Ljungby berättarfestival 2018
Ljungby, 14-17 juni 2018
Festivalen inleddes med en liveinspelning av Snedtänkt med Kalle Lind och Bengt af Klintberg. Foto: Tord Ottosson Löf.

Ljungby berättarfestival är en anrik festival för muntligt berättande som på senare tid slagits samman med Musik i Syds festival Musik i Sagobygd. Jag kom i kontakt med Sagomuseet när jag sökte samarbete kring rollspel i Ljungby. De behövde dock en ny producent för årets festival då de kommit dåligt överens med den gamla, och anställde sålunda mig att ta över efter den tidigare producenten.

Dan Hylander, en av festivalens stora dragplåster. Foto: Tord Ottosson Löf.
I väntan på att ava Dan Hylander som såklart hade ett gäng extranummer. Foto: Tord Ottosson Löf.

Jag inledde arbetet i mitten av april och arbetade sedan konstant med festivalen fram till den gick av stapeln i mitten av juni. Tjänsten var från början tänkt att vara på 80% men eftersom mycket av arbetet låg långt efter i schemat behövdes en betydligt större insats än så. Under de dryga 2 månaderna som projektet var i fokus blev det sålunda ca 150 timmar övertid. Men vad gör man inte när jobbet är kul och deadlinen lurar bakom nästa krön!

Jag fick ganska snabbt det övergripande ansvaret för festivalen, men jag hade god hjälp av mina kollegor Mikael Thomasson, Siw Svensson, Ellen Sjömålen och Majvor Eriksson. Med ca 90 programpunkter, ett femtiotal artister och tolv olika spelplatser, var det en hel del att pussla ihop: Se till att alla lokaler var bokade till rätt tider, skriva tillståndsansökningar, kommunicera med artisterna och boka in dem på hotell, förmedla information om teknikbehov till ljud- och ljustekniker, samverka med extern grafiker för att färdigställa tryckmaterial och hemsida, marknadsföring och kontakt med tidningar, biljetthantering via webbplattformen, budgetuppföljning, samt en hel del praktiska förberedelser.

Debs Newbold och Daniel Morden, två engelska berättare som fullkomligt trollband sin publik. Oerhört bra! Foto: Tord Ottosson Löf.

När det väl började närma sig lade vi mycket tid på funktionärernas scheman - det var klurigare än man kunde ha trott. Hur som helst visade det sig vara hemskt fina människor! Jag hann inte se särskilt många av föreställningarna, så den absolut största behållningen som jag hade från festivalen var att få umgås med funktionärerna. De fick jobba en hel del, men vi hade så bra gemenskap att alla var glada ändå. Jag vill särskilt tacka Tord Ottosson Löf för det hängivna fotografarbetet och Erik Sjömålen för styrkekramar och lösningsorienterade initiativ.

När festivalen väl var igång var det bara att lägga i en extra växel och hoppas på det bästa. Jag ordnade med växelkassor, följde upp försäljning och publiksiffror på respektive programpunkt, jag skötte mycket kundkontakt och agerade sambandscentral, jag ryckte ut för att fixa teknikstrul, jag påade och avade programpunkter, jag tog emot artister som hade frågor och jag utformade en enkät som besökarna fick fylla i. Ja, det går egentligen inte att sammanfatta särskilt bra, och det garanterat en massa saker som går onämnda. Men i det stora hela måste jag säga att festivalen gick riktigt bra. Det kändes stundtals som att det var kaos, men trots det flöt allt på och såväl artister som besökare var överlag nöjda. Publiksiffran hamnade runt 3500 personer.

Affischen gjordes av Katalin Seiner. Foto: Beathe Frostad

Brita Björs under Folkmusikens Beyoncé. Foto: Tord Ottosson Löf.

Emma Reid och Mats Rehnman under Metamorf. Foto: Tord Ottosson Löf.

Anna & Elizabeth, två fantastiska musiker från USA. Foto: Tord Ottosson Löf.

Siw Svensson vid Berättarväggen. Foto: Tord Ottosson Löf.

Eventtext


Mun till mun
Öra till öra
Hjärta till hjärta

När vi slår upp portarna till årets festival är det 200 år sedan den svenska folkloristikens fader, Gunnar Olof Hyltén Cavallius, föddes. Förutom att fira honom bjuder festivalen på ett späckat program med berättande och musik från när och fjärran.