« Big Pig Brother | Startsidan | Kfor »

16 april 2004

Kommando Kaskad

Kommando KaskadFalska löpsedlar

En grupp som kallas sig Kommando Kaskad satte under påskhelgen upp falska löpsedlar som såg ut att vara från Aftonbladet. Detta skedde på ett 30-tal ställen runt om i Stockholm. Aktionen var menad som en protest mot kvällstidningarnas löpsedlar. Men varför bara rikta sig mot Aftonbladet? Expressen brukar inte vara mycket bättre och det syns på bilden ovan.

Kommando Kaskad hotar i ett mejl som sändes ut till många, bland annat då Dagens Media, att göra om aktionen om inte löpen slutar handla om sex, bantning och dokussåpor.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om förfarandet. Att hänga ut en person som de gjort är kanske inte rätt sätt, även om jag misstänker att ingen som nu eventuellt hann se löpsedeln trodde på det som stod där. Att jag visar dem nu beror på att jag via länken ovan kan påvisa att det inte är sant. En distinkt skillnad, men ändock. Annars får AB höra av sig till mig, a_t@tele2.se.

Jag såg Mediemagasinet i går och det handlade inte om detta. Men många frågor ställdes och det var intressanta sådana. Krav på att tidningarna tar sitt ansvar och producerar bättre journalistik framfördes. Det är väl bättre att gräva i skumraskaffärer än att gräva strunt i dokusåpornas banala värld. Konsumentjournalistiken har tryckts tillbaka av en mer företagsorienterad journalistik. Jag skulle hellre vilja se och läsa mer om företeelser, händelser och annat som angår mig som privatkonsument och som jag har nytta av. A-ekonomi är ett bra exempel på företagsinriktad journalistik. Det är inte ofta jag som privatperson får något serverat där som jag har nytta av.

Jag har ett strålande exempel på hur journalister kan "köpas" och manipuleras. Tyvärr kan jag inte skriva om det här eftersom det debatterats på en mailinglista där inget får föras vidare utan tillstånd.

Men om jag säger så här. Ta ett företag som säljer exempelvis kalasbyxor (typ av tjockare strumpbyxor). De tycker de säljer lite dåligt och funderar på att satsa på lite marknadsföring. En helannons i en tidning kostar en hel del. Varför inte få en journalist att skriva en hel story, helt gratis – och på så sätt få en marknadsföringseffekt som vida överstiger vad en annons skulle ge? En liten undersökning kanske kan presenteras där det påvisas att fler och fler unga kvinnor väljer kalasbyxor. Kan det kanske väcka någon journalists intresse? Helst en manlig dito, en kvinnlig journalist kanske inte skulle tycka att det var mycket till nyhet. Ja, ungefär så här går det till ibland. Så var kritisk när du läser tidningarna. Alla artiklar är inte objektiva. Alla undersökningar är inte objektiva. Reklam är inte alltid märkt med orden "Reklam" eller "Annons", som gör det lättare att värdera och sålla bort.

// Annica Tiger

Annica Tiger april 16, 2004 6:06 FM