LITEN HISTORIK |
Har länge tänkt att skriva en liten hobbyhistorik, men inte funnit något
lämpligt forum. Och kan det intressera
någon annan? Då är i alla fall detta ställe perfekt, bara att klicka vidare om
det är ointressant!
Så här följer ett litet axplock sett i backspegeln.
Som en röd tråd genom åren rullar dom små tågen, men med diverse stickspår till
andra hobbies.
SLUTET AV 50-talet
Den första tågkontakten var
lanthandlarens julskyltning, ett Trix-tåg som gick runt runt på golvet mellan
ett par stövlar och några utlagda julpaket. Det blev många besök framför rutan den
här skyltkvällen. Tåget gick allt saktare framåt aftonen efterhand som batteriet
tömdes. Vid sista besöket hade hela härligheten spårat ur och vält.
Så fanns det då äntligen i julklappssäcken, en kartong med ett stort framrusande
lokomotiv på omslaget, en grundsats
från Fleischmann! Varför just ett tåg stod högt på önskelistan har jag inget bra
svar på. Kan det va så enkelt som att det inte fanns så mycke mer att välja på
när man lekt färdigt med träbilen och den" lille elektrikern." En mer djupsinnig
analys varför tåg och pojkar passar så bra ihop får någon annan skriva.
Än idag är det lätt att minnas hur batteriet började tömmas framåt
julaftonskvällen och hur mattluddet hade fastnat i dom
oljiga kugghjulen. Lika självklart
minns jag att satsen kostade 32:50 och ett par handmanövrerade växlar till
födelsedagen
några månader senare kostade 8:75.Batterikontot blev ohyggligt högt, så en
liten svart transformator för hela 20:- blev på sikt billigare.
Det blev en liten "tågskiva" i en trång garderob, några hus, tunnel...
gips...färgad sågspån...Tidigt insåg jag att det var själva byggandet som var det primära.
Så småningom en lite större skiva i en annan garderob.
60-TALET
Ett RC-plan ska byggas, en Piper Tri
Pacer.Och en tonmodulerad radiostyrning. Noggrann intrimning inomhus. Det
fungerar,
va häftigt! Så kommer då dagen F som i flyga, en liten smal avsides belägen
asfalterad industritomt hittas efter mycket letande.
Räckviddsprov. En omtrimning måste göras pga lägre utomhustemperatur.
Oroväckande... Så motorstart. Vilken kraft i detta lilla underverk. Och vilka
vibrationer! Vingstöttorna lossnar direkt, men är inte så väsentliga.Värre är
att relävibrationerna styr rodren på egen hand. Någonting inom mej säjer att detta koncept
inte ska lämna marken....
Nu säljer alla järnaffärer tåg och hobby, och leksaksaffärerna får en egen
hobbyavdelning. Modellflyg och glödstiftsmotorer kan man hitta både hos
cykelhandlare, fotoaffärer och pappershandlare. Ja tom nuvarande elektronikjätten ELFA har
flygplan i sin katalog.
Med inspiration från Rivarossikataloger och julskyltningsbanor skulle det nu byggas
en riktig bana, något helt annat än de
första trevande försöken. Det blev inte
riktigt så, kanske stördes intresset av mopeder och annat.
Ett besök hos min kusin gav ny inspiration, en stooor Märklinbana, flera växlar,
signaler och hela två lok. Jo, hans pappa var stins på riktigt och jag tror nästan
att det var en vuxenhobby redan då, fast mer i smyg.
Nu var jag fast besluten att försöka slå det jag just hade sett. Att det inte fanns
några ekonomiska ramar över huvud taget bekymrade mej inte just då. Ångloken
borde jag kunna tillverka själv..Massivt trä borde fungera lika bra som
plastkåpa... Att motor och drivning är det viktiga och svåra var inte heller
något hinder i detta inledande rus. Ack ja. I en MJ-katalog inspireras jag av ett
fantastiskt alplandskap i modell. Och vi hade ju faktiskt en stor rulle kycklingnät stående, i verkstaden fanns det gott om utrymme. Men jag lyckas
inte övertala föräldrarna om detta projekt. I sanningens namn frågar jag inte
ens, det hade varit lönlöst.
Det blir många års uppehåll: skola, körkort, värnplikt, familj. Men också lite fåtöljrallande, lite RC-styrt, både båt, flyg och bil. Och Bo Ekmark kan ses titta fram bakom draperiet till verkstaden i sin butik på Upplandsgatan. Känslan av en riktig hobbyaffär infann sej vid första besöket hos honom, och jag tyckte nog att en sån liten "industri" hade varit trevlig att hålla på med.
70-TALET
Ett nytt RC-plan inköps, en Vagabond
från Truedssons. Och en proportionalstyrning från Futaba. Men tyvärr förlorad
radiokontakt
efter ett antal flygningar. Trots eftersök från ett riktigt flygplan hittas det
inte. Hoppas någon annan fick glädje av det. Sen går det bara bättre och bättre.
Taxi... Guling... Taurus.. Marabou... Alla är välkända och klassiska.RC-modeller.
Det känns som om tågen rullar på i lite vuxnare spår och vill följa oss
40-talister. Det oroas över återväxten och det är "bygg svenskt" som gäller till
100%. Ur det behovet uppstår småserietillverkare och jag börjar själv penetrera
mina möjligheter att "ta fram" något. Till att börja med för eget
behov.
Att inte nämna tidskriften Allt
om Hobby går naturligtvis inte,
och som ägare till samtliga utgivna nummer är det lätt att minnas sen länge
nerlagda firmor och affärer, tex HO-hobby, Hobbytjänst,Borgs hobby, SEMO, Thor Hobby...och
många många fler.
Men också hitta dom seglivade: Eskader, Wentzels, Perl..
Radiostyrda bogserbåtar är på modet sen lång tid: Frej och Fredsgrogg i salig
åminnelse.
80-TALET
Dags att infoga LITE HISTORIK.....(från den tidigare förstasidan)
...om hur det började eller varför det blir som det blir.
Vi befinner oss egentligen mitt i 70-talet och jag
behöver växelställ att pynta min bana med. Blir en aning förvånad när det visar
sej att inga finns att köpa. Visserligen är inköpsställena få men en viss
Bo Ekmark borde väl ha. Så var inte fallet men han meddelar att de är på
gång.*Inga ställ kommer så jag börjar då leta efter någon gjutvillig kontakt i
England, och att tillverka ett original. Det borde inte innebära en ekonomisk
katastrof att beställa ett antal. Min kontakt i England är under många år GEM Model Railways. Vid ett besök på nämnda firma visar den sej precis motsvara
ryktet hur en normal engelsk enmans firma KAN se ut. Dvs verkstad inredd i ett
litet hönshus, stampat jordgolv, små bås och reden, tomma på ägg, men istället
fyllda med Romfordhjul och annat i MJ-väg!! Det visar sej gå bra att sälja ett
antal vx-ställ, men en enda pryl och lika mycket i porto är ingen bra
kombination. Så det blir mer och mer. Inte minst beroende på att det är en
utmaning att "ta fram" och konstruera! Det är nog drivfjäder nr1.Trots att det
får räknas som ideellt arbete och oerhört tidsödande. När så varannan kund
undrar "har du inget nytt på gång" ökar pressen ett snäpp till.Varje artikel
kräver sin del av fritiden och helt plötsligt räcker inte tiden på långa vägar.
Och alla kloka tänkvärda sanningar kommer tydligt i dagen, tex:"Inget blir
bättre än den svagaste länken""det blir varken hackat eller malet""att vilja men
inte hinna""dygnet har bara 24 timmar" osv.Hur som helst, växelställen hänger
med än idag, det är ofta brist, och i ärlighetens namn tröttnar jag ibland på att
måla dom. Men då och då blir det oundvikligt att ställa i ordning en omgång
till..och en till.. *Kan inte bestämma mej om allting är Bosses fel eller
förtjänst.
90-TALET
För fullständighetens skull några rader i nutid. Det oroas av och till över
tågens (modellhobbyns) nergång och synliga bevis är konkurser och
sammanslagningar. Samtidigt som det aldrig tidigare funnits ett så enormt utbud
och hela världens sortiment finns i datorn. Att det sker en förändring råder inga
tvivel om, och konstigt vore det väl annars. Men det är nog lite för tidigt att
påstå att det var bättre förr.
Till sist
Det finns en del lösa planer på att skriva ner ett betydligt mer
omfattande verk om modellhobbygrenarna till lands, till sjöss och i luften under
ett halvt århundrade: Butikerna...firmorna...vi utövare...utvecklingen...Och
inte bara ovanstående hobbies,
vi byggde också radio och TV-apparater, och, sett med dagens ögon, vi ägnade oss
åt många andra "primitiva" hobbyaktiviteter. Som efterhand blev alltmer
sofistikerade.
För detta behövs det en omfattande research ,som det så fint heter, och där
kommer i så fall du in i bilden! Har du någon liten berättelse att förtälja
eller gamla foton liggande från ditt hobbyutövande ? Eller tips var det ännu finns
guldkorn att vaska fram. Det vore extra trevligt om en sammanställning inte
blev alltför storstadsfixerad utan mer ett slags "landet runt".Där vi
som var hänvisade till ett postorderpaket från Clas Olsson, och ett besök i
närmsta stad var sällsynt, kan komma till tals. Min känsla är att dom flesta känner
någon "som höll på". Och kanske en på tio av dessa har både något
intressant skriftligt och bilder i byrålådan. Snart kan det va för sent att
fånga upp och samla ihop dessa godbitar från 1900-talet.
Jag lovar att ta väl hand om allt material, samla på hög (foton kopieras) och i
någon form sammanställa det hela.
Skicka inget material rakt av, berätta först vad du har, sen kommer vi överens om fortsättningen,