Argumentationsanalys
Hem Upp Språkfilosofi Argumentationsanalys Begrepp Kunskapsteori Ontologi Värdefilosofi Individ och samhälle

 

Premisser och teser
Felslut
Definitioner
Deskriptiv och emotiv mening
Deduktion
Induktion
Talsituationen

Premisser och teser

När man argumenterar för något hävdar man en åsikt, som man ger skäl för. Argumentationen består alltid av:

bullettes
som är vad man hävdar
en argumentering kan rymma flera teser
bulletargument
som är skälen för tesen

Ofta använder man orden argument och premiss synonymt. Ibland skiljer man dem åt. I så fall betyder premiss skäl för argumentet. I denna framställning görs ingen konsekvent skillnad mellan argument och premiss.

Låt oss titta på ett mycket enkelt exempel:

"Eftersom det regnar ute nu, bör du sätta på dig regnkläder".

Denna enda mening är ett exempel på en kort argumentation.
Den rymmer en tes och ett argument

bullettes:
du bör sätta på dig regnkläder
bulletargument:
det regnar ute

Satsen: "det regnar ute" är ett skäl för uppmaningen:
"du bör sätta på dig regnkläder".
Satser med premisser inleds ofta med "eftersom",
satser med teser eller slutsatser med "därför".
Stryker du ""eftersom" i satsen ovan krävs för förståelse
att du sätter in "därför" framför bör-satsen.
Alltså:

bulletEftersom det regnar ute (så) bör du sätta på dig regnkläder.
bulletDet regnar ute (så) därför bör du sätta på dig regnkläder.

I regel är argumentationer betydligt mer komplicerade,
men grundprincipen är alltså att de är uppbyggda av teser och argument.
Ett filosofiskt resonemang kan innehålla argumentationer
och du ska själv under denna kurs utföra sådana resonemang i skriftlig form
och skicka till din handledare.
Ett filosofiskt resonemang prövar gärna alla möjliga uppfattningar,
försöker föreställa sig motsatsen till tesen.
En sådan motsats kallas antites.
Antitesen till tesen
"du bör sätta på dig regnkläder" är
"du bör inte sätta på dig regnkläder".

En argumentering är beroende av sina argument.
En argumentering bör vara hållbar och för att så ska vara fallet krävs att:

bulletpremisserna är sanna
rena lögner ska naturligtvis undvikas
men också dåligt underbyggda argument
bulletresonemanget inte går i cirkel
vilket innebär att argumentet finns redan i tesen.
Följande resonemang går i cirkel:
- Jag har inte tappat min kondition
eftersom jag sprungit en halvmil i skogen på 20 minuter.
- Hur vet du att du sprungit en halv mil?
- Jo rundan tog tjugo minuter att springa.
bulletpremisserna ska vara relevanta
de ska ha med tesen att göra.
När det gäller argumentationen om regnkläder,
så förutsätter den att det är en fördel att undvika att bli blöt.
Om du befinner dig på en mycket varm plats
och du dessutom är mycket svettig
och om regnet är kortvarigt och inte särskilt kallt
och om du har ombyteskläder till hands,
så kanske det är skönt att vistas i regnet utan regnkläder.
Då är argumentationen inte relevant.
Ännu tydligare gäller detta om du är på väg in i duschen.

Felslut

Just brott mot relevanskravet är vanligt.
Här några vanliga fall samt andra exempel på felaktig argumentation
hämtade från Max Shulmans utmärkta novell Kärleken är ett felslut:

bulletObegränsad generalisering:
Motion är nyttigt. Därför borde alla motionera.
Generaliseringen måste begränsas
eftersom motion inte är nyttigt om man t ex har halsfluss.
Begränsningen sker lättast genom ord som vanligtvis eller för de flesta.
bulletFörhastad generalisering:
Du kan inte tala franska. Jag kan inte tala franska. Petey Bellows kan inte tala franska. Därför måste jag dra slutsatsen att ingen vid University of Minnesota kan tala franska.
Generaliseringen är förhastad eftersom underlaget är för litet (premisserna för få) - det räcker ju med att en enda person vid University of Minnesota kan tala franska
för att slutsatsen ska vara falsk.
bulletLogiskt felslut
Vi tar inte med oss Bill på utflykten. Varje gång vi tar med oss honom regnar det.
Felslutet ligger i att Bill inte kan påverka vädret,
eller mer filosofiskt uttryckt:
Det råder ingen kausalitet mellan Bills närvaro och väderleken.
bulletOförenliga premisser
- Om Gud kan göra vad som helst, kan han då göra en sten så tung att han inte förmår lyfta den?
- Naturligtvis, svarade hon snabbt.
- Men om han kan göra vad som helst så kan han lyfta stenen, påpekade jag.
- Just det, sa hon eftertänksamt. Ja, då kan han väl inte göra stenen.
- Men han kan göra vad som helst, påminde jag henne.
bulletKänsloargument
En man söker ett jobb. När arbetsgivaren frågar honom vad han har för meriter svarar han att han har hustru och sex barn hemma. Hustrun är svårt invalidiserad, barnen har ingenting att äta, inga kläder, inga skor, det finns inga sängar i huset, inget kol i källaren och vintern är på väg.
Allt detta är beklagligt men har inget att göra med mannens lämplighet för arbetet.
bulletHypoteser som strider mot fakta
Om madame Curie inte hade råkat lägga en fotografisk plåt i en skrivbordslåda tillsammans med en bit pechblände så hade världen i dag inte vetat något om radium.
Resonemanget vilar på en tänkt tillfällighet,
andra tänkta tillfälligheter skulle också kunna tänkas leda till kunskaper om radium. Orsakssammanhanget (kausaliteten) är också mycket förenklad.
Resonemanget hänvisar till något som skulle kunna kallas en slumphändelse.
bulletFörgiftning av källan
Två män debatterar med varandra. Den förste reser sig och säger: "Min motståndare är en notorisk lögnare. Man kan inte tro ett ord av det han kommer att säga".

Vill du läsa novellen, så finns den i En samling noveller, Esselte Studium.
Läs om den sats du just nu läst! Om du tänker efter,
så finner du nog att den inte är riktigt logiskt korrekt.
Att novellen finns just i den omnämnda novellsamlingen
är inte något som beror på om du vill läsa den eller inte,
den finns eller finns inte där oavsett hur du tänker om att läsa den.
Det är viktigt att ha klart för sig vad som hänger ihop med vad, när man argumenterar.

Definitioner

Något annat som är viktigt är, att man noga redogör för hur man använder sina ord och vad man menar med sina begrepp. Det gör man med hjälp av definitioner. Några vanliga definitioner är:

bulletOstensiv definition
uttrycket som ska definieras pekas ut
Det där är en giraff
bulletLexikalisk definition
betydelsen bestäms av normalt språkbruk
som framgår är det den definitionen du möter i lexikon

bulletStipulativ definition
man bestämmer hur ordet ska användas just i det egna resonemanget.
Definitionen gäller alltså för ett visst sammanhang.
Den stipulativa definitionen känns igen av formuleringar som:
Med x avses y; hädanefter kommer x att användas i betydelsen y
där x står för det ord som ska definieras och y för vad man menar med det.
I avsnittet språkfilosofi har vi använt oss av följande stipulativa definition:
 
bulletteoretisk sats = sats som har sanningsvärde

Ett annat tänkt exempel skulle kunna vara om man undersöker om människors längd spelar roll när det gäller att få anställning. Om man då vill skilja ut en grupp som "långa människor" så måste man göra en stipulativ definition, som till exempel kan se ut så här:
 
bulletmed långa människor avses i denna undersökning de som
bulletom de är män är minst 190 centimeter
bulletom de är kvinnor är minst 175 centimeter

bulletÖvertalningsdefinitionen
förknippar ett positivt laddat ord med något neutralt
eller till och med negativt laddat ord,
som genom att sättas samman med det positiva själv blir positivt laddat:
Sann frihet innebär hårt arbete
Denna definition är förrädisk och används ofta i propagandan.

Omvänt kan den också förknippa ett negativt laddat ord med något neutralt
om den vill avskräcka.

Politiker definierar ofta de egna förslagen med hjälp av positiva ord och motståndarnas med negativa.

Definitioner kan lida av några fel, de kan vara:

bulletför trånga
ex: trianglar är likbenta tresidiga geometriska figurer.
Den definitionen utesluter felaktigt alla olikbenta trianglar
bulletför vida
ex: kvadrater är rätvinkliga fyrsidiga figurer.
Den definitionen är felaktig eftersom den inkluderar rektanglar,
och inte också framhöll att kvadrater dessutom måste vara liksidiga,
alltså kvadrater är liksidiga, rätvinkliga fyrhörningar
.

Deskriptiv och emotiv mening

I avsnittet språkfilosofi skilde vi mellan mening och referens. Nu ska vi skilja mellan två typer av mening:

bulletdeskriptiv mening = den värdeneutrala meningen
bulletemotiv mening = meningens värdeladdning

Ordet "snål" har en annan värdeladdning än "ekonomisk" men de rymmer båda ett deskriptivt element, som gör att de skiljer sig från "slösaktig" eller "givmild".

Med hjälp av den emotiva meningen kan jag värdeböja ord:

bulletjag är ekonomisk men min fru är snål.

"Ekonomisk" är ett plusladdat ord medan "snål" är ett minusladdat.
Skall man söka ett oladdat (neutralt) värde för dessa båda ord
så blir det kanske "förhållningssätt till utgifter".
Anstränger du dig finner du säkert många exempel på hur man kan värdeböja ord,
dvs.. använda ord för samma företeelse men med olika laddning.

Den deskriptiva och den emotiva meningen samspelar inom varje ord.
Värdeladdningen bestäms av kulturen och är alltså socialt betingad.
Ett ord som "generös" är plusladdat, den emotiva meningen är alltså fastslagen,
men den deskriptiva obestämd. Exakt var gränsen går mellan generös och ekonomisk är omöjligt att fastslå och är ytterst beroende på ekonomiska förutsättningar och förväntningar hos dem som använder uttrycken.
Filosofen Aristoteles definierade "mod" som medelvägen mellan "feghet" och dumdristighet". Men när blir en modig handling dumdristig?

Ibland talar man också om en tredje slags mening, nämligen evokativ och avser då att ord kan verka påverkande på andra. Ett uttryck har evokativ mening om det väcker känslor hos mottagaren, så att han påverkas att tycka något han inte har tyckt innan han hör ordet.

I Språk och påverkan av Jan Andersson och Mats Furberg (Bokförlaget Aldus/Bonniers) finns följande exempel:

bulletBör vi bygga en fritidslokal åt sjömän?
bulletBör vi bygga en fritidslokal åt sjöbusar?
bulletBör vi bygga en fritidslokal åt havets arbetare?

Här fastslås att de kursiverade orden har samma deskriptiva mening, de betecknar alla samma kategori personer, men de skiljer sig åt när det gäller den emotiva meningen.
Författarna till den utmärkta (plusord) boken menar att den deskriptiva meningen är "tjudrad ".

Omvänt kan den emotiva meningen vara "tjudrad" och den deskriptiva "friströvande", som i exemplet med "mod". "Mod" har en "tjudrad" emotiv mening (plusord) men olika människor lägger olika innebörd i begreppet, den deskriptiva meningen är "friströvande".

Semantikern S. I. Hayakawa kallade

bulletplusord för spinnord
bulletminusord för morrord

Om en framställning rymmer värdeladdade ord sägs den vara subjektiv
och uttrycka sändarens uppfattning.
Sändare
brukar man kalla den som säger något eller skriver en text,
själva texten eller framställningen kallas budskapet
och den budskapet riktas till mottagaren.
Jag är således denna texts sändare, texten budskapet och du mottagaren.
Ord som avslöjar sändarens inställning till budskapet kallas aspektmarkörer.
Letar du i denna distanskurs finner du nog några aspektmarkörer,
som visar vad jag tycker om ämnet filosofi.
Kraven på en text av detta slag, alltså en sakprosatext,
är annars att den ska vara värdeneutral,
alltså inte rymma aspektmarkörer, den ska vara så objektiv som möjligt.

Besläktade med aspektmarkörer är perspektivmarkörer,
vilka avslöjar sändarens urval.
Om en lyrikantologi för gymnasieskolan
nästan bara rymmer manliga poeter från vår egen tid,
så kan man tala om en tydlig perspektivmarkör.
Den som gjort urvalet föredrar manliga poeter.
Alltså:

bulletaspektmarkörer
avslöjar sändarens inställning
är antingen plus- eller minusladdade
Ibland används följande upplysande beteckning:
bulletplusladdade ord = spinnord
bulletminusladdade ord = morrord
 
bulletperspektivmarkörer
avslöjar sändarens faktaurval

Betraktar man alltså en text strängt finner man att den aldrig kan vara helt objektiv.
Om man lyckas med att undvika värdeladdade ord (går det?), så måste man ändå göra ett faktaurval. Man kan inte ha med alla fakta i en framställning, man måste göra ett urval.

I valrörelsen 2006 så har förslaget om en obligatorisk kanon när det gäller litteraturundervisningen på gymnasieskolan väckts. Tanken är att de svenska gymnasisterna ska få kunskap om sådan litteratur som anses grundläggande för vårt sätt att leva och växa till mogna människor. Men hur bestämmer man en sådan kanon? Några måste göra det, och det urval dessa gör är ju färgade av just dessa människors uppfattning om viktig litteratur.

I denna bemärkelse är inte heller denna kurs i filosofi som du nu läser objektiv. Den grundar sig på ett urval av frågeställningar och filosofer som just jag har gjort. Jämför du med andra kurser, sådana de framstår i olika filosofiska läroböcker, så finner du stora likheter, den rättar sig efter en kanon som redan kan sägas ha formats. Men denna kanon skulle kunna se annorlunda ut. Och den är otvetydigt manlig i den bemärkelsen att det nästan bara förekommer manliga filosofer i den.

Två slag av slutledningar:

Vi tänker oss ett resonemang med följande premisser:

bulletAlla däggdjur föder levande ungar.
bulletAlla valar är däggdjur.

Den ofrånkomliga slutsatsen angående hur valar förökar sig måste bli:

bulletAlla valar föder levande ungar.

Något annat är logiskt omöjligt om de båda premisserna är sanna.

Vi tänker oss nu ett annat resonemang med följande premiss:

bulletAlla korpar jag har sett har varit svarta.

Ur denna premiss drar jag slutsatsen:

bulletAlla korpar är svarta.

Hur är det med denna slutsats?
Är den av samma bindande karaktär som den förra,
dvs. måste den vara sann om premissen är sann?
Nej, även om jag har träffat på många korpar
kan det finnas korpar jag inte träffat på som har en annan färg.
Vi ska tala mer om dessa två slutledningssätt närmast i avsnittet kunskapsteori
men också i andra sammanhang.
Nu behövdes de bara för att göra bilden av hur en argumentering ser ut
lite mer fullständig. Jag sammanfattar dessa två slutledningssätt:

bulletDeduktion
som är logiskt bindande
dvs. om premisserna är sanna så måste slutledningen vara sann.
ex:
Premiss 1. Alla däggdjur föder levande ungar.
Premiss 2. Alla valar är däggdjur.
Slutsats: Alla valar föder levande ungar.
bulletInduktion
som är erfarenhetsgrundad
och från enskilda iakttagelser drar slutsatser om det allmänna.
Dessa slutsatser är endast mer eller mindre troliga.
ex:
Premiss Alla korpar jag har sett har varit svarta.
Slutsats Alla korpar är svarta.

Talsituationen

Talsituationen är ett centralt begrepp i all argumentationsanalys. Jag har mest ingående berört den i samband med resonemanget om talhandling. Jag sammanfattar därför några tankar om denna. I talsituationen ingår:

bulletbudskapet (vars utsägande är den lokutionära handlingen)
bulletsändaren (vars avsikter är den illokutionära handlingen)
bulletmottagaren (vars reaktion är den perlokutionära handlingen)

I all fungerande kommunikation ingås så att säga ett underförstått kontrakt,
som just är förutsättningen för att kommunikationen ska kunna fungera.
Ett filosofiskt sätt att säga detta är att detta kontrakt är det nödvändiga villkoret
för all kommunikation. Det är med termer från Språk och påverkan följande principer:

bulletprincipen om avsändarens vederhäftighet
som innebär att det ligger något i det som sändaren säger.
Trodde du inte att jag menade väl och kunde något om filosofi,
skulle du inte bry dig om att försöka följa denna kurs.
Sedan är det en annan sak att vara medveten om att vi ständigt utsätts för påverkan av de olika sändare som kommunicerar med oss.
Det är just argumentationsanalysens uppgift att försöka finna dessa påverkningsknep, medvetna eller omedvetna för sändaren själv.
De som bemödar sig med att tolka en svår dikt,
tror att dikten ändå, trots att den kan framstå som besvärlig,
har något den vill säga sina läsare.
bulletprincipen om adressrelevans
som innebär att varje sändare ska bemöda sig om att endast sända sådant som kan vara av intresse för mottagaren, och att anpassa sin framställning till mottagarens kunskap och förmåga

Fördjupningstips:
Vill du ha fler exempel och fördjupade analyser av just detta avsnitt kan du gå till någon av de handböcker som rekommenderades på sidan Filosofi A.
Grundligast är Andersson, Filosofisk tanke.

Annars är den ovannämnda Språk och påverkan av Jan Andersson och Mats Furberg en guldgruva, men tyvärr har den några år på nacken (1970) och kan vara svår att få tag på.
Ett bibliotek bör dock kunna ordna med ett lån.

 


 

 

 

Tillbaka till Komvux Gotland