Dramafilm och Melodramen är ett enormt stort område inom filmhistorien. Det är omöjligt att göra den rättvisa under 7-8 sidor. Dramafilmer finns naturligtvis representerade i andra genrér som Neorealismen, Realismen, Franska nya vågen mm.Jag kommer således lägga tyngdpunkten på Svensk och Nordisk film och på de internationella filmerna som rönt stor framgång eller betydelse utan att kunna placeras in i någon annan genré. Vi kommer att starta i Danmark och sluta på Titanic 90 år senare.


Pasted Graphic 1
Avsked: Yojiro Takita -08 / studioentertainment

Vad är en Melodram?

Idag är det inte många som förstår innebörden av det ordet. Om man slår upp ordet melodramisk i en ordlista för man förklaringen: ”Våldsamma och hysteriskt uppjagade känslor”. Om man sedan slår upp ordet Melodram så blir förklaringen ”Skräck och sensationsdrama”. Om nu inte du tycker det är solklart så skall jag ge dig 12 punkter grundade av Fransmannen Guibert de Axerécourt som var teaterregissör i 1800 talets populärteater där melodramen har sitt ursprung.

1.Handlingen lyfter fram en borgerlig, puritansk (sträng i seder och traditioner) moraluppfattning. Där
brott aldrig lönar sig men dygder får sin belöning.
2.Historien innehåller motsatspar av typer Ond - God, Lastbar - Oskuldsfull.
3. Historien innehåller moraliska etiska konflikter som då leder till känslosamma händelser.
4. Hjälten framstår som en idealfigur som man skall identifiera sig med genom att denna hjälte äger några vardagliga drag.
5. Historien innehåller dramatiska överraskningsmoment. Ex ett avslöjande som gör att filmen får en ny riktining.
6. Spänningen byggs upp till en slutlig uppgörelse.
7. När spänningen är stark så lättas scenerna upp med en clownliknande figur som skall vara lustig.
8. Filmen skall innehålla dramatiska intressanta miljöer.
9. Filmen skall innehålla någonting spektakulärt och sensationellt. Ex en brand eller naturkatastrof.
10. Stämningsmusik.
11. Pjäsens mest dramatiska höjdpunkt. Gärna slutuppgörelsen mellan hjälten och boven. Den avtonas i ett sång- eller dansnummer.
12. Filmen skall helst vara vagt byggd på en succéroman.

Hur började det?

Melodramen har sitt ursprung i Frankrike och bolagen Pathé som tidigt 1900 tal hade en dominerade ställning på marknaden. Även England och Tyskland var tidigt ute och vår nordiska granne Danmark. De europeiska länderna hade det faktiskt enklare att utvecklas som filmländer än USA. USA hade inte byggt upp Hollywood än och den enade Edison Trusten (Sammanslutning styrd av Tomas Alva Edison) hindrade utveckling med hårda regler för hur en film fick se ut.

Pathé var det första bolag i världen att driva filmbolaget som ett traditionellt vinstdrivande företag. En form av löpandebands princip förekom och bolaget drog in stora pengar.
När filmen var i sin barndom och det enda som avslöjade var filmen var gjord var vilket språk textenskyltarna var skrivna på, så konkurerade alla länder på samma villkor. Stumfilmen var ganska globalt demokratisk. Frontlinjen för utvecklingen låg under en period i Danmark.

Dansk film / Nordisk film

Danmark var inte bara det land som bröt mot regeln och gjorde film som var längre än 15 min, utan också det land som lanserade de första filmerna med tydliga erotiska undertoner. Man ansåg tidigare att det var omöjligt att få människor fängslade av en berättelse som var längre än 15 min. Dessutom visade man filmer i rullande schema och publiken kunde komma och gå när som helst mellan filmerna.
Det var framför allt två filmer som ställde till det ute i världen. ”Avgrunden” och ”Vid fängelsets port”. Den sistnämnda hade världens första erotiska kyss. Kavaljeren AAge försöker förföra Anna men under den långa och svettiga förförelseriten blir de avbrutna av Annas upprörda mor.
Det var en frisk fläkt av danskarna att visa dessa frimodiga och spontana kvinnoporträtt, helt olik de som gjordes på andra ställen i världen. Dansk film fick bli beviset på filmens moralupplösande effekt.
I Sverige bidrog ”Vid fängelsets port” med att vi fick världens första statliga censurmyndighet. I USA påverkade den inte filmens könsroller så mycket, utan det var fortfarande de undergivna och söta manliga kvinnoidealen som rådde. Snarande uppkom en motreaktion där det erotiska anslaget fanns med men där kvinnorna framställdes som demoniska och destruktiva och där mannen blev ett lurat offer.
”Avgrunden” gjordes av Urban Gads och hade premiär 1910. I den debuterade Europas största filmstjärna vid denna tid: Asta Nielsen. Nielsen var medveten om att mediet krävde små uttryck och spelade inte över och det grövsta som var vanligt vid denna tid. Hon hade en stor utstrålning och fortsatte att omsätta den i den tyska filmindustrin.
I den danska filmindustrin fanns inte plats för pedantiska konstnärssjälar. Så den danska regissören Benjamin Christiansson fick styra sin kosa till Sverige och spela in medeltidsdramat ”Häxan”. En film som skulle visa sig vara alldeles för svår och tung för den ovana publiken. Den blev ett fiasko men har betytt mycket i filmhistorien. ”Häxan” är Europas motsvarighet till Grifiths ”Intolerans” och räknas som ett mästerverk. Den är mycket påkostad men spelade bara in en tiondel av sin kostnad. Den har nästintill ett dokumentärt berättande vilket säkert bidrog till dess flopp.
Carl Th Dreyer är Danmarks största regissör och var verksam lite senare både under stumfilmen men också talfilmens epok och var föregångsman under båda perioderna. Filmerna ”En kvinnas martyrium” - 28, ”Vredens dag” -43 och ”ordet” -55 lyser med ett extra lyster.

Svensk film

Det danska filmbolaget Nordisk film förlorade sin stora marknad då Tyskland var invecklad i första världskriget. Det var i detta vakuum som Sverige växte och blev världens största och viktigaste filmland under några år från slutet av 10 talet till i början av 20 - talet. Men det hela startade lite tidigare.
Spelfilmen fick sin historia i Sverige i Kristianstad 1907. Det var biografägaren Nils Nylander som tillsammans med stadens kapitalstarka borgare bildade ”Svenska biografteatern”.
Charles Magnusson som skulle betyda massor för utvecklingen av svensk film valdes i som VD och han lyckades med stort motstånd flytta huvudkontoret till Stockholm. Där började ett samarbete med Dramatiska teatern i Stockholm. När detta väl var gjort så startade kampen mot de Danska kungarna i söder.
Vid denna tidpunkt fick Sverige sin första kvinnliga regissör. Anna Hofman-Uddgren kände Strindberg personligt och vid en tidpunkt frågade hon försiktig August om hon fick filmatisera en av hans pjäser.
Det ledde till att ”Fröken Julie” och ”Fadren” blev filmatiserad. Båda filmerna gjordes utomhus med kulisser för inomhusscener. Ljusbehovet var stort med de gamla filmkamerorna och det blev både bättre och billigare att flytta ut rummet utomhus. Ett mycket vanligt sätt förr. Inspelningen av ”Fadren” drog ut på tiden och avslutades först på hösten. Det gör att man tydligt kan se andedräkten från skådespelarna.
Tyvärr floppande ”Fadren” och det skulle också bli Annas sista film. Charles Magnusson valde att satsa på två nykomlingar istället. Anna slutade med film och blev samtidigt mamma för sjätte gången och beslöt att ta hand om familjen istället. De två nykomlingarna var Mauritz Stiller och Viktor Sjöström. I och med att dessa två herrar kliver in på arenan börjar klättringen för svensk film mot världstoppen.
Svenska Bio som bolaget bytte namn till fick snart konkurrens från Göteborg. Det var den världsberömda kameratillverkaren Hasselblad fotografiska AB som tillsammans med biografkedjan Viktoria och Svenska Pathé bildade det nya bolaget Skandia.
Magnusson mötte konkurrenten med att liera sig med tändstickskungen Ivar Krüger och med pengar i väskan åker Magnusson till Göteborg och de båda bolagen går tillsammans. 1919 bildas Svensk filmindustri (SF) och man startade bygget med filmstaden i Råsunda som var tänkt att bli Sveriges Hollywood.

Mauritz Stiller och Viktor Sjöström

Dessa giganter såg inte varandra som konkurenter utan att de kompletterade varandra. De engagerade sig i varandras filmer och Sjöström var en flitigt förekommande skådespelare. Finskfödde Stiller var den som debuterade först av de två och det var han som gav Svensk film sin nya inriktning och uttryck.
Sjöström gjorde sin regidebut något år senare med filmen ”Ingeborg Holm”
Ingeborg Holm handlar om en kvinna som blir änka och inte kan försörja sina sex barn. Barnen blir omhändertagna av de sociala myndigheterna och Ingeborg Holm själv hamnar så småningom på mentalsjukhus och varken hon eller hennes bar känner igen varandra. Filmen lyckades faktiskt ändra politiska beslut i fattigvårdslagstiftningen.
Dessa mörka, dramatiska melodramer skulle göra Sverige till filmledande.

Stiller

Stiller skulle som många filmare under tiotalet inspireras av de danska filmerna, men han skulle snart utveckla sin egen stil. De 12 punkterna om melodramen stämmer ganska väl in på Stillers filmer där historien var starkt förknippad med naturen och naturkrafterna. Hans stora mästerverk är filmatiseringen av Selma Lagerlöfs bok ”Herr Arnes pengar”. Den räknas som en av Sveriges kulturskatter och blev en succé över hela välden. Han skulle senare göra fler filmatiseringar av Selma Lagerlöf. Förutom dessa tunga melodramerna som Sverige skulle visa världen gjorde Stiller även en del komedier. Hans berättarstil var ny och intressant och påminner om den senare Amerikanska regissören Ernst Libitsch som skulle få ge sitt namn till denna form av komedi. Det var ironiskt, små rörelser och inte det yviga spel med kullerbyttor och pajkastning.
Efter ”Gösta Berlings saga” som rönte en uppskattning i Amerika tog Mauritz med sig sina största stjärnor; Greta Garbo och Einar Hansson och styrde kosan mot Hollywood. Stiller skulle själv inte lyckas särskilt bra men Greta desto bättre. Hon skulle bli en av de största genom tiderna i Hollywood.

Sjöström

Sjöström kom till filmen ungefär samtidigt som Stiller men började först arbeta som skådespelare innan han regisserade. ”Ingeborg Holm” är en av hans tidiga lyckade filmer. Där visar han en mer ordinär stil men med ett socialt patos. Men det var några år senare som han skulle blomma ut med filmer som ”Tösen från Stormyrtorpet” och ”Terge Vigen”. Sveriges stil och sin egen berömmelse skapade man med filmer som ”Berg-Ejvind och hans hustru” och ”Körkarlen”. Där utnyttjade han naturens skiftningar till att förstärka känslor och uttryck i filmen. Den nordiska naturen var exotisk och mystisk i andra länders ögon. Sjöström gav sig också av till Hollywood och hade det lättare att anpassa sig till den amerikanska klimatet. Han var uppvuxen i Amerika från att han var ett år och återkom till Sverige som sextonåring vilket gjorde att han talade flytande amerikanska. Han var populär bland skådespelarna och lyckades bra med filmer som exempelvis ”Stormen” och ”Han som får örfilarna”.

Griffith -15

När man vandrar vidare genom filmhistorien träffar man naturligvis på D. W. Griffith med filmer som med ”Intolerance” och ”Nationens födelse” som skapat filmhistoria. De är med dessa filmer han förde fram utvecklingen i berättarteknik och klippning. Griffith brukar kallas filmens fader och den berättarteknik som vi kallar ”dramaturgi” skapade han. Han var en av pionjärerna med att klippa sina filmer, använda parallellhandling och tidfrister som tempohöjare i filmerna. Men jag skall inte ägna så mycket plats för honom här, då han kräver ett kapitel för sig själv.

Citizen Kane -41

Orson Welles första långfilm “Citizen Kane” 1941, handlar om den stora och mäktiga presskungen William Randolph Hearst, spelad av Orson Welles själv. Filmens fotograf Gregg Toland har gjort ett enormt bra arbete. Filmens kameraarbete är nyskapande och ett tekniskt genombrott. Bilderna har skärpa från förgrund till bakgrund. Bilderna är ofta filmade i ovanliga vinklar, ofta underifrån. Det händer saker både i förgrund och bakgrund som kan liknas som en form av montage. Filmen har otroliga klipp mellan scenerna som smälter ihop med varandra. Filmen har många gånger valts till världens genom tidernas bästa film. Orson Welles även till bästa regissör.

Borta med vinden -39

Tillhör den mest sedda filmen genom tiderna. Det är främst producenten David O Seltznick förtjänst då det är han som styrt och ställt med allt. Filmen har 4-5 olika regissörer beroende på hur bra de kommit överrens med Seltznick. 15 författare förutom Seltznick själv arbetade under förberedelserna med manuset. Huvudrollerna är besatta med Clark Gable och Vivien Leigh och filmen utspelas under Amerikanska inbördeskriget. Filmen vann tio Oskar.

Casablanca -42

Casablanca är egentligen både en dramatisk, romantisk, politisk, thriller film. Den utspelas i Casablanca under Andra världskriget. Michael Curtiz regisserade och Humphrey Bogart och Ingrid Bergman spelar huvudrollerna. Filmen vann tre Oskar och är en av de mest omtyckta filmerna i historien.
Filmens repliker har många blivit klassiska men ”Play it again Sam” finns det ingen i filmen som säger.

Katt på hett plåttak -58

Richard Brooks regisserade denna filmatisering av Tennessee Williams pjäs. En klassisk film full av livslögner och insmickrande falskhet. Filmen utspelas på en förmögen familjs gård i Södra USA. Familjens överhuvud är allvarligt sjuk och girigbukarna samlas kring honom för att ta del av arvet. Det finns dock ett par personer som inte ställer sig in hos honom eller tycker särskilt bra om honom överhuvudtaget. Det är hans ena son lysande spelad av Paul Newman och dennas sambo Elisabeth Taylor.

Härifrån till evigheten -53

Filmen utspelas på Hawaii strax innan anfallet på Pearl Harbor och handlar om en mängd soldater och deras förhållanden med kvinnorna på ön. Filmen innehåller de mycket kända och mest efterapade scenen i filmhistorien. Det hånglande paret i havsbrynet, mellan huvudrollinnehavaren Burt Lancaster och Deborah Kerr. De strama tyglarna som Hollywood hade på hur sex fick framställas eller snarare icke framställas kan man tydligt skönja i denna film. Vågornas rytmiska rörelser, delade cigaretter och hur man bara antyder utan att säga rätt ut att flera av kvinnorna är prostituerade. Filmen vann åtta Oskar.

Realism -30 talet

Realismen som filmstil brukar man härleda till frankrike och tiden runt 30 talet. De tre regissörerna man brukar tala om i detta skede är Jean Vigo, Marcell Carné och den största och viktigaste av dem Jean Renoir. De lade till en mycket realistisk stil på sina filmer. Ofta amatörer i rollbesättningen. Långa tagningar utan störande klipp. (Se kapitlet om fransk film)

Pasted Graphic 2
Cykeltjuven: Vittorio de Sica -48 / studioentertainmen

Neorealism -40 talet

På detta sätt betecknas den Italienska rörelse som uppkom och pågick, under och efter andra världskriget. Av nödtvång och problem som ett krig lämnar efter sig, lämnade regissörerna ateljerna och gjorde sina filmer bland vanligt folk. Huvurollerna besattes av amatörer och filmerna beskrev vanligtvis det kaos och den fattigdom som kriget förde med sig.
Det är just "Köttets lust" som är den filmen som brukar betraktas som Jungfrufilmen i den neorealistiska rörelsen. Annars är det Roberto Rossellinis "Öppen Stad" -44 och "Befriande eld" -46, som är genombrottet för rörelsen. (Se kapitlet om Neorealim)

Pasted Graphic
Leva sitt liv / Vivre sa Vie: Jean-Luc Godard -62 / Njutafillms

Franska nya vågen 40-60 talet

Detta är betäckningen på den filmvåg som startade i Frankrike i slutet av femtiotalet. Det hela började på filmtidskriften "Cáhiers du cinéma" och bland de människor som var engagerade i tidningen. Denna legendomspunnen franska företeelse var en förnyelse av den förgubbning av franska filmkonsten, som de filmkritiker på tidningen tyckte fanns. Vågens doktriner utformades av tre herrar, två av dessa var filmkritiker från början, en var regissör: André Bazin: Filmkritiker, Francois Truffant: Filmkritiker (Auteurteorin), Alexander Astruc: Regissör (Camera stylo teorin). Den nya vågen svepte som en svallvåg över Frankrikes och filmskapandet formligen exploderade.
-59 gjorde 24 regissörer sin debutfilm.
-60 gjorde 43 nya regissörer sin debut. Några gjorde bara en film och försvann sedan, men en del kom för att stanna och etablera sig. Namn som: Claude Chabrol, Jacques Demy, Jean- Luc Godard, Louis Malle, Alain Resnais, Jacques Rivette, Eric Rohmel, Fraicois Truffaut och Agnés Varda gjorde här sitt intåg i filmhistorien.
Det speciella för Nya vågen var: Handkamera, Jumpcuts, utomhusinspelning, överdriven fascination över citat och metaanspelningar på andra filmer.

Mandomsprovet -67

Räknas som en milstolpe i 60 talets filmer. Regin stod Mike Nichols för och det vann han en Oskar för. Dustin Hoffman fick här sitt stora genombrott som den sexuellt oerfarne collegestudenten som har ett förhållande med en medelålder kvinna spelad av Anne Bancroft. Hoffman blir dock kär i Bancrofts dotter. Musiken skrevs av Simon och Garfunkel och Anne Bancrafts rollfigur heter just mrs Robinsson.

Kramer mot Kramer -79

Här har även Hoffman huvudrollen som den karriärhungrige pappan som hamnar i en svår och uppslitande vårdnadstvist med Meryl Streep. Varken karriären går bra eller att ta hand om den son han knappt känner. En gripande och sorglig historia som fick många att gråta floder på biografen. För regin stod Robert Benton och filmen fick Oskar.

Ung Rebell -55

Mycket klassisk film av den högt aktade regissören Nicholas Ray. En film som speglar ungdomar på ett moget och respektfullt sätt. Under ungdomskulturens första fas där ungdomarna (som de ofta är nu också) var vilsna, arga och besvikna på den vuxna världen. Filmen har många bra skådespelare men den största och ikonförsedda är James Dean som här gjorde en kanonroll.

Gökboet -75

Regi av Milos Forman. Jack Nicholson är suverän som den intelligenta men felplacerade patient på mentalsjukhuset. Han piskar upp stämningen på Sjukhuset och lär sina medpatienter vad deras rättigheter är. Den auktoritära sjukhuschefen spelas av Louise Fletcher som hon också fick en Oskar för. Filmen fick faktiskt alla fem tunga Oskarspriserna. Bästa film, regi, manliga huvudroll, kvinnliga huvudroll och manus. Sverige innehar också ett svårslaget rekord då filmen gick på en biograf i Stockholm i tio år i rad varje kväll på samma biograf.

Robert Altman

Amerikansk regissör som skådespelare står i kö för att få arbeta med. Ofta utan att ta ut sina höga stjärngager som de brukar. Han har en väldigt blandad repertoar men håller en hög lägsta standard. Bland sina kändaste verk finns ”M A S H” -69, ”Långt Farväl” -74, ”Secret honor” -84, ”Spelaren” -92 och ”Short cuts” -93.

Krzysztof Kieslowski

Polsk regissör som startade som dokumentärfilmare men som sedan gick från TV till biofilmen. Har ofta en politisk tillspetsad historia. Hans kändaste filmer är de sju filmerna om dödssynderna de sk ”Dekalogen” och de tre filmerna om franska trikoloren ”Den blå, vita och röda filmen”.

Bo Widerberg

En av våra svenska giganter som hade ett etablerat förtroende utomlands. Han fick sitt genombrott i 30 tals skildringen ”Kvarteret Korpen”. Denna följdes upp av ”Elvira Madigan” och den politiska ”Ådalen 31”. Han ägnade en viss tid till TV och TV-serier och återvände till filmen i och med ”Lust och fägring stor” som rönte internationell framgång. Det blev hans sista biofilm.

Ingmar Bergman

Vår allra största regissör genom tiderna och har nått stor internationell berömmelse och aktning bland kollegor och skådespelare över hela världen. Han startade sin bana som manusförfattare och skrev manus till den klassiska ”Hets”. Filmen gjordes av Alf Sjöberg och är en uppgörelse med skolvärlden och de vuxna. Hans egna internationella framgångar kom på 50 talet med filmer som: ”Sommaren med Monika”, Gyklarens Afton”, Sommarnattens leende”, ”Det sjunde inseglet”, ”Smultronstället” osv... På 80 talet gjorde han mästerverket ”Fanny och Alexander” som han vann en Oskar med. Sen deklarerade han att han aldrig skulle göra en biofilm någonsin mer. Inte för att han inte ville utan att han aldrig skulle kunna bli mer nöjd.

Storstadshamn -54

Regisserad av Elia Kazan med Marlon Brando i huvudrollen som den anpassningsbesvärlige yngling som drar sig till undre världen. Filmen handlar om New Yorks korrumperade fackförening och maffians inflytande på densamma. Filmen bygger på tidningsartiklar som skrevs av Malcom Johnson. Filmen vann åtta Oskar.