« Ett krogbesök för mycket | Startsidan | Nej - höj inte lönen! »

2 november 2007

Ingen bra start!

Ulrika Schenströms efterträdare Nicola Clase har anlitat svart arbetskraft när de skulle renovera fritidshuset. Det sägs att det rör sig om summan 40.000 och det är inte småpotatis direkt.

När Nicola Clases och makens fritidshus i Stockholms skärgård skulle renoveras kontaktade paret hantverkare som erbjöd sig att göra jobbet svart, det vill säga utan kvitton och utan att behöva betala skatt. Nicola Clase ska ha godtagit uppgörelsen.

Hur står det till med moralen hos somliga? Här försöker andra bekämpa att folk nyttjar svart arbetskraft men detta går stick i stäv med den strävan. Är det skillnad på folk och få? Politiker ska vara ett föredöme och bör tänka sig noga för innan de gör en sådan här affär.

Man kan ju nästan tyckas tro att reglerna bara gäller vanligt folk och inte regeringen och de runt omkring. Är det ett levnadssätt som är korrekt att strunta i de lagar och regler som gäller för oss alla andra vanliga dödliga?

Hon kan be hur mycket som helst i ursäkt och som hon säger - återställa det hela. Det är för sent. Gjort är gjort. Lagt kort ligger. Kan hon sitta kvar? Jag tycker inte det.

En del kanske tycker att det är en storm i ett vattenglas, men det tycker inte jag. Detta spär bara på det politikerförakt som bara växer sig starkare.

// Annica Tiger

Annica Tiger november 2, 2007 01:27 EM

Kommentarer

Problemet är att "de nya moderaterna" gjort moral till politik och nästan försökt framstå som de vore kyrkliga. "Svenskar ska arbeta och inte supa", sa finansministern. Själv har han struntat i tevelicens och anlitat svart arbetskraft. Han satt kvar ändå eftersom han tydligen kan göra som han vill.

När man går till val på moraliska principer om att folk ska göra rätt för sig, då gäller det att leva upp till dem.

Skrivet av: Jerry datum: november 5, 2007 12:43 EM

Åsa - du skrev "Som jag skrev innan, jag väljer hellre politiker som har en vanlig utbildning, jobbat osv. Än någon som från barnsben varit inne på att bli politiker."

Det håller jag med om, politikerbroilers som aldrig haft ett jobb och vet hur det ser ut i verkligenheten ser jag gärna ersätts med det du skriver.

Men jag håller inte riktigt med att svart betalning ändå "trillar in i systemet" med ökad konsumtion. Samhället, det vill säga oss alla, missar moms, arbetsgivaravgift osv. Dessutom så är det många som jobbar svart och får skitbetalt, inga pensionsgrundande inkomst ch hamnar utanför det sociala skyddsnätet. Tänker då på svarta barnflickor och städerskor som ofta betalas svart.

Peppe - för min del hade hon få kunnat sitta kvar om hom tagit sitt ansvar och förstått att det inte är så smart att sitta på krogen när hon har jour och kanske inte fortsätta att umgås med journalister off-line, det vll säga privat. Nu verkar de bara ha utnyttjat henne. En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket.

Den dagen man tackat ja till att representera hela svenska folket så tar man på sig ett stort ansvar.

Du skriver "Vanliga människor av kött och blod. Vanliga människor med fel och brister. Vanliga människor som någon gång blivit för berusade på krogen, som hånglat med fel personer, som kanske till och med anlitat svart arbetskraft. Helt enkelt ett tvärsnitt av svenska folket i allmänhet."

Säger dig inte emot, om det skett innan de axlade sin roll - förutom det där med att anlita svart arbetskraft. Det ska och bör ingen göra. Det är inget bra föredome att så ha gjort, när samhället gör allt för att den avarten ska försvinna. Det är många skattekronor som går förlorade där, skattekronor som ska finansiera allas välfärd och bör därmed betalas in.


Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: november 3, 2007 03:23 EM

Politiker beter sig väl som folk gör mest. Någon skillnad på moderater och andra partieriföreträdare är det nog inte. Själv känner jag många som någon gång anlitat svart arbetskraft eller struntat i att betala skatt på pengar man fått när man hjälpt en kompis.

Vad är det för politiker vi vill ha?

Själv vill jag ha politiker som är som oss andra. Vanliga människor av kött och blod. Vanliga människor med fel och brister. Vanliga människor som någon gång blivit för berusade på krogen, som hånglat med fel personer, som kanske till och med anlitat svart arbetskraft. Helt enkelt ett tvärsnitt av svenska folket i allmänhet.

Ska jag avstå från att bli politiker pga att jag begått "felaktigheter" någon gång i mitt liv?

Ska man hoppa på politiker så ska det vara för den politik de bedriver och inte för vad de gör på det privata planet. Det har inte jag med att göra. Det har inte du med att göra. Skvallerpressen har fått oss precis dit de vill. Vi fokuserar på helt fel saker. Vi vältrar oss i skvallerpressens sensationsrubriker om privata och personliga tillkortakommanden istället för att koncentrera oss på de konsekvenser politiken medför.

Jag tycker vi ska ha en mer förlåtande attityd mot de personer som begår felaktigheter. Ge människan en andra chans. Det gör också att vi vågar erkänna personliga brister, får upp dem till ytan och förhoppningsvis kan vi lära oss något av dem.

Avvikelsehanteringens ABC har lärt mig att du inte ska skälla på den person som gjort fel för då får du aldrig reda på de verkliga felorsakerna och kan därmed heller inte identifiera de bäst fungerande åtgärderna.

Skrivet av: Peppe datum: november 3, 2007 12:10 EM

Jag är som jag skrev inte för svart arbetskraft. Ska vi däremot ha politiker som är som folk är mest så blir de fulla på krogen, betalar svarta barnflickor, slarvar med kvitton till kort, följer med på resor i gränszoner, gör svarta hantverkstjänster osv. Det är få människor som det inte går att hitta något på.

Skadan på samhällsekonomin är för det mesta inte alltför stor, pengarna ramlar ofta in i systemet ändå.

Hantverkaren får 10.000 i handen, köper en tv för dem på SIBA och vinterkläder till barnen på H&M, då går det in både moms och arbetsgivaravgifter.

Som jag skrev innan, jag väljer hellre politiker som har en vanlig utbildning, jobbat osv. Än någon som från barnsben varit inne på att bli politiker.

Skrivet av: Åsa datum: november 3, 2007 07:49 FM

Åsa - att utnyttja svart arbetskraft är inte bra för samhällsekonomin, fast kanske för de enskilda parterna, köparen och säljaren.

Men en politiker vet ju att förr eller senare blir de kanske synade och då är det kanske inte så bra att ha exempelvis detta med sig i bagaget som hon nu hade.

Politikerna är givetvis vanliga människor, men har ett stort ansvar inför dem som valt dem.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: november 3, 2007 06:23 FM

Att betala 40.000 svart ger effekten att ungefär lika mycket pengar inte kommer samhället till del.
Dessutom hindrar svart arbete en fri konkurrens mellan företag. Detta är något som Alliansen sätter mycket högt med fri konkurrens inom alla områden. Därför blir det än värre när en marknadsliberal person agerar helt mot den linje de predikar i sin politik.
Hyckleri brukar det kallas för.
Sedan finns det en praktisk aspekt av det hela. Lite svårt att klaga om svartarbetet inte blev så bra utfört.

Politiker som vanliga människor ja. Helt rätt men de som nu styr är broilers som tror sig kunna ha en annan moral än den de tycker att vi skall ha.

Sedan kan man kanske undra varför det bara är moderater som har problem med moralen.
De andra partierna i Alliansen verkar inte ha problem i den här omfattningen.

Skrivet av: gester datum: november 2, 2007 08:53 EM

Gester: Jag har inte försvarat vare sig att någon är berusad på jobbet eller köper svart.

Det som jag tycker är intressant är det tjatiga resonemanget om att politiker inte är vanliga människor utan står över lagarna. Hantverkaren som erbjuder svarta tjänster då?

En snabb minneskavalkad över dagböcker jag läst genom åren, skrivna av så kallade vanliga människor, flera av dem har skrivit sådant som skulle vara graverande vid en granskning. Står de också över lagen?

Varför skulle t ex inte en sjuksköterska, lärare, redovisningsekonom, lastbilschaufför, elektriker kunna köpa t ex ett renoveringsarbete svart för 40.000 kronor, när det vita skulle kosta t ex 100.000 kronor? Upphör de då att vara vanliga människor, många av dem äger ju t ex hus.

Jag är för en nolltolerans när det gäller brottslighet, så jag har ingen flummig syn på det, snarare tvärtom.

Politiker ser jag inte som några förebilder, jag vill inte se dem som det. Jag föredrar människor med olika erfarenheter med sig, än att ha politiska broilers som ska leva i något slags reservat för att inte dra på sig några felsteg.

Skrivet av: Åsa datum: november 2, 2007 07:11 EM

Ilse.marie ligger en hel del i vad du säger. Om det här är de hederligaste moderaterna kan plocka fram, undrar man hur de andra ser ut.

Vanligt Åsa vet inte det. Att kunna betala en hantverkare 40.000 svart är nog inte så vanligt bland de flesta. Att dricka sig berusad när man har jourtjänst är inte så vanligt det heller.
Men vi kanske lever i olika världar.

Skrivet av: gester datum: november 2, 2007 05:33 EM

Ja, det spär på ett politikerförakt, för mig inte så mycket för handlingen i sig själv, den är rätt vanlig både bland politiker och andra människor. Det som jag inte förstår är att de är så korkade att de inte förstår att granskningen omfattar mycket av vad det gjort.

Det spär hos mig också på föraktet för hantverkare som gör sådant här svart. De är väl, precis som politiker, vanliga människor.

Undrar hur många människor som klarar en granskning idag, jag gör det inte.

Skrivet av: Åsa datum: november 2, 2007 04:56 EM

Ja, visst är det konstigt att det ska vara så svårt att hitta moderater utan ett kriminellt förflutet!

Skrivet av: ilse-marie datum: november 2, 2007 02:52 EM