« Säg att du älskar mig | Startsidan | Something, somewhere went terribly wrong »

4 oktober 2006

Nordea tröttnar - ingen ersättning till lurade bankkunder

Nordea tycks tro att alla som surfar vet vad phising är och därför vill de lasta över problemet till kunderna.

Nu kan den som blivit utsatt för bedrägeri, så kallad phising, på nätet känna sig dubbelt blåst. Nordea vill nämligen inte betala tillbaka ut någon ersättning till kunden. Hittills har bankerna gått med på att betala ut ersättning till de kunder som lurats på pengar via phishing-attacker. Men nu kan det vara slut på det. Nordea i Finland har gjort ett offentligt uttalande om att de inte längre tänker betala ut ersättning automatiskt och att alla phishingbedrägerier kommer att bli föremål för polisutredning. Svenska Nordea ser ut att följa efter.

Detta är fel tycker jag. Att folk inte har datormognad ska gudarna veta och det kommer hela tiden till nya användare, som har än mindre datorvana och kunskap om hur nätet fungerar. Att lämna dem i sticket är fel och ovärdigt ett så stort företag.

Vad blir nästa steg?

Blir ett bankomatkort scannat (s.k skimming) i en modifierad uttagsautomat eller betalningsterminal och sedan missbrukas av kriminella ska kunden stå för det också? Det kan ta ett tag innan en del upptäcker skumma uttag som de vet med sig att de inte gjort. Ska kunderna ta denna smäll också?

Dåligt Nordea!

Andra bloggar om:
, , och

// Annica Tiger

Annica Tiger oktober 4, 2006 7:55 FM