« Intressant avhopp | Startsidan | Gott Nytt År! »

30 december 2006

Saddam Hussein får ett för lindrigt straff

Exdiktatorn Saddam Hussein ska hängas i natt. Jag tycker att det straffet är alldeles för lindrigt. Att döden dö medelst hängning kommer att innebära att han får ett slags oförtjänt martyrskap. Dessutom har inte alla rättegångar genomförts. Varför har de så bråttom att hänga honom?

Det är oroligt i Irak, varje dag dör omkring hundra människor i Irak. Självmordsattentat och sprängladdningar tar många civila innevånares liv. Det är lite som lotteri, nit om man befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt. Det måste vara en oerhört stor otrygghetsfaktor i det vardagliga livet. Det är oroligt mellan de två stora religiösa grupperingarna och det lär inte bli bättre nu om hängningen genomförs.

Jag personligen tror inte på dödsstraff, oavsett vad förövaren har begått för brott. Att få livstid är för mig ett mer rättvist och kännbart straff. Att leva med vissheten att sitta inspärrad resten av livet är straff nog för vem som helst. Döden är mer som en befriare jämfört med livstid fängelse.

Andra bloggar om:
, , och

Update 04.30:
Enligt nyheterna har han nu avrättats.

// Annica Tiger

Annica Tiger december 30, 2006 03:55 FM

Kommentarer

Såhär är det,
Med facit i hand så kan väl alla se hur blodigt irak har blivit efter USAs invasion, att påstå att Saddam var en tyrann är missledande. Han försökte försökte hålla ihop ett Irak där kurder, shia- och sunnimuslimer och kristna alla lever ihop. USA spenderade 9 miljarder dollar på opinionsbildning under perioden 1990-2003 för att skapa en bild av Saddam som tyrann. Sanningen kommer så småningom fram, nu är ju som amerikanerna säger, MISSION ACCOMPLISHED.
Det är väldigt arrogant att tro att man är insatt i ett ämne efter att ha läst den ena versionen, jag välkomnar er alla att läsa den andra versionen.

Skrivet av: Sanningen datum: januari 13, 2007 11:53 EM

Hej Annica

Jag brukar följa dina blogginlägg och tycker du har intressanta åsikter. Håller med om att hängingen av Hussein är ett för milt straff. Risken är nu stor att han hyllas som martyren som dog för sin sak.

God fortsättning

Skrivet av: Mustafa datum: januari 5, 2007 09:28 EM

han borde fått möta de anhöriga till alla dödsoffer han orsakat.

Skrivet av: RS datum: januari 2, 2007 12:05 EM

En tanke som slog mig. Ingen människa är en ö sägs det. Saddam Hussein skapade inte sig själv utan var en del av den våldskultur han levde i. Miljön där han växte upp var ett land där demokrati aldrig existerat och förtrycket fanns redan innan han blev diktator. De som avrättade honom markerade inte slutet på någonting utan snarare en fortsättning.

Skrivet av: Jerry datum: januari 2, 2007 10:07 FM

Själv så anser jag att ingen människa är mer värd än en annan människa och därför kan ingen döma någon till döden. Dödsstraff är barbariskt. Och dom skyndade på sig för att hemligheter om bl. a USA inte skulle komma ut. Nu dog han och tog med sig hemligheterna in i graven, om han nu inte har på något sätt skrivit ner dessa eller liknande.

Skrivet av: Rouaa datum: januari 2, 2007 12:02 FM

Ja, USA har nog fingret i kakburken här. De har sina intressen att skynda på processen, då de en gång i tiden faktiskt stödde honom för egna syften. De ville nog inte ha fler rättegångar.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: december 30, 2006 06:27 EM

Dösstraff är ALLTID fel och barbariskt, i synnerhet borde kristna människor anse det.

Sedan var det värsta med att avliva Saddam att i och med att man inte "hann med" rättegångar mot honom för de andra försyndelserna, så slipper vi förmodligen att få information om hur västmakterna stödde honom i många av hans illdåd, hur de underhöll honom med gas i hans bekrigande av kurderna, gick USA:s ärende med kriget mot Iran eetc. etc. Tänk så behändigt för västvärldens ledare.

Skrivet av: Kerstin datum: december 30, 2006 01:33 EM

Jag håller helt med dig, han kom alldeles för lindrigt undan.

Gott nytt år!

Skrivet av: Masoud datum: december 30, 2006 12:22 EM

Ja, och tydligen hann de döda honom innan deras tid för att göra offer och bli martyr inträffade så nu kan ingen hävda att han var en martyr, det avr därför det blöev så brått...

Själv tror jag inte på dödsstraff men accepterar att alla inte tänker som jag själv. Dilemma.

Skrivet av: Monica datum: december 30, 2006 09:12 FM

Frågan är om det här förändrar något egentligen.

Skrivet av: Waldemar datum: december 30, 2006 09:01 FM

Naturligtvis är avrättningen och den summariska rättegången pådriven av USA. Under sin tid som guvernör utnyttjade George W Bush avrättningar som en del i det politiska spelet och han fortsätter med det. Folk blev avrättade för att han skulle stärka sin politiska makt.

Det är förresten ett fenomen som var vanligt under medeltiden. Avrättningar hör medletiden till. Det intressanta är att Amnesty inte protesterat vilket visar vilken makt USA har.

När får vi se Henry Kissinger hänga i galgen? Visst ja, han är vit amerikan. Ska han avrättas får de nog skynda på.

Skrivet av: Jerry datum: december 30, 2006 07:49 FM

Jag kan hålla med om att dödstraffet på Saddam kan tyckas för lindrigt, men samtidigt så tror jag att livstid för honom skulle kännas som en seger för honom.

Hmm.. jag tycker nog att han förtjänar inget annat än att hängas.

Skrivet av: Jari datum: december 30, 2006 04:10 FM