« OS har en otäck odör | Startsidan | Sen fredagsfyra »

15 augusti 2004

Ingår det i undervisningen?

Jag kan inte släppa detta med vår svenska mörka historia, det jag skrev i går om svensk rasbiologi. Ni som har barn som går i skolan, högstadiet eller gymnasiet – skulle ni kunna kolla med dem om detta står i de historieböcker som skolan tillhandahåller som undervisningsmaterial eller om det på annat sätt ingår i undervisningen? Känner dagens elever till detta? Någon som arbetar som lärare eller bibliotekarie som läser detta och kanske vet om huruvida detta sker eller inte? Fick du lära dig om detta när du gick i skolan? Det vore intressant att få veta.

// Annica Tiger

Annica Tiger augusti 15, 2004 07:06 FM

Kommentarer

Ja, man kan undra hur resten av vår svenska historieskrivning förskönats. Det skrämmer mig att detta mörkas. Man måste lära sig av misstagen.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: augusti 15, 2004 06:29 EM

Sverige, det felfria riket. Hur många vet vad paret Myrdal hade för sig? Till på allt fick den hemska rasistkärringen Nobells Fredspris. Men sådant får ingen lära sig i skolan. Här får man lära sig att vi i sverige är bäst på allt.

Skrivet av: Claes datum: augusti 15, 2004 01:57 EM

Man förnekar ju gärna sin fula historia.

Det var ju t ex Sverige som kom på idén med att stämpla judars pass med ett J. Det var INTE tyskarnas påhitt. Vi var dessutom de första som började skicka tillbaka judarna till Tyskland när de flydde till oss. Ja, vi samarbetade rätt fint med tyskarna under det kriget. Vi har ju länge haft starka band med det landet, och vår "neutralitet" är en schimär.

Och på tal om Myrdal så ska vi inte glömma Per-Albin Hansson. När jag hade läst kursen Rastänkandets historia ville jag slå en käpp i huvet på alla gamla tanter som suckade "det var bättre på Per-Albin Hanssons tid"... Han tog många fina initiativ.

Och staten har fortfarande inte gjort rätt för sig vad gäller samerna.

Men även om böckerna inte skrev om det, så vet jag att steriliseringen togs upp. T ex när vi i gymnasiet förfasade oss över tyska filmer om handikappade etc. Då sa läraren att vi haft sånt i Sverige också, vilket vi knappt ville tro. Och Linné kände vi till från biologin, men hans roll är ju omdiskuterad. Han klassificerade ju ALLT, så det kan ha varit så att han bara betraktade människan som han betraktade blommor och fåglar, utan att lägga lika mycket värderingar i raserna som efterföljande gjorde. Men skilda värderingar syns i hans klassificering...

Skrivet av: Carina datum: augusti 15, 2004 01:57 EM

Det är nog så att beroende på vilken lärare man har så tar man upp olika saker.

Att man fokuserar på Förintelsen och förföljelsen på judar beror ju på att det har och har haft en sådan effekt på världshistorien...

Det är alltid de som har Makten i samhället som skriver historien...

Stalin till exempel retuscherade bort personer från historien om de vart obekväma.

Det här gör man i alla samhällen retuscherar bort det som känns obekvämt.

DC3:an är ju ett exempel där man från regeringens sida mörkla och hemligstämplade vad deras uppdrag var och vad som hade hänt...

Betänk att skolan är ett ställe som konserverar Samhällets tankar och värderingar. Då vill man ogärna visa att Samhället eller makten kan och faktiskt begår misstag då och då...

Man vill ju inte att individerna ska misstro de som styr...eller hur...man ska ju tryggt vila i deras styrande armar....

När man bestämde om Maastricht så fick inte var man vara med och bestämma...Det var då vi låste oss till EU:s Ekonomiska union...EEC...

Folkomröstningen om EU var bara en Marionettuppvisning...vi hade redan gått med i EU...på ett ekonomiskt plan...

Så tro inte att du var med och bestämde om vi skulle gå med i EU det hade dina folkvalda redan bestämt åt dig....

Skrivet av: Bengt datum: augusti 15, 2004 11:54 FM

Förintelsen läste jag om i skolan redan på 1960-talet. Men intet ett ord om att vi hade världens första rasbiologiska institut. Inte ett ord om Linnés indelningar i raser. Inte ett ord om att nazisterna var här på studiebesök. Inte ett ord om skallmätningarna och dessa stora arkiv med foton av samer, romer och judar. Inte ett ord om tvångssteriliseringarna. Inte ett ord om att vår kulturelit stödde detta, med Myrdal i spetsen.

En stor del av svensk historia som lagts i mörker med andra ord. Det är fel.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: augusti 15, 2004 09:38 FM

Äldste sonen börjar i nian och han har i alla fall inte haft ett enda ord om den svenska rasbiologin i sina skolböcker hittills.
Fast å andra sidan har de väldigt mycket i olika ämnen som behandlar allas lika värde. Och klassen är hur blandad med nationaliteter som helst, så förhoppningsvis får de med sig en anturlig känsla för alla lika värde och rätt.
Jag har svårt att ta till mig att Sverige till och med hade ett rasbiologiskt institut i Uppsala i början av 1900-talet. Jag ryser.

Skrivet av: Chadie datum: augusti 15, 2004 09:17 FM

Jag missade dokumentäreren men en intressant vinkel på det hela är att paret Myrdal som hjälpte till att lägga grunden till folkhemmet var väldigt tidiga med att föreslå tvångssterilisering.
Kolla: http://susning.nu/Bok/Kris_i_befolkningsfr%E5gan

Skrivet av: Josef datum: augusti 15, 2004 08:38 FM

Rasbiologi ingår i det man kallar Förintelsen. Göran Person satte ihop ett paket om Förintelsen. Tyvärr riktar det här sig bara mot judarnas problem och man talar väldigt litet om den Nazism vi själva hade i vårat land och det elitistiska tänkande som fortfarande florerar här och där.

Skrivet av: Bengt datum: augusti 15, 2004 07:53 FM