« Datorstrul | Startsidan | Röjröj »

26 oktober 2007

Visste inte eller ville inte veta?

Varför kommer jag att tänka på karikatyren där apan håller för sina öron, ögon och mun.

Om ett företag och franchisetagare köper in en tjänst, som nu hamburgerresturangerna Max, Burger King och McDonalds har gjort, så har företagen, i alla fall i mina ögon, ett visst ansvar att kontrollera vad som sker nattetid på deras restauranger, om inte för att kontrollera vad de betalar för. Om några av cheferna hade gjort sig besväret och åkt förbi en natt och snackat med städpersonalen hade sanningen kanske kommit fram tidigare? Visste de inte eller ville de inte veta?

Läser i SvD:s nätupplaga att facket kräver skadestånd av hamburgerkedjorna, upp till sjusiffriga belopp. Där är jag lite kluven. Visst - det ska kännas i plånboken. Plånboken är ofta enda sättet att få företag att reagera och agera - eller att de hamnar i fokus som nu. Men i detta fall borde kanske de som städat få en del av kakan? Fast anställning hos respektive restaurang eller hos annat seriöst städbolag, avtalsenlig lön, anständiga anställningsvillkor? De lämnas väl inte bara i sticket nu? Hotell- och restaurangfacket kanske borde koncentrera sig på detta och kanske få lite fler medlemmar på köpet?

Nu såg jag tyvärr inte SVT:s Uppdrag granskning i onsdags, men det har ju varit på tapeten i nyhetssändningarna och den som intervjuades berättade om sin hutlösa skitlön och sina orimliga arbetsvillkor - sju nätter i veckan!

// Annica Tiger

Annica Tiger oktober 26, 2007 11:20 EM

Kommentarer

Du köper en tjänst. Du utgår från att företaget har allt i ordning. Det visar sig att så inte är fallet. Du blir stämd.

Jomenhejsan.

Det här kan hända en privatperson eftersom man nu jagar ansvar hos personer som utgått från att allt var i sin ordning.

Janne Josefsson har visat att hans intresse för sanningen går ända till hans egen plånbok och CV.

Skrivet av: deeped datum: oktober 28, 2007 02:02 FM