Mapp

Här återfinns några av mina tidigare arbeten från skol- och fritid.

VLSI-chip design: DLL-based Frequency Multiplier

jan 2012 – maj 2012

Delay line-cell i layoutnivå.
Delay line-cell.
Delay line i layoutnivå.
Delay linen som består av 16 celler.

Som CDIO-projekt i min utbildning valde jag chip-konstruktion där vi fick konstruera chippet från grunden ända till produktion i 0,35 µm CMOS-teknik. Vår grupp valde göra en DLL-baserad frekvensmultiplicerare med en mestadels digital lösning. Vi började med att beskriva funktionen i VerilogA, sedan gjordes konstruktionen på transistornivå och till sist ritades allt på kiselnivå i CADence. Simuleringar gjordes med Virtuoso.

I denna rapport (på engelska) kan du läsa om vårt projekt och hur vi lyckades få en output på över 1 GHz. Jag var ansvarig för den del som kallas Delay Line och som visas i de två bilderna till höger.

Elektronikprojekt - sexbenad robot

jan 2011 – maj 2011

Sexbenad robot.

För vårt elektronikprojekt i årskurs 3 gav vi på oss en ny sorts spindelrobot med sex ben. Konstruktionen består av 4 st AVR:er (Atmel ATMega 16) som pratar med varandra via en multi-master I2C-buss som vi implementerade. Roboten kan läsa av RFID-kort och navigera självmant i trånga korridorer genom att känna av avstånd till väggarna med sensorer. Vi tog fram en generell gåalgoritm som tillåter roboten att gå i 256 olika riktningar och med hjälp av bluetooth kan man styra roboten från ett windowsprogram som tillåter styrning med tangentbord eller joystick. Vår robot vann över den andra gruppen som byggde en likadan robot. Läs teknisk dokumentation

Spelprojekt i C++

okt 2010 – dec 2010

Tower defence-spel.

I vår C++-kurs skulle vi göra ett projektarbete. Vi valde att göra ett spel. Det blev ett Tower Defence i 3D i OpenGL, med egenskriven kod för nätverksstöd.

Vi kodade i Visual Studio och använde mercurial för versionhantering. Det roligaste var att lägga in ljudeffekter och programmeringen för billboarding-grafik och kramerastyrning/minimapen.

Litet IQ-"spel"

mar 2012

Färgspel.

En liten klurig sak som jag fick lust att göra. Rita i blindo och se hur mycket poäng du får (kanske kan du lära dig hur poängen delas ut?) eller läs reglerna och försök slå rekordet som innehas av mig och min kompis (med två separata lösningar) på 144 poäng. Det kanske är optimum, men vi vet ej! Så om du vågar är det bara att ladda ner exe-filen och testa, lycka till! Om du hittar en bättre lösning så glöm inte att berätta det! Det skulle vara jätteroligt att se.

PS. Det är inte ett konvext problem. Tryck F1 för hjälp.

Uppdatering maj 2013: En android-version finns nu programmerad!

Dansmatta

Våren 2007 – Gymnasiet åk 3

Dansmatta.

Som projektarbete i gymnasiet byggde jag en dansmatta. Den fungerade bra till Stepmania men var lite högljudd. Den hade en ganska enkel lösning med träram och träunderrede, plastplattor som knappar, bladguld för kontakt och skumgummi för att fjädra tillbaka knapparna. Sedan dissikerade jag en gammal USB-gamepad för att koppla ihop den med datorn. Den som är intresserad hur jag i detalj gått tillväga kan läsa projektrapporten för min dansmatta.

Tokyo mot Jordbävningar

Våren 2008 – Asienbasår på LiTH

I en projektkurs skulle vi skriva om något Nordostasien-relaterat, så jag valde att undersöka hur Tokyo klarar och påverkas av jordbävningar. Jag kom fram till att japanerna är väl förberedda och att det faktiskt är billigare att bo i mer jordbävningsbenägna områden. Alla mina resultat är samlade i rapporten Tokyo mot Jordbävningar.

Amatörfotograf

Då jag var i Japan sommaren 2008 införskaffade jag mig en Nikon D40 som jag sporadiskt tagit ett par fina bilder med. Här är ett par från samma resa som jag gillar:

Chrome extensions

11 maj 2013

Jag gjorde en liten extension till Chrome som visar antalet tecken i en markering i högerklicksmenyn. Om man klickar på inlägget i menyn så sparas det aktuella värdet så man kan jämföra med nästa markering. my_word_counter.crx

Och det är visst fler än jag som har markerings-tics