« Bryderier om XP Service Pack 2 | Startsidan | Extension till Mozilla »

25 augusti 2004

EU:s flygförslag horribelt

Arbetstiden för piloter och övrig kabinpersonal kan komma att öka från 45 till 60 timmar per vecka, enligt ett förslag från EU. Det kan innebära fem 12-timmarspass per vecka. Jag som själv har erfarenhet av att jobba med ett sådant schema kan säga med övertygelse att det kommer att innebära att flygsäkerheten kommer att äventyras och inte sist och minst, personalens hälsa. Sömnbrist och sömnstörningar kommer att komma som ett brev på posten, förr eller senare. Trust me.

SvD verkar ha samma flashbanner med den irriterande bakgrundsmusiken "Ju mer vi är tillsammans" som irriterar mig till vansinne. Jaja, jag fick stå ut med den också :) för jag ville faktiskt läsa artikeln om EU:s flygförslag.

Jag hoppas att Svensk Pilotförening lyckas i sin uppvaktning av transportminister Ulrica Messing med krav på att Sverige inte går med på att försämra piloternas arbetsvillkor. Jag tycker det är underligt att hon är positiv till detta EU-förslag. Jag förstår inte hennes motivering "Med förslaget skulle samma regler gälla för alla, även för de nya EU-länderna som har lägre krav." Det är väl bättre att höja deras krav än att försämra våra? Det var det mest idiotiska jag hört på ett bra tag, även från en politiker.

Arbetet med att harmonisera flygsäkerhetsregler och arbetstidsbegränsningar för flygpersonal i Europa har pågått i över tio år. Otroligt! Efter så lång tid kommer ett förslag som är helt orimligt och verkar mest framlagt av rent politiska skäl. Oj, har vi en chans att klubba ett beslut? Jösses, snabbt fram med klubban och klubba beslutet, strunt samma vad det egentligen innehåller och vad det kommer att få för konsekvenser.

Med tanke på de två plan som störtat i Ryssland, som i och för sig knappast hade förhindrats av en pigg besättning, så finns det inte marginaler att knapra på när det gäller flygsäkerhet. Terrorismen kommer att fortsätta att använda flygplan som medel för sina illdåd. Att oskyldiga människor dör verkar inte spela någon som helst roll.

Ett grundläggande krav är att flygbesättningen är pigg och alert. Detsamma gäller den personal som arbetar med flygsäkerheten på marken vid flygplatserna. Hur pigga och alerta är de på sitt femte pass och på dess elfte timme efter fyra tidigare avklarade 12-timmarspass samma vecka? På Arlanda misstänker jag att de har så kallade "väktarpass" eftersom det är ett väktarbolag som sköter det hela. Den aspekten borde kanske också dras fram när vi talar om flygsäkerhet?

// Annica Tiger

Annica Tiger augusti 25, 2004 12:33 EM