Dampfbahn Furka Bergstrecke

I Realp, nära den lilla staden Andermatt, startar denna spännande resa över Furkamassivet. Kugghjul och ånga! Gamla restaurerade lok och vagnar från början av 1900-talet. Man har t.o.m. hämtat hem gamla original FO dampfloks från Viet Nam! Denna gamla sträcka upp till Furkapasset, lades ner 1981 när den nya tunneln mellan Realp och Oberwald. var klar.

FO, Furka Oberwald Bahn (numera MGB, Matterhorn Gotthard Bahn) trafikerar sträckan Disentis-Andermatt-Brig och kunde före 1981 inte köra hela sträckan, för att Furkamassivet vintertid är helt igensnöat. På den gamla sträckan finns också den berömda Steffenbachbrücke, som monterades ner varje höst och upp igen varje vår pga. ständig lavinfara. Efter nedläggningen började några entusiaster förhandla om att ta över bergssträckan och med mycket iver och frivillig kraft återuppbyggdes sträckan under många år. Nu kan man fara hela sträckan igen, med de gamla fina ångloken.

I Gletch, som är en gammal knutpunkt för DFB, men även postbussarna, kan man med fördel inta en bastant lunch på det anrika gamla Grand Hotel Glacier du Rhone. Här semestrade societeten förr, då gletchern kom ända ner i dalen. Nu har den försvunnit åtskilliga hundra meter uppåt.

Läs mer om DFB och postbussarna i boken, och besök gärna www.dfb.ch för mer information.

Denna sida uppdaterades senast 2020-11-11 ungefär kl. 15:35