« Hårddisken är kaputt på nya datorn | Startsidan | Rena rama gissningsleken »

16 december 2006

Statliga kronjuveler säljs för 220 miljarder

Nu börjar utförsäljningskarusellen. Detta har jag väntat och fruktat för. Jag är ingen ekonom eller politiker, men som medborgare och "delägare" som skattebetalare tycker jag att det är uppåt väggarna det som nu sker och kommer att ske.

Alliansen vann valet. Nu kan sju statliga innehav komma att säljas ut till ett värde av 220 miljarder. Därom är enigheten stor. Men det är mer oklart hur partierna i fyrklövern ska hantera Vattenfall, Svenska Spel och sjukhusen.

De har listat sju statliga bolag/innehav som ska säljas. Bolåneinstitutet SBAB, en liten uppstickare som säkert retat upp en del storbanker, varför ska det säljas? Kan det ha viskats i korridorerna att det finns önskemål att just SBAB ska säljas? För visst förekommer det lobbyverksamhet i maktens korridorer även i Sverige. Vin&Sprit, Vasakronan, SAS och Teliasonera ska också under klubban, såsom Nordea och OMX.

"Det viktiga är att vi säljer vid rätt tidpunkt och till rätt pris. Det här är skattebetalarnas resurser", säger Maud Olofsson.

Javisst är det så. Men varför är Alliansen så satans kåta på att sälja av alla statliga bolag? Hur rimmar det med att statliga bolag är skattebetalarnas resurser? Då verkar det inte vara så noga med den saken.

Intäkterna från försäljningen av statliga bolag sägs ska användas till att sänka statens löpande räntekostnader, vilket jag personligen tycker att det ska finnas utrymme för det i budgeten utan att sälja av i denna rasande takt. Har de bråttom? Brinner det i knutarna? Men med alla löften om skattesänkningar, som tyvärr inte gynnar de som behöver dem bäst, kostar mycket pengar och då är det ju enkelt att lösa den ekvationen med att sälja ut för 50 miljarder varje år.

Jag tror inte bara det är där skon klämmer. Det är fult enligt borgarna att staten äger företag/innehav. Men jag tycker det är bättre att staten äger exempelvis Vin&Sprit än att något företag från en annan del av världen köper det. Det är inget hinder att staten äger företag/innehav i konkurrensutsatta sektorer. Tvärtom.

Apoteket och Svensk Bilprovning är två statliga företag som verkar under ett lagstadgat monopol men som också har flimrat upp på säljlistan när den borgerliga alliansen slutspurtar mot valet. Fler jokrar i säljleken, statliga bolag på konkurrensutsatta marknader förutom de topp sju - A/O Dom Shvetsii (ryskt fastighetsbolag), Akademiska Hus (fastigheter), Green Cargo (järnvägsfrakt), Kasernen Fastighets (Försvarets fastigheter), Lernia (utbildning), Posten, SJ, Specialfastigheter, Stattum (aktieförvaltning), Svensk Exportkredit, Svenska Rymdaktiebolaget, Svenska Skeppshypotekskassan (rederifinansiering), Swedcarrier (rester från SJ), Sweroad (Vägverkets internationella konsult), Teracom (tv-distributör) och Vasallen (fastigheter). Monopol, som kan avvecklas fram till 2010, Apoteket och Svensk Bilprovning. Ej till salu före 2010, LKAB, Sveaskog, Vattenfall och Systembolaget.

Listan är lång. Lagom till nästa val har de väl rensat helt. De kom till ett dukat smörgåsbord, hur kommer det att se ut när de lämnar det? För mig vore det en mardröm om de blev omvalda nästa mandatperiod också. Det är en mardröm också för dem som ska ta över om borgarna förlorar valet.

Andra bloggar om:
, , och .

// Annica Tiger

Annica Tiger december 16, 2006 04:23 FM

Kommentarer

Tobbe - du har ju inte ens läst vad jag skrivit.

"Intäkterna från försäljningen av statliga bolag sägs ska användas till att sänka statens löpande räntekostnader, vilket jag personligen tycker att det ska finnas utrymme för det i budgeten utan att sälja av i denna rasande takt."

Detsamma står i länken:
"Intäkterna från försäljningen av statliga bolag ska användas till att sänka statens löpande räntekostnad."

Jag anser fortfarande att det bör finnas utrymme i budgeten för detta. Det skulle det finnas om de ger sjutton i att sänka skatterna så mycket som tänkt.

Den skattesänkningen gynnar inte låginkomsttagarna, men den gynnar givetvis de som redan har och egentligen inte behöver den.

Dessutom är det ett rent strategidrag i ett systemskifte de tänker genomföra. Jag vet faktiskt inte om det är så genomtänkt. De vann valet, det var huvudsaken. Nu snickrar de på nedmonteringen av den svenska modellen. Vilket inte drabbar de som har det bra ställt, utan låginkomsttagare, pensionärer och arbetslösa.

Hur kan du begära att jag skulle gilla Alliansen?
Om du gör det är det din sak, men jag får ha min åsikt och den rubbas inte av din kommentar, som visar på att du inte tagit till mig det jag skrivit utan bara hakat upp dig på vissa valda (av dig) rader.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: december 18, 2006 10:57 FM

Suck. Visst är en blogg bara en massa tyckande men snälla gräv fram lite fakta först, snälla. Tycka vad man vill om att sälja ut de statliga bolagen, jag är själv kluven, men det lyser så tydligt igenom att du bara tycker illa om alliansen. Och det får man också göra, men det är tråkigt att läsa tyckande utan fakta. Utförsäljningarna ska inte alls täcka några hål i budgeten utan användas för att betala om på vår stora statsskuld. Så antingen har vi bolag varst vinster går till att betala räntekostnader, eller så säljer vi bolag och får mindre räntekostnader. Kan vaar vettigt båda två. Jag tycker också det är värt att problematisera huruvida svenska staten ska vara ägare i stora bolag som T ex Telia. Och varför ska svenska staten äga Vin & Sprit. Ett land där sprit bara får säljas på systemet och där reklam för alkohol bara får göras i mycket begärnsad form i vissa tidningar. Ett system som jag stödjer, men det blir en ganska svår dubbelmoral när staten samtidigt gör allt fö ratt sälja sprit i utlandet men hjälp av reklam för Absolut. Känns i mina öron helt rätt att sälja det. Elelr kanske det borde läggas ner, men jag tror inte att vi kan unna oss att lägga ner ett företag värt över 50 miljarder, tror ni?

Skrivet av: Tobbe datum: december 18, 2006 10:28 FM

Mardrömmen skulle anta apokalyptiska proportioner om sanerings- och återuppbyggnadsarbetet dessutom skulle ledas av Mona Sahlin.

Skrivet av: En liten tant datum: december 17, 2006 12:21 EM

Ja, det ser väl ut som det brukar efter att det varit fest vid ett dukat bord. För min del hade de gärna fått börja med just kronjuvelerna :-)

Skrivet av: Björn datum: december 16, 2006 10:52 EM

Utförsäljningen är ideologiskt betingad i huvudsak. De ekonomiska aspekterna är underordnade utan det är en princip för alliansens att staten inte skall äga företag. Effekten kommer bli att huvudkontoren flyttas ut från landet med färre anställda. Reinfeldt stod för bara för någon vecka sedan och jamsade om att Scania borde vara svenskt och inte tyskt. Just för att forskningen, huvudkontor skulle stanna kvar i Sverige. Han måste ha inbillat sig att någon skulle tro på honom.
Snart åker våra sjukhus inkl akutsjukusen vilket är Hägglunds mål.
De lär nog hinna slakta ut LKAB och Vattenfall den här mandatperioden också. För nu har de insett att de inte kommer få mer än 4 år. Så nu kommer de köra enligt ryskt mönster med den brända jordens taktik.

Skrivet av: Gester datum: december 16, 2006 05:02 EM

Jerker - det är allas våra tillgångar. De säljer ut det som är ditt och mitt. Många bolag genererar vinster, vilket tillfaller statskassan, det vill säga oss.

De säljer bara för att täcka sina budgetunderskott som de inte vill visa öppet nu när skatterna ska sänkas. För det har många frågat sig hur det ska finansieras.

Det där med att betala skuldräntor ska ingå i budgeten och inte vara en orsak att paniksälja våra tillgångar.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: december 16, 2006 03:41 EM

Ja, det blir väl som Palme sade efter den borgerliga regeringen på sjuttiotalet, att de sätter sig vid ett dukat bord och äter sig igenom inte bara bordet utan fortsätter med att glufsa i sig kylskåpet och det som finns i frysen också - ja, sedan slår de sönder bord och stolar och resten av inredningen också, för att vara på den riktigt säkra sidan.

Som jag skrev före valet - efter en alliansregering finns det ingen återställare. Det den kommer att åstadkomma går inte att göra ogjort - och det vet den och hånflinar svenska folket rakt i ansiktet över.

Skrivet av: Kerstin datum: december 16, 2006 02:08 EM

Att sälja dem är en metod för utveckla företagen och deras anställda. Att det sen momentant blir pengar in i kassan är mest en positiv konsekvens.

När ägare och styrelser med vinstintresse träder till elimineras onödigt ej produktivt arbete, som existerar idag i de statliga bolagen. Många som suttit på en tjänst i många år får helt plötsligt lyfta på häcken och börja tillföra något.

Så enkelt är det.

Skrivet av: Jerker datum: december 16, 2006 01:58 EM

Det kan bli intressant att se vad som händer om Vin&Sprit blir privat företag... *skrattar*

Skrivet av: Monica datum: december 16, 2006 10:41 FM