TEKNOBYGG     MODELL ,BYGGE
    
...och lite blandat  
 
 Vad är en småserietillverkad modell / Färdigmodell ?
Inte så sällan består den av delar gjutna i vitmetall. Därför att det är ett kostnadsrimligt sätt att producera smådelar på. Andra vanliga framställningsmetoder är resingjutning och att gjuta mässingdelar enligt lostvaxmetoden.
Inte att förglömma är fotoetsade delar i mässing, nysilver och stål.
Krav på hög detaljering hamnar alltid i konflikt med byggbarheten.     Detta löses på ett annorlunda sätt vid storserietillverkade modeller, men å andra sidan kanske det inte är just den modellen du vill ha. Respektive grupp har sin speciella karaktär, för- och nackdelar. Man kan lite drastiskt påstå att alternativet till en småserietillverkad modell för det mesta är ingen modell alls. Så valet är i slutändan ditt eget.

 Ångdressiner (HO) under bygge.
 Lätt eller svårbyggt?  
En fråga som ofta ställs, och som är omöjlig att besvara. Det finns "experter" som misslyckas med en 2-delars byggsats. Och det finns "noviser" som envisas med att limma ihop 50 knepiga delar. Och med lysande resultat. Så varför avråda, världen kanske går miste om en ny mästerbyggare?
Men i alla fall, en liten påminnelse till dej som inte normalt är en modellbyggare och inte ämnar bli det heller, är att till en byggsats ska läggas: gott om tid, lim, grundfärg, färg, lämpliga verktyg och sprutmålningsutrustning. Så penningmässigt är det ingen stor skillnad på byggsats och färdigbyggt, ifall den valmöjligheten  nu finns.

Vill du göra någon konvertering av modellen eller ge den någon annan personlig prägel och gillar modellbygge ,och vet vad det handlar om ,då är byggsats det självklara valet. Så återigen ,valet är i slutändan ditt eget.
Kort sammanfattning: Är du redan en modellbyggare, fortsätt att vara det. Är du det inte, men är intresserad, börja med något enkelt med få delar. Först därefter vet du vad det innebär av tid, tålamod, anlag och andra förutsättningar och kan förhoppningsvis hälsas välkommen i modellbyggarskaran. Och gå vidare med nästa byggsats. Och nästa. Världen är förmodligen ganska full av obyggda modeller, undvik att bidra till ännu fler.
 
  
 Om modellerna
 Tekno Byggs modeller är i de flesta fall sk vitmetallsatser kompletterat med etsade delar
 och vad som behövs för en komplett byggsats tex dekaler, däck, hjul,tråd axlar osv. Färg
 och lim ingår inte i byggsatserna. När så behövs finns det en utförlig bygganvisning.  
 För sammanfogning rekommenderas å det bestämdaste lödning för de flesta mässingde- 
 larna och epoxi 2-komponentlim till gjutdelarna. Läs mer "om limning", "om lödning" och 
 "om målning".
 Om lödning
 Kanske inte helt lätt att lära ut det här med lödning på några få rader.Men låt mej dela artikeln på
 tre avsnitt så blir det förhoppningsvis lite mer struktur på det hela.
 1:Du som knappt har hållit i en lödkolv.2:Du som har lött en hel del. 3:Mer om lödning..
 Steg 1
 
Skaffa en lödkolv, i princip första bästa ca 50-80 W, lödtenn ca 0,7mm med inbyggda flusskanaler,
 samt diverse lödbart skrot att löda på; mässingplåt, kabel, lödöron, komponenter, kretskort mm.
 Och löd ihop det ena med det andra enligt följande princip: Håll ihop de två delarna, om det nu är
 en kabel ansluten till ett lödöra eller en mässingvinkel som står på en annan mässingplåt osv.
 Värm sedan lödställets (två) delar med kolvspetsen och tillför lödtennet till lödstället. Du ska
 under inga förhållande smälta tennet på spetsen ,och sen på olika sätt "smeta" över tennet till det
 som ska lödas.Glöm den tekniken!
 Löd så vidare enligt ovanstående, LÖD OCH ÅTER LÖD . Så småningom infinner sej den rätta
 känslan och du kan efterhand konstatera några viktiga punkter:
 En lödning tar inte mer än några sekunder att utföra, längre tid betyder att kolven är otillräcklig.
 En riktig lödning kännetecknas av att tennet FLYTER UT,en bullig ojämn tennyta är på olika sätt
 defekt eller mindre lyckad.
 Steg 2
 Du kan nu med all säkerhet skilja på en lyckad lödning och motsatsen.Denna motsats kan bero på
 en hel del olika faktorer, de flesta ska redas ut här. I steg 1 står det att tenn under inga förhållande
 ska smältas direkt på spetsen.Flussmedlet förångas och gör ingen nytta och det var ju lödstället
 som skulle värmas upp. Men vi gör det i alla fall, ibland omedvetet, och det är enbart för att för-
 bättra värmeöverföringen mellan kolvspets och lödställe.Dvs när kolven kanske är lite för liten eller
 åtkomligheten dålig.
 Lödkolven
 
Vad/vilken är bäst? Det beror på vad som ska lödas.Värmeslukande delar och som inte heller är
 känsliga för värme kräver självklart en stor kolv.Och motsatsen ,en liten kolv. Eftersträva en snabb
 lödning med ,om möjligt, en lite för stor kolv.En kolv med temperaturreglage är inte fel , inte minst
 när man vill laborera med olika smältpunkter på tenn.
 Rengöring
 Snart lär du dej skilja på en lödbar och mindre lödbar yta. Smuts och skräp ska naturligtvis avlägs-
 nas.Flussmedlet i tennet "tar hand" om den normala oxiden, vid besvärliga fall, tillsätt extra fluss-
 medel på lödstället.Lödvatten är mycket effektivt på plåtytor.
 Forts.
 Steg 3
 
Forts följer
 (3-97)
 Om målning 
 I ett senare skede kommer här lite blandad information, tips,
 länkhänvisningar mm. Dina bidrag är välkomna. 
 (8-91) (2-97) (4-97) (2-90)
  Väderbitning
 När vi med tvång vill låta modellen passera  nyskicksstadiet och ge den ett annorlunda (mer
 realistiskt) utseende kallas det för att väderbita. Jag ska kortfattat beskriva hur jag väderbiter
 traktorer i skala 1:32.Tipsen är användbara för alla andra modeller också, men troligen är just
 en traktor det fordon som kan genomleva flest stadier alltifrån lätt begagnad till en total rosthög.
 Utgångsmaterialet är en modell i nyskick men det är inte fel om den kan vara förbehandlad
 med diverse bucklor och skavanker ,beroende på vilket slutskick som eftersträvas. Om
 inte målningen är helt perfekt spelar mindre roll. All fortsatt behandling med lack och färger
 sker med den matta sorten. Blänk och lyster är bannlyst. Såvida det inte är oljespill som 
 ska efterliknas.
 STEG 1
 Den blanka färgen måste berövas sitt nyskick. Det sker genom att en vitgrå färg sprutas.
 ytterst försiktigt, utan att färgen får spotta, utan att  det blir flammigt, inte för mycket inte för
 lite. Det mesta av färgen ska komma uppifrån där sol, väder och vind har fritt spelrum.
 Avslutningsvis kan man ge modellen en dos betydligt mörkare färg underifrån. När dettta är
 klart ser modellen begagnad ut, färgen är trött. Och man kan välja att behålla modellen så
 här eller gå vidare.
 STEG 2
 En ganska helrostig modell ska nu åstadkommas: Spraya hela modellen med klarlack och låt
 den rulla runt i en bytta med Rottenstone (RS,se nedan).Detta måste gå ganska snabbt eftersom
 lacken torkar fort, men man hinner några varv runt ,och därefter snabbt ner i RS-baljan.
 Rottenstone är ett otroligt fint gråaktigt pimpstenspulver som används för diverse slipändamål.
 Borsta av modellen efter några minuter,efter ordentlig torkning, borsta bort all överflödig RS.
 Kvar blir en matt grå yta där färgen kan skönjas igenom( Mycke spraylack binder mer pulver
 och vice versa)
 Blanda till mycket utspädd Humbrol nr 113, ung. två delar färg och 8 delar terpentin. Blanda
 några extra färgbad, ett lite mörkare, ett lite rödare och kanske ett med lite orange i. Bara
 små nyansskillnader.Dutta på färgen undertill. Måla inte ,Dutta! Låt fortsättningsvis modellen
 stå upprätt och dutta vidare så att ev.överflödsfärg rinner neråt. Jämna ut ev. skarpa avgräns-
 ningar, allt ska flyta mjukt.Så länge modellen är blöt ser det hela anskrämligt ut.När den tor-
 kat uppenbarar sej en rosthög.Eller?

     MUNKTELL 22 i skala 1:32.
   Nyskick, begagnad enligt steg 1 ovan,
   och fortsättning till helt rostig i steg 2
   och 3.
 STEG 3
  Nu vill man förmodligen komplettera rosten här och var.Det är nu inte lika lämpligt att spraya
 rakt över och doppa i RS såvida man inte kan skärma av.Dutta hellre på klarlack på önskade
 parti(er) och lägg på RS.För att kunna rikta RS-pulvret till önskat ställe har jag laborerat fram
 en "klick-pensel", en mjuk 8mm konstnärspensel med en fjäderbelastad "hammare" framtill.
 Genom att klicka på hammarskaftet sprätter pulvret iväg till ungefär önskat ställe. Sen 
 återstår infärgning av pulvret på samma sätt som i steg 2.
 Om rosten istället ska vara damm och smuts är principen densamma som i steg 3 med
 partiell beläggning av RS, men infärgning sker istället med gråaktiga nyanser.
 Om rost (och damm) enbart ska vara partiell och appliceras på utvalda ställen eller om man
 vill gå försiktigt fram, hoppa över steg 2.
 När du har testat igenom ovanstående och fått kläm på hur färgblandningar uppför sej, vad 
 som är lagom osv, blir resultatet allt bättre. Men aldrig riktigt lika från modell till modell ,och
 ungefär så uppför sej väl verkligheten också. Vissa modeller kommer att bli oförskämt verk-
 lighetstrogna, andra inte fullt lika övertygande. Testa gärna olika färgblandningar, olika
 pulverblandningar, olika grova beläggningar osv så ökar chanserna att träffa "rätt" och få
 det önskade resultatet.
 PULVERBELÄGGNINGEN
 Om Rottenstone är den optimala pulvret beträffande finhet så finns även vanligt pimpstens-
 pulver med olika grad av finhet att köpa i välsorterade färg/kemikalieaffärer. Detta är ljusare
 än RS men fullt användbart. Även vanlig byggcement är testat med utmärkt resultat och sen
 är inte steget långt till andra cementprodukter. Experimenten kan fortsätta .......
 Och det finns en mängd andra tillvägagångsätt, tex att använda speciellt anpassade pulverkit.
 torrpastellkritor, järnpulver som rostas på kemisk väg, och ofta används en kombination av flera 
 olika metoder för att nå önskat resultat.
Väderbitning med Rottenstonemetoden.
Kompletterat med pulverbeläggning.
Traktorerna är från vänster:
McCormick, Fordson band, Titan, Fordson,
Farmall och Munktell 22 längst bort.
 LÄSTIPS om väderbitning
 Tidskriften Allt om Hobby Nr:7-2001, Nr 8-2001.
 Boken Modelltåg 90.   ISBN 91-85496-34-0.
    
 Om limning
 I ett senare skede kommer här lite blandad information i ämnet.
 (7-92)
 Limning OCH målning, eller att tänka efter före.
 Även om sammanfogningen kommer före måleriarbetet är det all anledning att tänka igenom hela
 bygget från början.Vad är lämpligt att måla separat? Vad är bäst, att sprutmåla eller penselmåla?
 När måste jag maskera? Måste jag arrangera någon hållare för att kunna måla modellen utan 
 några missöden?
 
 Bensinpumparna , målningsförslag respektive bolag.   Pumptyper
 Respektive färggruppering nedan anger färgen hos Star 87 och liknan-
 de pumptyper enligt utsida / mittsektion / utsida. Vid de äldre typerna
 gäller oftast mittsektionens färg för hela pumpen. Dock fanns naturligt-
 vis inte flertalet bensinbolag längre tillbaka i tiden. Flera bolag ändrade
 sin färgsättning över åren. Plats för forskning?
 Vid osäkerhet hos tidiga stationer, måla helt i rött och strunta i skyltar och
dekaler. 
 Eller skylta bara med "BENSIN."         
 ESSO  Vit / Röd / Vit
 SHELL  Gul / Röd / Gul
 BP  Grön / Gul / Grön
 GULF  Orange / Orange / Orange
 IC/OK  Röd / Röd / Röd
 TEXACO  ?/?/?
 KOPPARTRANS  Gul / Gul / Gul
 
 PUMPAR FRÅN LJUNGGRENS MEKANISKA VERKSTÄDER
 PUMPTYP  BÖRJADE TILLVERKAS ÅR .  
 Fatos    1924
 Tor    1926
 VICI    1927
 STAR 710    1933
 Star 45    1938
 STAR 76    1950
 STAR 87    1955
 STAR 97    1960
 STAR 167    1965
 STAR blend    1966
 STAR Ultra U2    1972
 STAR U. 77    1977
 STAR U.850          1983
  Lästips om mackar:      
  Boken "Full tank" av Olle Wilson   ISBN 91-8-654068-8
 "K-märkt på väg" av Staffan Bengtsson och Göran Willis   ISBN 91-0-056112-6
 "Mackboken"  Kjell Eliasson eget förlag tel 0552 30401 säkrast kv.
  Allt om Hobby om Mackar i modell mm Nr: 1-1990, 3-1990  och 7-92.
 Mackrelaterat på nätet med massor av länkar/hänvisningar:
 Macknostalgi 1
 Macknostalgi 2
 Macknostalgi 3
 Mack och annat
                                         Om inte menyn syns, klicka HÄR