England låg ganska dåligt till internationellt till inom film i början av 1900 talet med undantag av Brightonskolans filmare. 99% av all film som visades i England var utlänsk och främst amerikansk. Detta berodde bla på att filmbolagen använde sig av ett sk ”blind boking” system. Det innebar att biografägaren var tvungen att ta tio filmer där bara en film var en storsäljare. 9 st var mest skräp som biografägaren var tvungen att visa för att få succéfilmen. Det gjorde att det blev ont om plats för inhemsk film.


1920 vände den engelska filmtorkan då två filmförsäljare Mikael Balcon och Herbert Wilcox beslöt att ta upp kampen mot amerikanarna. Samtidigt förbjöd engelska staten ”blind booking” och man bestämde att minst 5% av all film som visades måste vara inhemskt. Detta ökades senare till 20%. Det innebar att engelskmännen gjorde massproducerad skräpfilm. Detta förändades dock då Balcon och Wilcox startade på allvar.
Wilcox lierade sig med den fd biografägaren Jack Graham Cutts. Cutts debuterade som regissör med filmen ”Cocaine” som dock fick problem med censuren. Den hade sedemera premiär med namnet ”While London Sleeps” -22. Nästa film var ”Flame of Passion” med Griffiths favorit skådespelerska Mea March. Bacon bildade ett mindre filmbolag som gjorde reklamfilm men som sedemera köptes upp av Famous Players.
Hitchcock kommer in i filmvärlden
Paramount (Famous Players - Lasky) byggde en filmateljé utanför London och anställde en tecknare som var känd för att rita karaktyrer nämligen Hichcock. Hos Famous Players - Lasky skulle Hitchcock tillverka textskyltar till stumfilmerna. Han började också skriva manus.
Den första film som blev en succé för Hitchcock som manusskrivare var ”Kvinna mot kvinna” regisserad av Cutts. Den klipptes av Alma Reville, som blev Hitchcocks trogna manuskriftmedarbetare och sedemera också hans hustru. ”Kvinna mot kvinna” blev en stor succé i USA.

1 Februari 1924 spelade Cuts in ”The passionate adventur” där Hitchcock skrivit manus men också gjort scenografin. Hitchcock hade vid denna tidpunkt tröttnat på assistera och fick chansen att göra sin regidebut i Tyskland. Var filmerna spelades in, var som du förstår inte så viktigt då filmen var ”stum”.
Han visade känsla för spänningen, att få historien att flyta framåt och för kameraarbetet. Då ofta rörlig kamera som i sin debut ”The pleasure garden”. Det skulle bli två tyska filmer till för bolaget Amelka innan kosan styrdes till England igen. I Tyskland hade han blivit inspirerad av den tyska expressionismen som avspeglade sig i filmer och i konsten. Scenografier var uttrycksfulla och ett medvetet utnyttjande ljus och skuggor. Detta skulle han ta med sig hem.

Genombrottet

Hitchcocks chef i England, Balcon tyckte att hans filmer var så bra som han gjort i Tyskland så han ersatte Cutts med Hitchcock. Hitchcock fick fria händer med sin kommande film ”the Lodger”-26.
Hitchcock kom att briljera med sin film. Han lyckas få spänningen att stegras mot slutet. ”The lodger” handlar om en man som tar in på ett pensionat där det begås ett mord. Mannen blir falskt anklagad för mordet av en svartsjuk detektiv. Minnesvärd förlösning då mannen blir jagad av en mobb.
Efter några dåliga filmer lämnade Hitchcock Balcon och kontrakterades British International Picture. Där lät han spela in ”Cirkusboxaren” (the ring) -27. Det var hans första film som visades i Sverige.

Englands första ljudfilm

Hans nästa stora succé skulle bli ”Blackmail” (utpressning) -29 och den kommer att räknas som Englands första talfilm. Det hade funnits experiment tidigare men inte som långfilm. Utpressning blev förbjuden i Sverige. Filmen handlar kort om en kvinna som mördar en man som försöker våldta henne och råkar ut för en utpressare. Detektiven som utreder mordfallet är hennes pojkvän. Anny Ondra som spelar kvinnan var tjeckiska och talade urusel engelska så Hitchcock lät dubba henne.
I Blackmail utgjordes förlösningen i en jakt på British Museums tak. Något som skulle återkomma i Hitchcocks filmer var just att slutscenen utspelades på eller vid någon känd byggnad.

Hitchcock en nevrotisk, plågad, egocentriker med hämmade sexuella och bisarra fantasier?
Hitchcock var aningen sadistisk lagd och gillade praktical jokes som kanske gick över styr ibland. Som exempelvis när han skulle spela in ”de 39 stegen” och han började med den scen då de båda huvudrollsinnehavarna har fängslats av några skurkar utklädda till poliser. Madeleine Carroll och Robert Donat hade aldrig träffat varandra och blev nu sittande på golvet med händerna låsta i varandra med handklovar hela dagen eftersom Hitchcock ”glömt” var han lade nycklarna.
Hitchcock visade upp en mindre trevlig sida av sig själv främst åt de kvinnliga skådespelarna, men med ett undantag; Ingrid Bergman. Ingrid Bergman skulle han bli hemligt förtjust i.
Han har beskrivits som en människa med maniska idéer, ångestnevroser och en plågad egocentriker utan vänner. Men kanske är det just denna komplexa hämmade sexualitet och sina bisarra fantasier i filmbilder som gör så att han blir som bäst. Man brukar säga att vara en idiot eller geni är inte så långt ifrån varandra.

Hitchcock ogillade poliser. Man tror det ligger i en upplevelse som hans far bjöd honom på när han gjort någonting dumt som liten. Pappan som tyckte att Alfred skulle lära sig en läxa tog med honom till polisen där han blev inlåst i några minuter i en cell. Kanske kan vi här också skönja Hitchcock återkommande tema i sina filmer, där personer blir falskt anklagade för något brott.
Hitchcock var en perfektionist. Han ville att hans skådespelare skulle vara så naturliga som möjligt, inga dramatiska överskådespeleri. Huvudrollen spelades alltid av samma, nämligen kameran. Det var bilden som var huvudrollen. Hitchcock gillade Eisensteins montageteknik och hans filmer innehåller stora mått av denna korta inklipp kombinerade med långa kameraåkningar.

”En dam försvinner” -38 skulle bli den näst sista filmen han gjorde i England. En spännande film som utspelas på en tågresa genom balkan under en orolig europeisk period. (Detta var strax före andra världskrigets skede.) En äldre dam försvinner på tåget och en bortskämd ung kvinna börjar att leta efter henne. Men ingen tycks sett henne och kanske har hon inbillat sig allt. Detta är en klassisk Hitchcock som är rafflande och med en stigande spänning som byggs upp relativt långsamt under filmens gång.

Hollywood

I mars 1939 åker Hitchcock över Atlanten till Hollywood och skriver ett kontrakt med den egocentriske producenten David O Seltznick som några år tidigare startat ett eget filmbolag. Seltznick hade tidigare arbetat som producent hos RKO och MGM.
Hitchcock kom inte så bra överrens med Setznick som så många andra. Seltznick detaljstyrde ”sina filmer” och gick ofta in och klippte om filmerna. Hitchcock som nu hade större budget började nu lägga in längre filmsekvenser i sina filmer. Ju längre ett klipp var ju svårare blir det att klippa om filmen.
1940 var det premiär på Hitchcocks första Hollywoodfilm., ”Rebecka”. Det var en filmnoir i slottsmiljö. Noir började födas vid denna tidpunkt. Den fick två Oskars, en för bästa foto och bästa film.

Kriget var igång i Europa och det ändrade radikalt filminriktningen i Hollywood. Filmerna fick ofta ett politiskt budskap och många filmare och skådespelare tog värvning eller övergick till dokumentärfilm. Seltznick visste inte riktigt vad han skulle ge Hitchcock för material under kriget så han lånade ut honom till andra bolag.

Hitchcock blev utlånad till United Artists till en film som i Seltznick ögon skulle bli en riktig sunkrulle. Nu blev inte ”Utrikeskorrespondenten” den B-film som han trodde. Den utspelade sig i London och i Holland där några journalister jagar tyska spioner. I slutet uppmanas biobesökaren att sluta upp mot nazisterna. Tysklands propagandaminister Goubbels som såg filmen tyckte den var bra men upprördes naturligtvis över dess budskap. Han hotade Sverige och Schweiz som var oberoende och visade filmen att de snart skulle få känna på eldens tunga.

”Illdåd planeras?” (Suspicion) -41 var den första filmen med Hichcocks favorit skådespelare Cary Grant i huvudrollen. Joan Fontaine fick en Oskar för sin roll som hustrun som tror att sin man Cary Grant planerar att mörda henne. Filmen blev omklippt av producenterna så att slutet ändrades.

Första filmen efter kriget var ”Trollbunden” -45. En krystad thriller om drömmar. Den spanska Surrealistern Salvador Dali fick designa de drömsekvenser som finns i filmen. Seltznick som gick i psykoanalys gillade idén. Psykoanalytikern spelades av Ingrid Bergman. Tyvärr klippte Zeltznick bort nästan hela Dalis insatts.

”Notorius.” -46. Hitchcocks båda favoritskådespelare Ingrid Bergman och Cary Grant medverkar båda två i denna film. Hitchcock kom på historien några år tidigare då det gick ett rykte om några konstiga bombövningar i öknen -44. Zeltznick tyckte att Hitchcocks historia var för osannolik och Hichcock fick producera den själv tillsammans med RKO.

Hichcock öppnar eget

Hichcock lämnar härmed Zeltznick och börjar producera filmerna själv i eget filmbolag Transatlantic.
Hans första film ”Repet” är en experimentell film som skulle ge illusionen av att inte innehålla några klipp alls. Filmen var gjord i 10 minuter långa tagningar som maskerade nästa klipp. (10 min är den filmrulle som ligger i kameran.) Hela historien utspelas i ett rum. Två homosexuella studenter fascineras av hur det är att mörda någon. Så de mördar deras gemensamma kamrat, gömmer honom i en koffert mitt i rummet och anordnar en fest. På festen skall de imponera på deras universitetslärare (James Stewart) genom att påvisa deras mord.
Filmen blev en succé. Det var dessutom Hitchcocks första färgfilm.

Tyvärr brände Hitchcock förtjänsten på nästa filmer som skulle bli ”Under Capricorn” -49 och ”Rampfeber” -49. ”Under Capricorn” skulle bli Ingrid Bergmans sista Hollywoodfilm innan uppbrottet till Italien. Något som Hichcock var mycket förargad av och såg som ett svek.
Båda filmerna blev fiaskon.

Storhetstiden

Men med nästa film var Hichcock tillbaka igen, och visade var skåpet skall stå, med ”Främlingar på tåg” -51. Två ynglingar träffas i en tågkupé den ena är en psykotisk man spelad av Robert Waller. Han föreslår att de skall byta mord med varandra. Den andra mannen avslår naturligtvis förslaget men Waller uppfyller det i alla fall och placerar ut falska bevis på mordplatsen. En spännande historia där den sympatiske personen är den psykotiske i äkta noirstil. Dessutom det klassiska där en person blir falskt anklagad som Hitchcock så ofta använder sig av.

”Slå nollan till Polisen” -54 påminner om repet. Det slutna rummet där det mesta kretsar kring. Grace Kelly som stjärna slår igenom. Grace Kelly spelar en rik kvinna vars man är en avdankad tennisspelare och som lever på hennes miljoner. Han planerar att mörda henne så att han kan ärva alla penger. Spännande in i det sista. Gjordes ursprungligen i 3D

”Fönstret åt gården” -54. James Stewart spelar en fotograf som är låst till sin lägenhet pågrund av en olycka i arbetet, som gjorde att han bröt sitt ben och sitter nu gipsad. Han bedriver sin tid till att smygtitta på sina grannar genom fönstret. Under denna tid börjar han misstänka ett en av grannarna har styckmördat sin fru. Grace Kelly har den kvinnliga huvudrollen som den rika, modeintresserade och giftaslysten flickvännen. Hitchcock har själv sagt i intervjuer att det är hans egna begär att smygtitta på andra som får sitt utlopp i denna film. Vi som betraktare av filmen är ju även med och smygkikar!

”Ta fast tjuven” -55 är en mellanfilm som utspelar sig på Franska Rivieran. Grace Kelly spelade den kvinnliga huvudrollen och sin sista roll som skådespelare Grace Kelly då hon blev fursturinnan av Monaco efter inspelningen. Motspelare till Grace var Cary Grant. Ta fast tjuven var en komedi.

”Ugglor i mossen” -55 är en svart komedi. Inspelad en höst i Vermont. Höstlövens lysande färger stod i stark kontrast till den svarta historien. Där ett par grannar med onda avsikter, samveten och skuldkänslor inför en död granne som de gömmer i skogen.

Ny attraktiv stjärna var Doris Day i
”Mannen som visste för mycket” -56. Motspelare var James Stewart. En nyinspelning från -34. Hitchcock gjorde en ganska lik version men där han filade på förlösningen i Albert hall mer klimaxladdad.

”Fel man” -57 Detta var en klassisk Hitchcock historia när en man blir falskt anklagad för mord. Slumpen gör att alla fakta talar mot den stackars ängsliga Henry Fonda som spelar sin roll bra.

”Studio i brott” -58. James Stewart spelar en fd polis med höjdskräck som får ett uppdag att skugga en väns hustru. Han blir föräskad i kvinnan (Kim Novak) då han räddar henne från ett självmord. Dock så lyckas hon kasta sig ut från ett torn då hans höjdskräck hindar honom från att ingripa.
Han träffar dock en dubbelgångare till henne och försöker förändra dubbelgångaren då han överför sin förälskelse till henne.


”I sista minuten” -59. Störst publikframgång fick Hitchcock med denna film.
Av någon anledning har FBI skapat en fiktiv person med namnet Kaplan. Cary Grant blir av misstag av en spionorganisation förväxlad att vara denna icke existerande person. Jakten förs genom hela Amerika och når sitt klimax / förlösning på Rushmoremonumentet. Filmen vibrera av erotik mellan Cary Grant och Eva Marie Saint som spelar agent för FBI. Filmen innehåller också den berömda scenen då Cary Grant blir jagad av ett besprutningsplan. Filmen spelades in för MGM.

Grand finale

”Psycho” -60. Historien är hämtad från en roman av Robert Block. Janet Leigh stjäl pengar från sin arbetsgivare och under flykten tar hon in på Bates Hotell..... Ja historien kan nog alla. Filmen är inspelad i svartvit. Bernad Herrmanns musik är skärande i duschscenen. Hitchcock använde 61 kamerainställningar till en 45 sekunder lång scen. Inspelningen till denna scen tog en hel vecka att göra. Det blev också en av filmhistoriens berömdaste sekvens. I denna film nådde Hitchcock sin höjdpunkt i sin karriär.

I ”fåglarna” -63 lyckats Hitchcock göra ett kraftprov då han gör en film utan intrig med djur i huvudrollerna. Han fick hjälp av Walt Disneys gamla tecknare UB Iwers med effekterna. Filmen saknade helt musik, men ljudet var en mycket viktig del i suggetionskraften i filmen. Fåglarnas läten spelades in och förvrängdes elektroniskt för att kunna få den effekt som Hitchcock ville. Tippi Hedren fick här känna på Hitchcocks aviga inställning till skådespelerskor när hon mer eller minder blev instängd i ett rum under en vecka tillsammans med de aggressiva fåglarna. Tippi skulle få det rätta panikartade utseendet tyckte Hitchcock. Fåglar bands fast i hennes klänning så att de skulle angripa henne på rätt sätt. Tippi Hedren har senare sagt att det var den värsta veckan i hennes liv.

En dalande regissör

”Marnie” -64 var en trist film med Sean Connery och Tippi Hedren. Hitchcock gör en trött regi och hans karriär börjar dala ganska snabbt.

”Läcka i ridån” är en trist spionhistoria om kalla kriget. Vissa scener är bra men Hitchcock TV inspelningar verkade ta musten ur honom och inspirationen fanns inte längre.

”Topaz” är en rutinmässig spionfilm om den sovjetiska spionorganisationen.

”Frenzy” -72 är hans näst sista film och Hichcock glimrar till igen. Denna gång har han återvänt till sitt London. ”Frenzy” är en mordgåta där en man blir oskyldigt misstänkt för mord. Filmen innehåller också en oväntad upplösning.

”Arvet” -76 är hans sista film. En stillsam thriller med komiska inslag. Ett arv utlöser moraliska konflikter och intriger hos en grupp människor.

Hitchcock fick aldrig en Oskar.