« The show must go on | Startsidan | Opec visavi G7 »

24 maj 2004

Reklam som förblir oläst

Reklam. Reklam.
Allt går att sälja med mördande reklam.
Dessutom är den mördande tråkig.

Ibland är jag mer trött på reklamen jag får i brevlådan än den spam som trillar in i mailboxen. För spammen i mailboxen har minskat dramatiskt i och med det nya filtret på mailservern. Men reklamutskicken i brevlådan, de bara ökar och ökar. Hur sätter man filter på brevlådan? En skylt med "Reklam undanbedes" verkar inte ha någon filtrerande effekt.

Jag vittjade brevlådan i dag och plockade ur alla reklamblad när jag kom hem och lade dem på vågen. Gissa hur mycket de vägde ihop? Otroliga 1142 gram. Över ett kilo reklamblad från ICA, Coop Forum, Rusta, MAXI och jag vet inte vad.

Jag orkar inte ens kolla efter vad som det görs reklam för, jag bara noterar snabbt med ett ögonkast att det är reklam och lägger det bums åt sidan. I dag var inte ens Metros bostadsbilaga med i reklamhögen. Bara den väger en hel del.

Hur mycket kostar det inte att producera all denna reklam. Till ingen nytta, i alla fall i vårt hushåll. De samlas raskt ihop i en bunt och förpassas olästa ned i stora runda arkivet, det vill säga soporna. Detsamma bifogade reklamfoldrar i fakturorna. För att inte tala om alla personligt adresserade erbjudanden från olika bokklubbar, Det Bästa :) och annat som inte jag har ett dugg intresse av att köpa. En gång fick jag tre (3) likadana erbjudande från Bonniers bokklubb samma dag.

Tänk om de istället sänkte priserna på sina produkter med motsvarande summa som det kostar att producera, trycka och distribuera denna reklam? Eller är det bara jag som är allergisk mot reklam? Finns det folk som sitter och klipper ur kuponger längre? Ta med denna kupong och få tre kronor rabatt på XXXX, en vara eller produkt folk kanske inte ens tänkt att köpa från början. Men tre kronor rabatt är ju alltid tre kronor. Hmmm....

// Annica Tiger

Annica Tiger maj 24, 2004 1:17 EM