En mycket kort filmhistoria

Pasted Graphic
Det brinner min sköna: Milos Foreman -67 / Studio S Entertainment

Den första filmvisningen

1895 visades den första filmen offentligt. Det var de franska bröderna Lumière som var först. De hade gjort en konstruktion som de kallade Cinematographe. Filmkameran var byggd att både filma och projektsera filmen 16 bilder i sekunden.
Den 28 december 1895 hyrde bröderna en källarlokal i Grand Café på Boulevard des Capucines i Paris för att första gången visa film för en betalande publik. Det var ett program på tio filmer publiken fick se. Det var inga stora mästerverk utan enkla ”dokumentära” avfilmningar.
En mycket känd film var ”Tåget som inkommer vid stationen”. Den stackars publiken som inte upplevt något liknande vrålade av skräck när tåget kom rusande emot dem på duken. De skrek och kastade sig på golvet ovetande om att tåget inte skulle köra över dem. Lumiéres uppfinning blev naturligtvis en succé. Den första dagen fick åskådarna betala 1 franc per föreställning och under första dan hade de endast tjänat 45 franc, men inom en månad tjänade de 7000 franc i veckan. Filmen hade redan på sina första stapplande steg blivit en kommersiell succé.

Den ”förste” regisören

1897 visade Méliés, också han fransman, filmen ”Resan till månen”. Méliés som från början var trollkonstnär och magiker tog trickfilmning till hjälp och gjorde mycket ”läskiga” filmer där personer försvann i rök osv.
Det rörde sig hela tiden enbart om filmad ”teater”.

Världens första westernfilm

I december 1903 kom ”Det stora tågrånet”( Porter) som var världens första westernfilm och de första film att ha våldscener med i en film. Filmen var även först med att skildra två händelser samtidigt och att ha med närbilder på skådespelarna. Här blev filmen film. Porter vågade klippa mellan två scener utan att tona ut bilden eller att visa alla händelser till sitt slut. Det finns även två bilder som filmade med rörlig kamera. ( En tiltning och en panorering.) Filmen är 11 minuter lång.

Dramaturgins fader

Det moderna filmspråket och den nu självklara filmuppbyggnad som idag nästan all film bygger på stod David Wark Griffith för. Han gjorde filmen från att vara ett ickeestetiskt medium för enbart underhållning till ett konstnärlig uttryckssätt. Han har kallats ” Fadern av filmtekniken”, ”Mannen som uppfann Hollywood”, ”Filmens första stora författare” och ”Filmdukens Shakespeare”. Hans största film är ”Nationens födelse” 1914.

Slappstick

Chaplin filmdebuterade 1914 och den sk a slappstickhumorn blev ett medvetet utnyttjat arbetssätt. (Slapstick kallas en uppsluppen filmfars med burlesk situationskomik och ofta med ett högt tempo.) Senare under sin karriär blev Chaplin en frän samhällskritisk filmare av betydelse. Då exempelvis ”Guldfeber”1925, ”Moderna tider” 1936 och ”Diktatorn”1940 tydligt uppvisar en tydlig kritik av samhällets problem.

Montagetekniken

I Ryssland på 20 - talet förstatligades filmindustrin för att bli ett propaganda instrument. Eisenstein var en av de regissörer som gjorde banbrytande insatser under denna tid. Hans nytänkande gick bla ut på att korta avsnitt kundes klippas samman så att man därigenom fick starka uttrycksfulla och dramatiska sekvenser. Detta kallas ”montage”. Hans mest kända film är ”Pansarkryssaren Potemkin”.

Första ljudfilmen

Hollywood blev ett allt större och dominerande som filmcentrum under 20 - talet och de flesta filmerna blev enbart kommersiella objekt, även om det konstnärliga syftet var framträdande hos en del filmer.
1927 visades ”Jazzsångaren”, den första ljudfilmen.

Färgfilmens genombrott

På 40 - talet kom färgfilmen och lite senare vidformatet. Färgfilmen skulle bli försenad pga andra världskrigets utbrott.
Stumfilmen var inte stum som många tror. Det fanns en orkester mellan duken och publiken som spelade filmmusik och lade på effektljud när någon tex halkar på ett bananskal.
Under senare delen av 30 - talet kom de första tecknade långfilmen från Walt Disney, ”Snövit” 1937.

Hollywoods stjärnkult

Under slutet av 30 - talet började den stjärnkult som filmbolagen skickligt byggde upp kring sina skådespelare i Hollywood. Vissa skådespelare var näst intill halvgudar.
Under 2:a världskriget ställdes filmen främst till nationella propaganda intressen och filmer om tuffa krigshjältar, elaka bovar som bryter på tyska och filmer som skulle bygga upp moralen i landet. Samt filmer med sång och dans, som skulle få nationen att tänka på annat. Men vid sidan av dessa tillrättalagda filmer kom en annan typ, de så populära deckarfilmerna som kom att kallas filmnoir.

Europa kommer tillbaka

50 - och 60 talet innebar inbrytningar från länderna i Europa för att bli med på filmkartan. I Sverige var det Ingmar Bergman som blev världsberömd.
Under 70 talet blev filmerna råare. Stjärnkulten byggs upp i Europa också. Många samhällskritiska filmer görs, inte minst från Västtyskland som vid sidan av Frankrike och Italien var de ledande filmländerna i Europa.

Teknik och effekterna förbättras

Under 80 - talet gjordes det en hel del effektfilmer. Förfining och nya tekniker hade gjort det möjligt att visuellera saker som tidigare varit svårt.
Vi kan se det i filmer som ex ”Stjärnornas krig”1,2,3, ”ET”, ”Jakten på den försvunna skatten”, ”Alien”, ”Poltergiest”. Videon slog igenom och filmen fick ett nytt sätt att nå ut till publiken. Vi hade en stor debatt om videovåld efter att programmet Studio S visat delar ur ”Motorsågsmassakern”.

Det gjordes också en del ungdomsfilm som ex ”The Breakfast club”, ”Härom natten”, ” St. Elmos fire” och ”Flashdance”.

En våg av karatefilm sköljde över oss i videons kölvatten och en period med Vietnamfilmer som ex ”Plutonen”, ”Full metal jacket” och ”Good morning, Vietnam”.
Distributionen ändras markant då filmbolagen låter göra många fler kopior av sina filmer då världen globaliseras och vi i vårt kalla norra landskap får vara med på världspremiärer.