« Nära ögat | Startsidan | Snart så.... »

4 oktober 2005

Nordeakunder utsatt för phishing

Du som är Nordea kund.
Gå inte på följande mail.

-------- Original Message / Ursprungligt meddelande -------- From: - Tue Oct 04 03:23:23 2005 Return-Path: <broome@google.com> Received: from google.com (smtp1.google.com [216.239.57.25]) by bob83.neoplus.adsl.tpnet.pl (Postfix) with ESMTP id E9C6945F50 Mon, 03 Oct 2005 14:51:11 -0500 From: nordea@nordea.se <broome@google.com> Subject: InternetBank NORDEA sakerhetssystem Date: Mon, 03 Oct 2005 14:51:11 -0500

Lägg märke till!

Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!

Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter om vår bankens säkerhetssystem.

Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan säkerhets nivå av era online-betalingarna.

Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.

För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing"'s attackers stora antal, som stiger ständigt.

Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till.

http://www.nordea-se.net/

Domänen nordea-se.net
Ägs av:
Name : roger pantel
Email : roger_pantel@yahoo.com
Address : 2811 so 19 st
Zipcode : 53081
Nation : US

Jag tycker nog att det luktar phishing lång väg, nästan lika starkt som stanken av en surströmmingsburk i det ögonblick den öppnas. Jag har mailat Nordea och ni som är Nordeakunder och får detta, släng mailet.

// Annica Tiger

Annica Tiger oktober 4, 2005 03:47 FM

Kommentarer

Det var lit kul läsning ändå. Det föll bland annat på att det var så dålig svenska att det knappast gick att förstå vad de tänkte man ska göra ;)

Skrivet av: Mattias Wirf datum: oktober 7, 2005 09:22 FM

Lars - det är väl bara att kolla på Babelfisken :)

Skrivet av: Eva datum: oktober 6, 2005 10:18 FM

Men vi måste väl ändå ge lite cred till snubbarna som gjorde det? Hur dj*a amatörmässigt det än må vara, med text/språk/layout osv.

Hallååååå? Tittade vi inte alla på Blåsningen/The Sting på sjuttiotalet och hade en lite varm känsla inombords? Fast, det är klart, där fanns det ju en bad guy.

Idag är alla andra the bad guys. Som i försäkringssystemet.

The song remains the same.
/Lakris

Skrivet av: lakris datum: oktober 5, 2005 09:14 EM

Enkel tumregel: e-banker, ebay, paypal och allt sånt VET VAD DU HETER! Dom skriver inte "Bäste kund" "Dear customer" eller annat trams.

Skrivet av: Åsk datum: oktober 5, 2005 03:00 EM

Själv anser jag att den som går på det där inte bör ha tillgång till sina egna konton utan sättas under förmyndare...

Skrivet av: N|. datum: oktober 4, 2005 04:33 EM

Det är ju egentligen ganska enkelt. En bank skulle aldrig (aldrig aldrig aldrig... sa jag aldrig?) ta den här typen av kontakt med sina kunder via mail.
Men det tragiska är att dom med alla sannolikhet får en del napp på de här mailen. Och jag kan inte låta bli att imponeras... just a little... över folks dumhet som går på sånt här.
För om någon skulle ringa på dörren och be om känsliga uppgifter till ens bankkonto - skulle man glatt ge ifrån sig det då? Skulle inte tro det.

Skrivet av: Eva datum: oktober 4, 2005 09:22 FM

Tyvärr tror jag nog ändå att en och annan går på det, oavsett morgonkaffe eller inte. Men som sagt, det var klantigt utfört. Tur i oturen kanske.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: oktober 4, 2005 04:11 FM

Man får hoppas att ingen Nordea-kund läser e-post innan dagens första kopp kaffe. Brevet ser ut som om det är maskinöversatt från engelska. Men vilket knasigt program spottar ur sig ord som ”elektronbetalingars”, ”tillåtar” och ”behövar”?

Skrivet av: Lars Olofsson datum: oktober 4, 2005 04:08 FM