Animera betyder ge liv. Det är det som faktiskt händer med teckningar, lerklumpar och papperschabloner när man animerar dem. De börjar röra på sig och få liv. Principen är den samma oavsett vilken sorts material som skall animeras.



Tekniskt fungerar en animering på följande sätt

En filmremsa i kameran består av en remsa med fotografier. (24st/sekund) Istället för att låta kameran rulla igenom filmen och exponera denna remsa automatiskt så ”fotograferar” man varje ruta för hand. Detta gör att man kan få orörliga motiv att röra på sig. Dvs man riktar kameran mot en legofigur och fotograferar av den med en bildruta. För att sedan flytta gubben lite och fotografera igen. Man återupprepar procedurer 24 gånger och har då filmat en sekund av sin film. Tidskrävande: ”Ja men nödvändigt om man skall kunna få legogubben att röra sig på filmen”.

Vanligaste formen av animation är den
tecknade filmen. Den brukar vanligtvis utföras som cellanimation. Det betyder att bakgrunden är målad / ritad och varje rörlig del i övrigt är gjord på genomskinlig plastfilm. Detta arbetssätt är förstås väldigt arbetskrävande och blir då också väldigt dyrt.

Cutout-animation är en annan variant av animation som har likheter med skuggspels teater. Den består främst av klippta siluetter av papper som ger skuggmönster på en bakgrundsskiva.
Dock animation av olika former kräver stor noggrannhet eftersom hela miljöer måste byggas upp. Det är du väldigt lätt att någonting i bakgrunden rör sig. Dessutom är det mycket viktigt att kameran inte rubbas en millimeter. Dessutom är kamerarörelser mycket riskabla att utföra.

Ler animation ger animatörerna mycket stor frihet eftersom en lerfigur går att förändrar i det närmaste i det oändligt. Men även här avigsidor. Bakgrunden och kamerarörelser är även här ett problem samt att lera kan förändras i tid. Dvs ”tryckas” ihop och påverkas av värme. fukt och andra yttre påverkan som kan vara svårt att överblicka vid en lång produktion. Ofta har animatören flera upplagor av samma figur för att undvika detta missöde.

Pixilation är en animationsform som kanske kan tyckas lite märklig då det innebär att man animerar vanliga människor men uttrycket kan bli väldigt häftigt. Själva animationen görs på samma sätt som man gör med lera och dockor men med vanliga människor som för stå still i olika poser.

Dataanimation är kanske den vanligaste animationsformen idag. Både som ren animation och som en del i en annan animation. Fördelen är att det oftast går fortare samt att det är ”lätt” att se resultatet direkt. Några av de största publikframgångarna de senaste åren har varit just en dataanimerad film som exempelvis ”Monster inc”, ”Finding Nemo” och ”Ett småkryps liv”.

Animationens historia

Den startar kanske till och med före spelfilmen. Laterna Magica heter en uppfinning som kom under Medeltiden. Det var bilder målade på glas och som rörde sig hastigt och en animeringsform uppenbarade sig.

Under 1800 talet kom uppfinningar som kunde få tecknade bilder att röra sig. Praxionoscope är en sån uppfinning och gjordes av fransmannen Emile Reynaurd.

När sedan det blev möjligt att fånga fotografiet till filmkameran så kan man säga att det stora genombrottet kom med amerikanska John Stuart Blockton som både experimenterade med dockor och teckningar och sedan Émile Cohl som mycket intensivt producerade både tecknade och dockanimationer.
Några år senare experimenterade tysken Hans Richter och svenske Viking Eggeling med abstrakta teckningar och Lotte Reiniger gjorde silhuettanimationer.
1920 gjorde också Walt Disney sina första försök med animerade filmer. Men det skulle dröja fram till -28 innan det lossnade då Musse Pigg framträdde första gången i filmen ”Steamboat Willie”. Filmen gjordes tillsammans med Ub Iwerks. Ett par år senare dyker andra klassiker upp på duken, då i form av ”Betty Boop” och ”Karl Alfred”. De flesta större amerikanska filmbolagen har snart sina egna animationsstudior och tecknare som Tex Avery, Fritz Freleng, Hanna & Barbera, Chuck Jones och Walter Lantz.
Efter några år slog sig några tecknare ur Disney koncernen och startade eget och under 50 talet skulle fler förtexter till de vanliga spelfilmerna bli tecknade. Detta ledde till en tillbaka gång av de korta animerade filmerna.
Under 80 talet och 90 talet har Disney åter igen fått stora succéer med sina animerade filmer och fler bolag har återupprättat sina animeringsavdelningar igen för att möta konkurensen. Den stora revulotionen av animeradfilm idag är intåget av dataanimerade filmer. Detta har förändrar stora delar av animationsarbetet. Det har också gjort att andra aktörer har tagit sig in i striden som exempelvis Pixar.

Tecknad film i andra länder än USA

Norman McLarens spännande animeringar spreds över världen från Kanada. I England var Halas & Batchelor, George Dunning, Richard Williams, Ardman (Nick Parks) och Dave Borthwicks ”The Secret Adventures of Tom Thumb” . I Tjeckien var Jan Trnka den dominerande gestalten och i Polen var det herrarna Walerian Borowczyk och Jan Lenica som stod för animerandet. I Sverige hade vi tidigt Viktor Bergdahls ”Kapten Grogg” och på senare år finns det ganska många duktiga som Per Åhlin (Dunderklumpen, Karl Bertil Johnssons julafton osv) och Johan Hagelbäck mfl.
I Japan kan som tidig animatör räknas Yoji Kuri. Men på senare år har den animerade filmen från Japan spridit sig till övriga världen. Japan har en gammal och stor tradition i animerad film. Det finns lika många genrer i animerad film i Japan som i all annan sorts film. Många Animé från Japan har sin botten i Mangaserierna och en hel del som tv serier. Exempel på dessa är Takeuchi Naokos ”Sailor Moon”, ”Akira” av Katsuhiro Otomo och ”Ghost in the Shell” som baseras på en Manga av Shirow Masamuni och regisserad av Mamoru Oshii. Men mer om den längre fram. Japan räknas som ett föregångsland med animeradfilm.

Walt Disney

Disney behöver ju inte närmare presentation. Han dog 1966 och hade då hela världen som marknad med sina animerade filmer. Han har både risats och rosats under åren. Risats för sin stränga ledarstil och dåliga löner. Under andra världskriget lämnade hans bästa tecknare Disney i protest. Han var med att ge karaktär åt Ub Iwerks karaktär Musse Pigg och regisserade Piggs debutfilm ”Plane Crazy” och genombrottet ”Steamboat Willie” som var den första tecknade ljudfilmen. 1932 fick Disney ensamrätt i två år på Technicolours nya trefärgsssystemfilm. Detta ledde till filmerna ”Blommor och träd” och ”En Symphony” som var Kalle Ankas första film.
1937 gjorde sig Disney sig odödlig igen då han hade premiär på världens första animerade långfilm ”Snövit och de sju dvärgarna”.

Ub Iwerks

Musse Piggs skapare under överseende av arbetsgivaren Walt Disney. Han arbetade i bolagen under större delen av 20 talet som illustratör men också med specialeffekter. Han arbetade som egen en period men lyckades aldrig riktigt.

Betty Boop

Betty Boop är en animerad figur under 30 talet och fanns med i över 100 filmer. Det var Br. Fleischers bolag och ritades av Grim Nathwick som först gjorde henne som ett mellanting mellan hund och sexig tjej. Men Nathwick lät henne förmänskligas och under 50 talet var hon mer eller mindre en lättklädd pinuppa med tvetydiga repliker. Hollywood ingrep med den sk. Produktionskoden så att Betty Boop fick bli mer rumsren. Många av filmerna är riktiga mästerverk.

Karl Alfred (Popeye)

Karl Alfred filmdebuterade 1933 mot Betty Boop. Han är en kraftkarl som blir stark av spenat. I historien finns den spinkige Oliva (flickvän) och den lata snyltaren Frasse. Han dök först upp som seriefigur 1929 och ritades av Elzie Segar och blev så populär att Fleischers köpte upp rättigheterna.

Tex Avery

Brukar betecknas som en Disney som läst Kafka. Är en lite särpräglad animatör där surrealistiska inslag varvas med glada våldsamma berättelser. Figurer är bland annat hunden Droopy, vargen The Wolf och Screwy Squirrel.

Chuck Jones

Våldshumor i ett rasande tempo. Hans kändaste figurer är Snurre Sprätt (Bugs Bunny) och Tom och Jerry.

Halas and Batchelor

Det Engelska paret gjorde en hel del filmer men kändast är nog filmarbete är nog långfilmen “Animal Farm”, byggd på George Orwalls djursatir om kommunsimens uppkomst och fall.

Yori Kuri

Nästintill pervers svart humor. Oftast med tema kring könsrollerna och de kan nog tolkas att till viss del vara kvinnofientliga. Mannen hunsas ständigt av den fysiskt starkare kvinnan. Umgänget mellan könen är alltid erotiskt och alltid sadistiskt. Han var illustratör först men på 50 talet började han med film.

Viktor Bergdahl

Kapten Groggs grundare. Bergdahl var en illustratör och animatör i tidig svensk filmhistoria. Han fick chansen då Charles Magnusson på Svenska bios 1915 lät finansera hans första filmer. Dock kom genombrottet med hans uppskattade fyllkajan och sjöbusen Kapten Grogg. Han gjorde ett dussintal uppskattade filmer om honom innan han på 20 talet mest fick reklamjobb.

Per Åhlin

Svensk nu verksam animatör som gjort många av våra mest omtyckta animerade filmer. Dunderklumpen, Karl-Bertil Jonsssons julafton och filmerna om Alfons Åberg.

Katsuhiro Otomo

Han är den som gjorde Animé berömd i hela världen med sin serie (manga) och sin film Akira. Ett modernt mästerverk som nästan är omöjlig att beskriva handlingen av.
Historien utspelas året 2019 - 31 år efter tredje världskriget och platsen är Neo-Tokyo. Rivaliserande motorcykelgäng utmanar vandra i livsfarliga lopp och terrorattacker avlöser varandra.

Mamoru Oshii

Stor erkänd regissör och animatör med många bra filmer bakom sig. Hans mästerliga ”Ghost in the Shell” är en film i absoluta bästa som man kan se bland anime. Handlingen kretsar kring Projekt 2501, ett statligt experiment där man skapat en virtuell säkerhetsagent som på egen hand kan riva runt nätet i jakt på topphemlig information att stjäla eller maskiner och människor att hacka loss i. Problem uppstår när Projekt 2501, under namnet The Puppet Master, helt sonika förklarar sig vara en egen livsform, född i nätets informationshav, och i sin fulla rätt att söka politisk asyl. Det går inte att bortse från likheterna i Blade Runner av Ridley Scott och hur även grabbarna bakom Matrix har snott både en och ett par manusrader.

Nick Parker Aardman

Engelsk animatör och produktionsbolag som ligger bakom lysande filmer som triologi om ”Wallis and Gromit” och den Amerika finansierade ”Flykten från hönsgården” Här kommer nog mer godbitar de närmaste åren. Hittills är det ler /dock animationer med en alldeles bländande teknik och scenografi. Detta är animation när den är som bäst.