Ur artikelserien "Örebrobilder" i Nerikes Allehanda 2001-


 

FRÅN NIKOLAIKYRKANS TORN - FÖRR OCH NU (införd 04-03-05)

Utsikt från Nikolaikyrkans torn mot Stortorget, troligen vintern 1893-94. Det var färre hästkrafter som befolkade dåtidens torg mot idag, men luften var förmodligen bättre.

Visst kan man bli kär i ett konstverk eller i ett foto. Här i början av februari såg jag på Antikrundan i TV hur en man som besökt en konstutställning fallit för en tavla för 50.000 kronor och en ”tavla” var det nog eftersom TV-experten värderade den till blott hälften.

Själv besökte jag fotoutställningen ”Vinterbilder” på Länsmuseet och föll pladask för ovanstående fotografi. I mitt fall kom jag undan med endast 100 kronor och för mig personligen var den absolut värd det dubbla eftersom det här var fråga om ett affektionsvärde. Detsamma gällde säkerligen även i TV-exemplet, för den förmodligen välbesuttne konstverksinköparen verkade inte bry sig så mycket om själva penningvärdet.  

Varför är då detta foto något att yvas över? frågar sig säkert läsaren. Eftersom jag under mina många år som vykortssamlare och bildarkivletare aldrig har sett en så pass gammal utsiktsbild över de östra delarna i staden så blev man naturligtvis väldans glad åt den fotograf som letat sig upp i Nikolaikyrkans torn i slutet av 1800-talet. Däremot är det mer vanligt med både fotografier och vykort över det ”Västra gärdet” och ett sådant visades här i Örebrobilder i december förra året. Genom ovanstående foto kunde flera olika pusselbitar till Örebrohistorien  läggas på plats.

Så gällde det fotografiets upphovsman och enligt uppgift kommer bilden från familjen Lindskog. Samuel (Sam) Lindskog var ju en av Örebros stora fotografer, som till skillnad från sina föregångare Hakelier och Barr var mer av en bygdefotograf och fångade många intressanta lantmiljöer. Lindskog föddes i Almby 1878 och redan som 20-åring etablerade han sig i hemsocknen med en kamera och en cykel.

Men ännu återstår frågan om det verkligen är han som tagit fotografiet. Genom härledning av befintliga (och icke befintliga) byggnader i periferin kan jag med största sannolikhet datera tidpunkten till vintern 1893-94, alltså hela 110 år sedan! Då var Sam Lindskog 15-16 år och än skulle det dröja några år innan hans egen fotoateljé öppnades. Men vi ska inte förglömma att han, för att bli en bra fotograf, var tvungen att gå som lärling och det i flera olika ateljéer, bl.a. två och ett halvt år hos mästaren själv, Bernard Hakelier.

Det innebär att Sam Lindskog säkerligen redan som 15-åring hade kunskap om hur man hanterade en kamera och med god handledning kan han mycket väl ha åstadkommit detta som i så fall måste ha varit ett av hans absolut första fotografier. Mera troligt är dock att han fått bilden från någon annan tidigare fotograf som vågat sig upp i Nikolaikyrkans torn, varför inte Hakelier, och man kan också anta att Sam Lindskogs intresse för vyer var utpräglat även om han inte själv var upphov till dem. 

Rådhuset till vänster, färdigt 1863, gör att fotots igenkänningsfaktor är hög, trots åldern. Mittemot ser vi en byggnad från 1878 där Lindhska bokhandeln idag huserar. Atterlings basarer, där numera Kompassen återfinns, är ännu inte byggda. Ekströmska gården ligger där inbäddad bland träd i det som 1898 skulle bli Oskarsparken.

På Nygatan ser man till höger Adolf Kjellströms villa i engelsk stil från 1879 ligga lite för sig själv, och till höger om denna skymtar Mobacken. Ytterligare längre ner på Nygatan kan man skåda en fastighet som hette Lilläng, som dock inte är så känd i Örebros historia, men där låg idiotanstalten. Ja, den hette faktiskt så även officiellt, men verksamheten flyttades redan 1907 till Askersund varpå byggnaden senare revs och det är väl därför det finns så få bilder av den.

Husen längst ner på Engelbrektsgatan var ännu inte byggda, men däremot fanns sedan drygt ett decennium Anton Hahns verkstadsrörelse på nr. 64.