Karl den stores rike blev vidsträckt och utsatt för
ständiga hot från kringboende folk.
Kungen behövde hjälp att styra detta väldiga rike,
men han hade inte möjlighet att avlöna alla dem han behövde,
en stor del av ekonomin i det tidiga medeltida samhället vilade på naturahushållning
och varubyte.
I ett samhälle med naturahushållning byter man varor mot varor till skillnad från
ett samhälle med penninghushållning, där pengar är så att säga växelkursen.
I stället lånade han ut delar av riket till förtrogna,
som styrde det åt honom mot att de fick uppbära de avkastningar provinsen kunde ge.
De blev hans låntagare, eller länsherrar. Län heter på latin feodum
och det system som nu inrättas kallas feodalismen.
Länsherren eller vasallen skötte alltså länet åt kungen och
försvarade det mot angripare.
I skötseln kom också att ingå juridiska åligganden,
så att länsherren dömde vid de lokala rättegångarna.
Lokala lagar uppstod således liksom så småningom lokala folkrepresentationer.
Vasallen i sin tur förlänade delar av sitt län till undervasaller
och när länen så småningom blev ärftliga skedde en uppsplittring av riket.
Detta system spred sig till andra länder och i det tysk-romerska riket
kom det att verka splittrande ända till Tysklands enande under 1800-talet,
medan monarkerna i Frankrike vid nya tidens början
lyckades återta kontrollen över hela sitt rike med hjälp av avlönade ämbetsmän.
Länsherrarna kontrollerade således stora jordområden
och deras skyldighet mot sin länsherre var främst att bistå honom i krig.
En jordägande krigaradel, aristokrati, uppstod därigenom genom
feodalismen.
Den etiska grund som är förutsättningen för att detta system skall kunna fungera
bygger på lojalitet; de agerande måste acceptera lojaliteten och
respektera ingångna avtal.
I sin enklaste form kunde det se ut så här (UV står för
undervasall):
En särskild ceremoni ägde rum vid installationen av den nye länsherren,
den så kallade investituren.
Genom att på detta sätt en rit uppstod förstärktes banden mellan länsherre och
läntagare
och i verk som tillkom när feodalismen var etablerad är denna moral tydlig.
När Tristan skall hämta kung Marces blivande brud Isolde i riddarromanen Tristan
och Isolde är han kung Marces undersåte och har att genomföra sitt uppdrag med
obrottslig lojalitet.
Av misstag dricker Tristan och Isolde en kärleksdryck
som gör dem - utan egen förskyllan - förälskade i varandra.
De bekämpar båda sin förälskelse men förvisas ändå av Dante till helvetet i hans
verk Den gudomliga komedin.
Boktips: Tristan och Isolde, Gotfrid von Strassburg
De båda hade ett hjärta,
hennes plåga var hans smärta,
hans smärta var hennes plåga,
de voro ett, och samma låga
förtärde dem i kärleksglöd;
de dolde dock för varandra sin nöd
och fingo tvivel och skam känna på,
Dante har emellertid ingen misskund i sin Divina commedia:
En helvetesorkan som aldrig dör,
bär andarna omkring på starka vingar
och piskar dem och dem i virvlar för.
(...)
Se Paris där, och Tristan..."Om långt fler
än tusen skuggor sade han att alla
sänkts för sin kärleks skull i graven ner.
(Översättning Aline Pipping)