pasted-graphic-1

Karaktärer i film: När man skriver ett manus så försöker man skriva in ett antal karaktärer i filmen. De har olika funktioner och är viktiga för att filmen skall fungera.

Det är dock inte säkert att dessa karaktärer är olika personer. Dvs dessa roller kan fördelas på färre personer i filmen. Det kan till och med vara så att det inte behöver vara en person. Exempelvis kan man i filmen ”Sagan om ringen” kan Sam (som följer Frodo under de tre filmerna) både är Frodas närmaste relation och filmens skugg- och kontrastroll.

En film kan också innehålla fler karaktärer av samma sort, men då är det oftast så att man har en huvudkaraktär. De kan också förändras under filmens gång.

Huvudkaraktär/Protagonisten
Denna är en dynamiskt (föränderlig) karaktär som utvecklas under filmen. Eftersom hen vill förändra sin situation vid filmens början. Inre ett yttre mål.

Skugg- och kontrastroll
Denna karaktär uppträder parallellt i skuggan av huvudkaraktären. Hen genomgår ofta samma förvandling / utveckling men med ett annat resultat, eller ingen förvandling alls.

Antagonisten
Det är den karaktär som står i vägen för huvudkaraktärens/protagonistens utveckling. Är ofta en statisk figur fars funktion i historien finns för att skapa konflikt i filmen. Oftast förknippas den med en elaka karaktären / skurken i filmen men egentligen är det bara en person som vill hindra protagonisten att nå sitt mål. Så de kan vara en god person som har ett annat mål, ex en överbeskyddade förälder.

Hjälten
Här får man inte blanda ihop det med filmens hjälte som oftast ä protagonisten. Denna karaktär är istället protagonisten hjälte. Den finns till hand för huvudpersonen för att ge hen råd och har ofta egenskaper som är till nytta för huvudrollen. Kommer oftast med lösningen på hindret. Man skall komma ihåg att denna karaktär inte nödvändigtvis måste vara god. Det kan vara en motståndare i historien som ger lösningen.

Närmaste relation
Närmaste relationen är den karaktär som de övriga kan anförtro sig åt. Den kanal för oss att komma åt känslorna hos de medverkande. Det är mycket viktigt att man inte slarvar med denna karaktärer eller protagonistens relation till denna. Det är avgörande för att vi skall önska att det går bra för protagonisten och att vi känner att vi vill att det skall gå bra.