« Newfoundlandshund | Startsidan | EMU en struts eller ett val? »

27 augusti 2003

Svensk kassatjänst

Svensk kassatjänst ter sig som ett skämt för den oinvigde. Det vill säga oss alla. Jag har lantbrevbärare, av henne kan jag köpa frimärken, betala räkningar, få ut pengar, lämna och ta emot paket i en och samma bil. Men häromdagen behövde jag ta ut pengar efter att lantbrevbärarturen gått. Jag sov och hörde inte henne tuta utanför grinden.

I Bro har Svensk kassatjänst ett kontor bakom Statoil-macken. På en yta inte större än vårt lilla badrum köade nio personer. Jomenvisst. Det gick bra att få ut sina pengar, mot en viss avgift. Men att köpa ett litet frimärke, det gick sig inte. Då hänvisades jag till ICA, på andra sidan centrum. Inte heller gick det att få ta ut mina två postförskott jag hade för avsikt att få med mig hem, fastän Svensk kassatjänst huserar i samma hus som brevbäringen. Nej, då fick jag styra kosan mot brevbärarentren och ringa på. Efter ett tag kom en farbror brevbärare ut och hjälpte mig.

Jag är ung och frisk och kan ta detta som ett enda stort skämt, men hur sjutton upplever våra äldre pensionärer detta sammelsurium, denna parodi på nya Posten?

// Annica Tiger - med spring i benen

(som Annika riktigt påpekade heter det
Svensk kassaservice och inget annat.)

Annica Tiger augusti 27, 2003 07:33 FM

Kommentarer

..unfortunately I don't much svensk...

Skrivet av: Rod Costa datum: mars 28, 2004 03:06 FM

Tre s efter varandra går juuuu inte. :) Men sidan var ganska kul.

Annica

Skrivet av: Annica datum: januari 13, 2004 02:42 EM

Lite rolig sida.

http://www.svenskkassservice.se

Skrivet av: Erik datum: januari 13, 2004 02:38 EM

Lite rolig sida.

Skrivet av: Erik datum: januari 13, 2004 02:37 EM

Jag tror dig!

Annica

Skrivet av: Annica datum: november 26, 2003 08:17 EM

Faktum är att posten endast har kvar Svensk Kassaservice för att de MÅSTE! Det är lagstadgat så det får snällt foga sig... Sen är det även så att bolaget är ett förlustbolag, för dom går definitivt inte med vinst. Så då tänker de så här:"om vi går med tillräcklig förlust och höjer våra priser så mycket att ingen vill köpa våra tjänster, SAMT att vi har så kass service att ingen vill besöka oss, kanske vi inte behöver ha kvar detta förlustbolag så länge till..." För sanningen är att posten VILL INTE ha kvar kassaservice... De går ju back på den... Så förvänta er att servicen kommer att försämras ytterligare... Ta mig på mitt ord, jag uppsatt chef inom detta så kallade "serviceföretag"...

Anton

Skrivet av: Anton Wing datum: november 26, 2003 11:16 FM

Ja detta är bedrövligt. Jobbar i Göteborg och har i ett antal dagar försökt få tag i inbetalningskort för att göra inbetalningar. Var på ett s k Postcenter, inte sjutton har dom några inbetalningskort. Kassatjänst finns tydligen på så få ställen, så det nästan är stört omöjligt att hitta dom. När man väl hittar ett sådant, är naturligtvis öppettiderna sådana så att det är stängt när man är där.

Ja, jag vet inte hur man skall bete sig när inbetalningskort saknas och bankgiro inte finns.

Skrivet av: Claes Ström datum: november 18, 2003 09:44 EM

Svensk Kassaservice menar jag såklart :)

Skrivet av: Annika datum: november 18, 2003 02:09 EM

Det heter inte Svensk Kassatjänst utan Svenska Kassaservice...

Skrivet av: Annika datum: november 18, 2003 02:08 EM

Dock är en basal postal service något som finns lagstadgat? Tror jag. Frågan är om vi ens har det längre.

Det var några år sedan jag själv jobbade på posten som brevbärare. :)
Annica

Skrivet av: Annica datum: augusti 28, 2003 12:09 FM

Postens utveckling går i cirklar. Jag jobbade 10 år på posten och fick redan 1989 lära mig detta. Om något fungerar är inte det ett hinder för förändring för förändringens skull. Frågan är dock om inte postledningen (läs indirekt: staten) sänkt verksamheten ovanligt lågt den här gången. Man ska också betänka att man inte var sena att anamma IT-utvecklingen och de idéer som bankväsendet förändrats efter. När räntorna sjönk förlorade Posten en viktig inkomst i Postgirot och postkontoren bar sig överlag inte längre. Nu har man sålt Postgirot och avvecklar all förlustbringande verksamhet. Och det är här den nya tiden gör sitt inträde. Inget som inte kan bära sig själv har existensberättigande. Inte ens en pensionär eller utsliten brevbärare. Tyvärr ligger det en del sanning i detta synsätt. Jag uppfattade detta -92-93 och när jag -98 hade fått min teori bevisad började jag på DSV i Kista istället. Nu är jag arbetslös Systemvetare och Java-programmerare istället, men fortfarande lika glad. Jag har i alla fall chansen kvar att få jobba med något positivt.

Skrivet av: folke-na datum: augusti 27, 2003 11:19 EM

Jag har också funderat hur tusan pensionärerna upplever posthanteringen. När man själv många gånger blir snurrig av allt nytt, som i sin tur försämrar servicen.

Skrivet av: Elin datum: augusti 27, 2003 04:54 EM

Kanske dags att börja särstava? Kassa tjänst.

Paketutlämningen kom fem meter närmare mig, även om det fortfarande är 500 meter dit. Brevlådan utanför min ytterdörr flyttades tre meter längre bort; töms inte helger och kl 10 förmiddag. Frimärken har inte längre någon valör eftersom det är fri prissättning. Har jag därmed fått valuta för de skattepengar jag fått betala för detta tilltag?

Skrivet av: Jontas datum: augusti 27, 2003 12:23 EM