Klassisk filmnoir gjordes i Amerika mellan 1940 - 60 och innefattar ca 300 filmer. Termen filmnoir myntades i Paris första gången 1946 då franska filmentusiaster skulle se all den amerikanska film de missat under andravärldskriget. De mötte då musikaler och slappstickfilm med Abbotte & Costello, men fann också en ådra av en ny typ av mörka, mättade kriminalhistorier. De speglar den svart, våldsamt och världsföraktade åskådningen som fanns bland dessa filmer. I Frankrige fanns det en pocketböcker som kallades ”serie noir”. Författare som Raymond Chandler, Dashiell Hammett, James M Cain, W R Burrett publicerades i dessa och många av dessa romaner blev senare film.


Pasted Graphic 4
Killers Kiss: Stanley Kubrik - 55 / studio s entertainment
När det övriga Hollywood dansade och gjorde filmer som alltid slutade lyckligt, så stod filmnoir för någonting helt annat. De svarta filmerna presenterade en värld av skräck, paranoia och korruption. Hjälten var inte genomgod, kunde till och med vara brottslingen eller offret. Hans vän kunde skjuta honom i ryggen. Polisen var korrumperad och mutbar. Kvinnorna i filmerna var Femme fatale och styrde och lurade männen med sin sexapeal. Miljöbilderna tecknades i svartvitt med omsorgsfullt kameraarbete och med en stiliserad orgie i ljus och skuggor som utspelades ofta på skabbiga hotell med billiga neonskyltar, trista frukostbarer, polisförhörsrum mm. Filmerna slutade ofta med att polissirenerna hörs närma sig eller en pistolmynning bränner av ett slutgiltigt skott.

Både hjältar och bovar är cyniska och desillusionerade ensamvargar och enstöringar. Födda förlorare. Handlingen är oftast om natten. Regnet strilar ner och den våta asfalten speglar föremål mycket kontrastrikt med oroande hotande skuggor. Historierna är oftast hämtade från någon hårdkokt kriminalromaner av de redan ovan nämnda författarna.

Pasted Graphic
Du rififi chez les hommes / Rififi: Jules Dassin -55. / studio s entertainment

Fransk filmnoir

I Sverige har Filmnoir också att kommit att beteckna fransk 30- tals film. Den svarta, undergångsstämning och poetisk realism som fransmännen gjorde kan man tydligaste se i Marcel Carnés ”Dimmornas Kaj” och Dagen gryr”. Men detta är en efter konstruktion eftersom de franska filmkritikerna som myntade begreppen gjorde detta femton år senare.

Man kan därför säga att de amerikanska noirfilmerna är en efterföljare till de franska filmerna.
Den amerikanska filmnoir speglar ofta storstädernas undre värld.

Vem var först?

Det är svårt att datera och namnge den första riktiga och klassiska noirfilmen. Men 1940 kom en B-film som hette ”Strangers on the first floor” regisserad av Boris Ingster skulle nog de flesta kunna ena sig kring. Att denna film är en noir råder ingen tvekan om då den innehåller de flesta ingredienser som exempelvis, en falskt anklagad paranoid hjälte och ett mordfall. Men filmen har inte inspirerat några andra regissörer och gick också förbi ljudlöst vid premiären. Andra filmer som Underworld, Pandoras box -28 (G W Babst), Scarface -32 (Haward Hawks), Le Jour se Leve -39 (Marcel Carné), Les Vampires, Blood Money - 33 (Rowland Brown) eller alla Fritz Langs filmer.

Föregångarna Citizen Kane och Riddarfalken från Malta.

Men det var två mycket berömda filmer som skulle betyda starten av filmnoir som genre Det var Orson Welles ”Citizen Kane” -41 och John Hustons ”Riddarfalken från Malta” -41. Båda mästerverken var regidebut för de båda. ”Citizen Kane” har många gånger kallats den bästa film som någonsin gjorts. Det är egentligen inte en noirfilm men form och bildspråket var mera en revolution i Hollywood och banade väg för nytänkande framför allt i formspråket. Det nyskapande berättande som bland annat skedde med återblickar, de spännande bildvinklarna, symbolism, djupfokus. Allt detta var förutsättningar för att filmnoir skulle uppstå och blomma ut.

Riddarfalken från Malta

Den andra var ”Riddarfalken från Malta” som inte fick samma uppståndelse vid premiären som ”Citizen Kane” fick men det var den mest utpräglade filmnoir som gjorts och skulle påverka all kriminalfilm framöver. I denna film finns alla klassiska noirdetaljerna som SKALL vara med i film i denna genre. Den cyniske ambivalenta etisk / moralisk hjälte, FammeFatale, den cyniska världsbilden. Dessutom en knippe skådespelare som passar förträffligt i sina roller. Ex Humphrey Bogart, Peter Lorre mfl.

Pasted Graphic 3
Sweet smell of success: Alexander Mackendrick -57 / studio s entertainment

Filmnoir blir enormt populär

Från att ”Riddarfalken....” visat vägen så skulle noir formligen explodera under 1944. Detta genom att Hollywood fått över UFA:s tyska duktiga filmskapare och kameramän som inom Weimar använt sig av ljuseffekter och långt framskriden filmkunskap. Det var pga de krigstider, de annorlunda och suspekta radioprogram och den rådande kommunistskräck som gjorde att noir blommade fram. Filmer som ”Double indemnity”, ”Laura”, ”Phantom Lady” och ”Murder, my sweet” hade premiär. Double indemnity var både en kritiker och publiksuccé där både den manliga och kvinnliga huvudrollen var två attraktiva kyliga mördare. Även de stora bolagen började planera för filmer i en genre och med så våldsamma och moraliskt tvivelaktiga karaktärer som de bara några år tidigare tyckte var omöjligt.
Filmskapare som Orson Welles (Touch of evil) och Alfred Hitchcock (Vertigo) gjorde filmnoir.
Det var under 50 talet som de allra flesta och bästa filmnoir gjordes. Ex ”The big Combo”, ”kiss me Deadly” Ett mindre bolag som Eigle-Lion gjorde enbart noirfilmer.
Filmnoir var efter 50-talets slut över som genre för denna gång. Filmnoir har dykt upp lite då och då sen dess men aldrig med den genomslagskraft och mängd som under 50-talet.

the-killing-kubrick
The Killing / Spelet är förlorat: Stanley Kubrick -56 / studio s entertainment

Exempel på amerikans filmnoir är:
John Hustons ” Riddarfalken från Malta”
Edward Dmytryks ”Mord, min älskling!”
Howars Hawks ”Utpressning”
Henry Hathaways ”Angivaren”
Robert Rossen ”Kropp och själ”
John Hustons ”I asfaltens djungel”
Robert Aldrichs ”Natt utan nåd”
Anthony Mann ”T-Men
Robert Siodmak ”Spiraltrappan”
Fritz Lang ”Kvinnan i fönstret”
Joseph H Lewis ”Gun Crazy”
Sam Fuller ”Naked Kiss”
Otto Preminger ”Laura”
Billy Wilder ”Double Indemnity”

Alla dessa duktiga fotografer som formligen skapade skuggor och ljus:
John Alton, Woody Bredell, Joseph LaShell, Lucien Ballard

Det blev dessutom en viss ensambel av skådespelare som ofta medverkade i noirfilmer:
Humphrey Bogart, Peter Lorre, Edward G Robinson, Robert Mitchum, Joseph Cotten, Cornell Wilde, Lilli Palmer, Robert Cummings, Lauren Bacall, Lizabeth Scott
Mfl.....

John Huston

John Huston har gjort filmer i de flesta genrerna. Men hans debut skulle nog vara den viktigaste rent filmhistoriskt.
Huston blev berömd under 40 - talet genom två stora filmer, den klassiska detektiv filmen ” The Maltise Falcon ” 1941 ( Riddarfalken från Malta) och den stora äventyrsfilmen ”The Treasure of the Sierra Madre”1948 (Sierra Madres skatt). De båda filmerna kommer att vara inflytelserika. (Falcon.. på film noir och Sierra.. på bla Packinpah´s”The wild bunch”).

Efter att ha regisserat ”Key Largo” 1948 och ”We are strangers” 1949 , började Huston under 50 - talet söka sig till den naturalistiska film noir ” The Asphalt Jungle” 1950 och den Oscar vinnande ” The Afrikan Queen” 1952 ( Afrikas drottning ), hans första film i färg. Resten av årtiondet gjorde Huston både komedier ” Beat of devil” 1954 och filmade litterära verk som ” Moulin Rouge” 1953, ”Moby Dick” 1956, ”Heaven Knows, Mr. Allison” 1957, ”The Roots of Heaven” 1958.

Under 60 - talet kom han alltmer att arbeta med original material som ”The Misfits” 1961, och ” Freud” 1962, Huston kom ändå alltid att stå litteraturen nära och fångas i den som inspirationskälla även under hans senare karriär som filmare.

Huston arbetade aktivt som regissörenas talesman mot kollereringen av gamla filmer, som hans ”Riddarfalken från Malta” som blev ett tidigt offer.
John Huston dog i december 1987 i emfysem.

Robert Siodmak

Tysk regissör som gjorde den berömda dokumentären Menchen om Sonnetag. Han lämnade Tyskland -33 och kom via Frankrike till USA. I Hollywood under 40- talet skulle han göra en mängd psykologiska mörka thrillers. Ex” Spiraltrappan” och ”Phantom Lady”. Han återvände till Tyskland på 50-talet.

Fritz Lang

Tysk regissör som efter gjort klassiker som ”Metropolis”, ”Dr Mabuses testamente” med starkt antinazistisk infallsvinkel. 1933 var han mer eller mindre tvungen att lämna Tyskland efter Hitlers maktövertagande. Från -36 och 20 år framöver arbetade han i Hollywood. Han arbetade i flera genrer men ofta i thriller och ofta i lite ovanlig infallsvinkel.

Joseph H Lewis

Känd för en rad B-filmer i noirstil och westerns. Oftast förbjudna i Sverige.

Samuel Fuller

Han har gjort en mängd western-, krigs- och noirfilm med extremt utpräglat våld och har i den yngre generationen filmskapare nått en idolstatus.

Otto Preminger

Österikare som kom till Hollywood -35. Genombrottet var thrillerklassikern ”Laura”. Han var en temperamentsfull filmskapare med förkärlek till kontroversiella ämnen.

Edward Dmytryks

Kanadensisk regissör som verkade i Hollywood under 30 -40 talet. Gjorde flera noirdeckare innan han hamnade i McCarthyerans grepp och anklagades vara kommunist. Hans deckare hade ofta ett socialpolitisk inriktning. Han hamnade på svarta listan och lämnade USA för att 1951 återkomma och ange kolleger och därefter kunna arbeta igen.

Henry Hathaways

Amerikan som gjorde sig känd på 30-talet som en duktig äventyrsregissör men är mest känd för sina halvdokumentära thrillers på 40-talet. Ex ”angivaren”

Robert Rossen

Amerikansk manusförfattare och regissör som gjorde thriller med ett socialt engagemang men svartlistades eftersom han var medlem i kommunistpartiet. Återupptog dock filmandet efter att gjort avbön och angivit några av sina kolleger.

Howars Hawks

En av Hollywoods stora regissörer under fyra decennier och är väl egentligen ingen utpräglad filmnoirregissör då han rörde sig över alla genrer. Ex på noirfilmer han gjorde är ”Utpressning” och ”Att ha eller inte ha”.

Handlingen i korthet i:

”Riddarfalken från Malta”
Historien startar i San Francisco. Bogart spelar en tuff, kylig och intelligent privatdeckare. Han får ett uppdrag av en kvinna som letar efter sin syster som försvunnit med en man (Thorsby) någonstans i New York.
Thursby och Bogarts kompanjon blir mördade. Bogart blir misstänkt av polisen för att han har en affär med sin kompanjons fru. Bogart får besök av skum prick spelad av Peter Lorre. Då det uppstår ett bråk mellan de båda herrarna och Bogart avgår med segern berättar Peter Lorre om en staty som ser ut som en fågel.
Statyen är ”Riddarfalken från Malta” och är mycket dyrbar och många skumma personer är inblandade i dess närhet.

Citizen Kane

Citizen Kane är det yppersta bland filmkonstverken. Filmen har vid ett flertal tillfällen valts till världens bästa film. Den är ett centralt verk i den amerikanska filmens historia.
vissa kritiker invänder dock mot att filmen skulle vara speciellt banbrytande. Filmen skulle exempelvis vara påverkad av de ljusdunkla tyska stumfilmerna. Det hävdas också att regissören Orson Welles skulle varit helt beroende av Herman J Mankiewicz professionella manus och Gregg Tolands avancerade och nya bildskapande. Robert Wise som klippte filmen har dock en annan uppfattning:
- Orson was a genius. Make no mistake about it.