« SKAM | Startsidan | Mellan hägg och syren »

18 maj 2004

Redaktionell reklamtext?

Det som säljer mest är sex och bantning.

Snart består kvällstidningarna till 80 procent av dessa två element, resterande utrymme blir bara utfyllnad – som oroligheterna i Sudan och kriget i Irak. Nej, nu är jag drastisk. Men ibland känns det som att så är fallet.

Återigen en artikel i en kvällstidning som jag tycker var mer reklam än en nyhet.

Undra sa flundra om det var företaget/professorn som kontaktade tidningen eller var det ett pressmeddelande som sändes ut? En helsida redaktionell text är ju guld värt. Jag kan garantera att denna produkt nu kommer att få ett uppsving. Jag misstänker att det inte är speciellt billigt, 60 kapslar för cirkus 350 pix – som hittat.

Rubriken på Expressens artikel var "Nya pillret tog bort sötsuget". En kvinna berättar att hon gick ner åtta kilo rekordsnabbt. Utan att banta eller träna mer. BTW - sötsug kan regleras via intag av kosttillskottet CHROM, som är betydligt billigare :).

Det ligger stora krafter bakom lanseringen av detta piller. Bringwell Internationals avtal kring det nyutvecklade viktminskningspreparatet CUUR XSIII är värt minst 10 miljoner kronor. Man kanske ska köpa aktier i företaget :).

Det åberopas kliniska studier som styrker produktens viktminskningseffekter. Professor Marcin Krotkiewski som är knuten till Sahlgrenska akademin i Göteborg är mannen bakom produkten. Det låter ju betryggande. Men är det så?

En studie åberopas där 48 medelålders kvinnor ingick och där halva gruppen fick Cuur och den andra halva gruppen sockerpiller. Samtidigt gick kvinnorna på diet. Där är nyckelordet. Piller allena löser inga viktproblem. Men vad innehåller Cuur? Naturliga ingredienser? På deras hemsida finns ingen info detta. Bara det får mig att fundera.

Efter lite letande fann jag info om vad preparatet innehåller Green Tee (enda träffar på detta handlar om gräs på golfbanor, men det måste vara Grönt te som avses antar jag), Betula Alba (björkextrakt) och Yerba Matè (koffeinrik växt/dryck från Sydamerika).

Efter tre månader hade gruppen som åt Cuur gått ner 8,51 kilo medan de som fick sockerpiller minskat 5,47 kilo. Lite luddigt tycker jag. Gick hälften av gruppen ned totalt denna vikt, eller är det en snittsiffra. En snittsiffra säger inte så mycket tycker jag. I en sådan liten grupp räcker det med två, tre avvikelser och så är resultatet inget värt. Det framgår inte om de tagit bort dessa avvikelser eller inte. Jag tycker inte att detta är en klinisk studie.

Jag tror att det går lika bra med selleri. Motion för att öka ämnesomsättningen och diet för att minska vikten.

Läs gärna en krönika som tangerar detta, skrivet av Erik Hörnfeld.

// Annica Tiger

Annica Tiger maj 18, 2004 9:28 FM