarbror som bekostade en flygstipendiats utbildning. FÖRENINGEN
ANSÅG sig göra en samhällstjänst genom strävandet efter att öka antalet
civilflygare, privatplan och flygplatser för att därmed stärka Sveriges
försvarsberedskap. Då visste man inte att bara några månader senare skulle 2:a
världskriget bryta ut och därmed sattes beredskapen verkligen på hårda prov. I
tidningarna visades kartor med pilar och andra anvisningar hur man ville att den väntade
trafiksituationen skulle fungera, alla bussar och taxibilar t.ex. var tvungna att fick
släppa av passagerarna vid Gustavsviksbadet. Privatbilisterna ombads åka en omväg och
efter evenemanget dirigerades dessa ut via Glomman. Invigningen, med en enligt dåtidens
mått storslagen flyguppvisning, blev en praktsuccé då 30 000 åskådare räknades in,
och därtill kom c:a 10 000 (snyltande) utanför staketen. Bland invigningstalarna hördes
stadsfullmäktiges ordförande, redaktören Harald Åkerberg: Vår stad har kommit
närmare tidens puls och världens hjärta. I BILDENS NEDRE kant syns den gamla gården Källerud, men minigolfbanan hade ännu inte anlagts, det skulle dröja några år än in på 40-talet. Rakt över gatan låg Södra brädgården och den stora byggnaden med tre portar tillhörde denna firma. I bildens mitt ser man att flera gator strålar samman till Södermalmsplan, där det i alla tider (höll jag på att säga) har funnits en bensinmack och på bildens skylt står det BP. Denna
fick senare sällskap av en Gulf (till höger om British Petroleum-stationen), men efter
namnbyteskarusellen blev Gulf till Q8 som gick ihop med OK. Statoil köpte upp BP-mackarna
och den vid Södermalmsplan lades då ner. Även Shell och Mobil fanns etablerade här
intill. Innan bensinstationerna kom till låg här ett kåkområde som kallades Gippersta. Som
väl de flesta bilförare märkt så har den södra infarten byggts om och vips har
ytterligare två rondeller dykt upp i staden, till glädje för många, till förtret för
andra. Mellan rondellerna skall OK inom kort etablera en ny bensinstation och som
draghjälp får man den fjärde MacDonaldsrestaurangen i staden (Marieberg inräknad).
Därmed blir det alltså Mac vid mack. Fotnot:
Detta är ett vykort som ingår i en serie om åtta stycken nytryck som Sällskapet Gamla
Örebro tagit fram.
|
||||