« Hur värderas ett människoliv? | Startsidan | Fastighetsskatt, smileys och sjukvårdsslarv »

17 september 2007

Underligt klimatskattepaket

Bensinen blir 29 öre dyrare per liter vid nyår, men i gengäld höjs reseavdraget. Så mindre bilåkande lär det inte bli i det hela stora. Detta är två delar av det ”klimatskattepaket” som nu i dag har aviserats av Alliansen. Det måste varit ganska surt för KD att tvingas bryta ett av sina vallöften?

Jag har inget emot höjningar av bensinskatt om höjningen nu verkligen ingår i ett allvarligt menat klimatskattepaket. Detta paket ökar statens intäkter med 3 miljarder per år, pengar som skulle kunna användas till annat än att vara en viktig del av finansieringen av det andra steget i jobbskatteavdraget.

Rimligt vore kanske att pengarna gick till åtgärder som minskade klimathotet istället för att sänka inkomstskatterna - då skulle det verkligen vara ett allvarligt menat klimatskattepaket. Men icke sa Nicke! Nu är det bara en finare omskrivning av en finansiering av skattesänkningar som inte har ett dugg med klimatet att göra.

Är det viktigare att in absurdum driva igenom skattesänkningar än att satsa mer pengar på forskning och åtgärder i syfte att minska klimathotet?

// Annica Tiger

Annica Tiger september 17, 2007 07:15 EM

Kommentarer

Fast man kan ju knappast kalla en skattehöjning för en skattesänkning :-).

Skrivet av: Kerstin datum: september 18, 2007 08:59 EM

Än en gång ser vi tecken på att politiker inte har något innanför pannbenet. Skulle vara mycket intressant att se en neurologs reaktion då man gör en skallröntgen med magnetkamera och konstaterar att personen ifråga inte har någon hjärna.

Är det därför politiker fungerar så dåligt?

Skrivet av: Claes datum: september 18, 2007 02:02 EM

Jag håller med om att det verkar saknas en utarbetad strategi. Om man nu vill göra något åt klimatfrågan borde höjningen av dieselskatten inte drabbat kollektivtrafiken som nu kommer att höja biljettpriserna samtidigt som bilisterna får kompensation för bensinskattehöjningen. Detta innebär en förflyttning från buss till bil. Antagligen var det inte tänkt så det verkar inte som om Åsa Torstensson på något sätt bevakar de frågor som borde ligga på hennes bord. Man tänker bara tåg och glömmer att kollektivtrafik till över 60% utförs av bussar.

Skrivet av: Bussresenär datum: september 17, 2007 10:28 EM