Musikalfilmens storhetstid var under 2:a världskriget. Det fanns ett behov att lättsmält underhållning när världen i övrigt verkade befinna sig i kaos. Men allt startade med Al Jonson då han i den första ljud filmen ”Jazzsångaren” 1927 sjöng.


Under 40 talet kom så även de första färgfilmerna och det system som Hollywood utvecklade med A och B film utformades. En A film fick vara dyr och innehålla vackra scenografier och kända skådespelare. De var vid denna tid oftast filmer som innehöll både sång och dansnummer. Under denna tid var också Hollywoods stjärnkult som mest utbyggd. Skådespelarna ansågs nästan vara halvgudar.
Det brukar benämnas som musikalens första storhetstid.Det gjordes många musikaler under ljudfilmens första år. Men redan några år senare var marknaden för musikaler mättad. Då ansåg publiken att all färgfilm var detsamma som musikalfilm och genren stod och stampade. Busby Berkley kom då att förändra filmen och förnya musikalen genom att införa scener som normalt inte gick att genomföra på en teaterscen.

Fred Astaire och Ginger Rodgers var genrens stora stjärnor och gjorde många filmer tillsammans. Ex ”Tophat” -35. Deras samarbete varade under hela 30 talet men skulle upphöra under 40 talet. Fred Astaire hade sin andra storhetstid under 50 talet i filmer som ”Kär i Paris” och ”Den stora premiären”.
Under slutet av 40 talet och början av 50 talet så förändrades musikalfilmen. Det var främst Artur Freed hos MGM som medproducent i ”Trollkarlen från OZ” som stod för förnyelsen. Där han förövrig var den som räddade Judy Garlands ledmotiv ”Over the Rainbow” för att hamna i papperskorgen. Freed hade kontakter och hämtade många av sina skådespelare från Broadway och New Yorks musikalscener. Detta skulle bli ”The Freed unit”. Här fanns stjärnor som Jody Garland, Vincente Minelli, Gene Kelly, Ann Miller; Mickey Rooney, Jane Powell mlf.
Filmer som gjordes under dessa gyllene år var ”Singin in the rain, An American in Paris, On the Town mfl.

Musikalfilmen fick ett uppsving härom året med succén med den Australiensiska filmen ”Moulin Rouge” och senare ”Chicago”. Fräckt och snyggt filmat och gjorde också att Moulin Rouge fick Oskar för bästa film.

Ett annat land som alltid framhållit musikalen är Indien. I Indiens Bollywood dräller det av musikinslag i filmerna. Ofta påkostade och välgjorda. Dessa kännetecknas oftast av att skådespelarna i filmen kan brista ut i en väldigt orealistisk sång och dansscener.
Indien är förövrigt det land i världen som producerar mest film.