LITEN HISTORIK

Har länge tänkt att skriva en liten hobbyhistorik, men inte funnit något lämpligt forum. Och kan det intressera
någon annan? Då är i alla fall detta ställe perfekt, bara att klicka vidare om det är ointressant!
Så här följer ett litet axplock sett i backspegeln.
Som en röd tråd genom åren rullar dom små tågen, men med diverse stickspår till andra hobbies.


SLUTET AV 50-talet
Den första tågkontakten var lanthandlarens julskyltning, ett Trix-tåg som gick runt runt på golvet mellan ett par stövlar och några utlagda julpaket. Det blev många besök framför rutan den här skyltkvällen. Tåget gick allt saktare framåt aftonen efterhand som batteriet tömdes. Vid sista besöket  hade hela härligheten spårat ur och vält.

Så fanns det då äntligen i julklappssäcken, en kartong med ett stort framrusande lokomotiv på omslaget, en grundsats
från Fleischmann! Varför just ett tåg stod högt på önskelistan har jag inget bra svar på. Kan det va så enkelt som att det inte fanns så mycke mer att välja på när man lekt färdigt med träbilen och den" lille elektrikern." En mer djupsinnig analys varför tåg och pojkar passar så bra ihop får någon annan skriva.
Än idag är det lätt att minnas hur batteriet började tömmas framåt julaftonskvällen och hur mattluddet hade fastnat i dom
oljiga kugghjulen. Lika självklart minns jag att satsen kostade 32:50 och ett par handmanövrerade växlar till födelsedagen
några månader senare kostade 8:75.Batterikontot blev ohyggligt högt, så en liten svart transformator för hela 20:- blev på sikt billigare.
Det blev en liten "tågskiva" i en trång garderob, några hus, tunnel... gips...färgad sågspån...Tidigt insåg jag att det var själva byggandet som var det primära. Så småningom en lite större skiva i en annan garderob.


60-TALET
Ett RC-plan ska byggas, en Piper Tri Pacer.Och en tonmodulerad radiostyrning. Noggrann intrimning inomhus. Det fungerar, va häftigt! Så kommer då dagen F som i flyga, en liten smal avsides belägen asfalterad industritomt hittas efter mycket letande.
Räckviddsprov. En omtrimning måste göras pga lägre utomhustemperatur. Oroväckande... Så motorstart. Vilken kraft i detta lilla underverk. Och vilka vibrationer! Vingstöttorna lossnar direkt, men är inte så väsentliga.Värre är att relävibrationerna styr rodren på egen hand. Någonting inom mej säjer  att detta koncept inte ska lämna marken....

Nu säljer alla järnaffärer tåg och hobby, och leksaksaffärerna får en egen hobbyavdelning. Modellflyg och glödstiftsmotorer kan man hitta både hos cykelhandlare, fotoaffärer och pappershandlare. Ja tom nuvarande elektronikjätten ELFA har
flygplan i sin katalog.
Med inspiration från Rivarossikataloger och julskyltningsbanor skulle det nu byggas en riktig bana, något helt annat än de
första trevande försöken. Det blev inte riktigt så, kanske stördes intresset av mopeder och annat.
Ett besök hos min kusin gav ny inspiration, en stooor Märklinbana, flera växlar, signaler och hela två lok. Jo, hans pappa var  stins på riktigt och jag tror nästan att det var en vuxenhobby redan då, fast mer i smyg.
Nu var jag fast besluten att försöka slå det jag just hade sett. Att det inte fanns några ekonomiska ramar över huvud taget bekymrade mej inte just då. Ångloken borde jag kunna tillverka själv..Massivt trä borde fungera lika bra som plastkåpa... Att motor och drivning är det viktiga och svåra var inte heller något hinder i detta inledande rus. Ack ja. I en MJ-katalog inspireras jag av ett fantastiskt alplandskap i modell. Och vi hade ju faktiskt en stor rulle kycklingnät stående,  i verkstaden fanns det gott om utrymme. Men jag lyckas inte övertala föräldrarna om detta projekt. I sanningens namn frågar jag inte ens, det hade varit lönlöst.

Det blir många års uppehåll: skola, körkort, värnplikt, familj. Men också lite fåtöljrallande, lite RC-styrt, både båt, flyg och bil. Och Bo Ekmark kan ses titta fram bakom draperiet till verkstaden i sin butik på Upplandsgatan. Känslan av en riktig hobbyaffär infann sej vid första besöket hos honom, och jag tyckte nog att en sån liten "industri" hade varit trevlig att hålla på med.


70-TALET
Ett nytt RC-plan inköps, en Vagabond från Truedssons. Och en proportionalstyrning från Futaba. Men tyvärr förlorad radiokontakt efter ett antal flygningar. Trots eftersök från ett riktigt flygplan hittas det inte. Hoppas någon annan fick glädje av det. Sen går det bara bättre och bättre. Taxi... Guling... Taurus.. Marabou... Alla är välkända och klassiska.RC-modeller.

Det känns som om tågen rullar på i lite vuxnare spår och vill följa oss 40-talister. Det oroas över återväxten och det är "bygg svenskt" som gäller till 100%. Ur det behovet uppstår småserietillverkare och jag börjar själv penetrera mina möjligheter att "ta fram" något. Till att börja med för eget behov.
Att inte nämna tidskriften Allt om Hobby  går naturligtvis inte, och som ägare till samtliga utgivna nummer är det lätt att minnas sen länge nerlagda firmor och affärer, tex HO-hobby, Hobbytjänst,Borgs hobby, SEMO, Thor Hobby...och många många fler.
Men också hitta dom seglivade: Eskader, Wentzels, Perl..

Radiostyrda bogserbåtar är på modet sen lång tid: Frej och Fredsgrogg i salig åminnelse.


80-TALET
Dags att infoga LITE HISTORIK.....(från den tidigare förstasidan)
...om hur det började eller varför det blir som det blir.
Vi befinner oss egentligen mitt i 70-talet och jag  behöver växelställ att pynta min bana med. Blir en aning förvånad när det visar sej att inga finns att köpa.  Visserligen är inköpsställena få men en viss Bo Ekmark borde väl ha. Så var inte fallet men han meddelar att de är på gång.*Inga ställ kommer så jag börjar då leta efter någon gjutvillig kontakt i England, och att tillverka ett original. Det borde inte innebära en ekonomisk katastrof att beställa ett antal. Min kontakt i England är under många år GEM Model Railways. Vid ett besök på nämnda firma visar den sej precis motsvara ryktet hur en normal engelsk enmans firma KAN se ut. Dvs verkstad inredd i ett litet hönshus, stampat jordgolv, små bås och reden, tomma på ägg, men istället fyllda med Romfordhjul och annat i MJ-väg!! Det visar sej gå bra att sälja ett antal vx-ställ, men en enda pryl och lika mycket i porto är ingen bra kombination. Så det blir mer och mer. Inte minst beroende på att det är en utmaning att "ta fram" och konstruera! Det är nog drivfjäder nr1.Trots att det får räknas som ideellt arbete och oerhört tidsödande. När så varannan kund undrar "har du inget nytt på gång" ökar pressen ett snäpp till.Varje artikel kräver sin del av fritiden och helt plötsligt räcker inte tiden på långa vägar. Och alla kloka tänkvärda sanningar kommer tydligt i dagen, tex:"Inget blir bättre än den svagaste länken""det blir varken hackat eller malet""att vilja men inte hinna""dygnet har bara 24 timmar" osv.Hur som helst, växelställen hänger med än idag, det är ofta brist, och i ärlighetens namn tröttnar jag ibland på att måla dom. Men då och då blir det oundvikligt att ställa i ordning en omgång till..och en till.. *Kan inte bestämma mej om allting är Bosses fel eller förtjänst.


90-TALET
För fullständighetens skull några rader i nutid. Det oroas av och till över tågens (modellhobbyns) nergång och synliga bevis är konkurser och sammanslagningar. Samtidigt som det aldrig tidigare funnits ett så enormt utbud och hela världens sortiment finns i datorn. Att det sker en förändring råder inga tvivel om, och konstigt vore det väl annars. Men det är nog lite för tidigt att påstå att det var bättre förr.


Till sist
Det finns en del lösa planer på att skriva ner ett betydligt mer omfattande verk om modellhobbygrenarna till lands, till sjöss och i luften under ett halvt århundrade: Butikerna...firmorna...vi utövare...utvecklingen...Och inte bara ovanstående hobbies,
vi byggde också radio och TV-apparater, och, sett med dagens ögon, vi ägnade oss åt många andra "primitiva" hobbyaktiviteter. Som efterhand blev alltmer sofistikerade.
För detta behövs det en omfattande research ,som det så fint heter, och där kommer i så fall du in i bilden! Har du någon liten berättelse att förtälja eller gamla foton liggande från ditt hobbyutövande ? Eller tips var det ännu finns guldkorn att vaska fram. Det  vore extra trevligt om en sammanställning inte blev alltför storstadsfixerad utan mer ett slags "landet runt".Där vi som var hänvisade till ett postorderpaket från Clas Olsson, och ett besök i närmsta stad var sällsynt, kan komma till tals. Min känsla är att dom flesta känner någon "som höll på". Och kanske en på tio av dessa har både något intressant skriftligt och bilder i byrålådan. Snart kan det va för sent att fånga upp och samla ihop dessa godbitar från 1900-talet.
Jag lovar att ta väl hand om allt material, samla på hög (foton kopieras) och i någon form sammanställa det hela.

Skicka inget material rakt av, berätta först vad du har, sen kommer vi överens om fortsättningen,