Protestantismen
Tillbaka Hem Upp Nästa

 

Martin Luther
Jean Calvin
Konsekvenser

Genom hela medeltiden hade krafter inom kyrkan verkat mot vad dessa krafter uppfattade som kyrkans förfall. De olika klosterrörelserna kan ses som utslag av denna strävan efter renhet och återgång till det ursprungliga kristna idealet i protest mot den sekularisering och personliga vinningslystnad som många av kyrkans enskilda representanter förföll till.

Martin Luther

På 1300-och 1400-talet hade John Wyclif i England och Johan Hus i Böhmen formulerat tankar som i mycket föregick dem som Martin Luther kom att ge uttryck för i början av 1500-talet. Hus hade bränts som kättare på bål och tankarna var farliga, för de hotade Europas mäktigaste institution, men den politiska situationen var annorlunda på Luthers tid än hundra år tidigare och hans tankar var lockande för många tyska furstar med politiska ambitioner.
Luthers centrala tankar var:

Rättfärdiggörelse genom tron allena

Människan kan aldrig själv förtjäna sin frälsning utan den är en gåva hon får "gratis" (av nåd) av Gud. I enlighet med Augustinus tankar menade Luther att: En människa inte förtjänar nåd genom att göra det goda utan gör det goda som ett resultat av Guds nåd.

I den katolska föreställningsvärlden såg det vid den här tiden annorlunda ut, åtminstone i praktiken. Efter bikten - som alltid måste vara uppriktigt menad för att gälla - kunde prästen rekommendera botgöraren att utföra vissa handlingar, som bekräftelse på sin ånger. Den väldiga Peterskyrkan höll på att uppföras i Rom och bygget måste finansieras. En munk vid namn Tetzel erbjöd botgörare att köpa avlatsbrev som bevis för sin ånger och dessa avlatsbrev skulle bidra till kyrkobygget.

Luther ansåg att avlatshandeln var bedrägeri eftersom människorna lurades att tro att de kunde köpa nåd för sina synder. Inte heller ansåg han att vissa människor kunnat utföra sådana handlingar att de kommit att inta en särställning och därigenom bli helgon, som vanliga människor kunde vända sig till och använda som mellanlänk till Gud.

Rättfärdiggörelse genom skriften allena

Genom århundradena hade kyrkan gjort uttolkningar av och tillägg till Bibeln och den prästvigde ansågs ha tolkningsföreträde framför lekmannen. Luther hävdade i stället att varje individ själv skulle möta sin Gud genom att läsa Bibeln och förkunnade därmed "det allmänna prästadömet".

Genom dessa tankar kom Luther att hota kyrkans auktoritet, vilket ännu var livsfarligt. Eftersom han i enlighet med Paulus hävdade att "överheten bär icke svärdet förgäves" och att således den världsliga makten kunde sköta undersåtarnas världsliga angelägenheter och att påven inget hade med detta att skaffa, fick han en fristad hos kurfursten av Sachsen, som tillsammans med andra nordtyska furstar insåg vilka möjligheter Luthers tankar gav dem när det gällde den världsliga makten.

Jean Calvin

Fransmannen Jean Calvin gick längre än Luther. Liksom Luther stödde han sig kraftigt på Augustinus men betonade mycket starkare predestinationen. Enligt denna vet Gud i sin allmakt vad som skall ske i framtiden och därigenom också varje människas levnadsöde. Människan bär på arvsynden och förmår inte av egen kraft att handla gott, hon förtjänar evig förtappelse. I sin godhet har dock Gud utvalt ett fåtal människor till evigt liv.

En människa kan inom sig själv känna att hon är bland de frälsta om hon genom alla prövningar och frestelser framhärdar i ett heligt liv. Calvins tankar inspirerade hans anhängare till ett strävsamt, renlärigt och sedesamt liv, eftersom de kände sig som utvalda av Gud att verka tillsammans med honom mot den övriga världens ondska.

I motsats till Luther vägrade Calvin att erkänna någon statlig myndighet när det gällde att stifta lagar för de utvalda. Han tillbakavisade tanken på biskopsämbetets speciella ställning (att biskoparna genom den apostoliska successionen var andliga arvtagare till apostlarna) och menade att kyrkan skulle styras av de äldste i församlingen.

Calvins anhängare kom att kallas för reformerta eller kalvinister. I England kallades de puritaner (pure = ren) och i Frankrike hugenotter (edsvurna). En samlande beteckning för dem som genom Luther och Calvins tankar protesterar mot Rom, påven och den katolska kyrkan blir protestanter. Dit räknades också anhängare av den anglikanska kyrkan, som infördes i England under 1500-talet och som kom att stå närmare katolicismen än Luther och Calvin.

 

Två politiska konsekvenser:

Protestantismens kritik av den katolska kyrkans tradition och tolkning av den kristna läran fick många politiska konsekvenser. Två av dessa kan tjäna som exempel:
 
bulletI England hade ätten Tudor kommit till makten under senare delen av 1400-talet efter ett inbördeskrig mellan ätterna York och Lancaster. Detta krig kallas Rosornas krig, eftersom båda ätterna bar en ros i sitt vapen. Ätten Tudor var besläktad med Lancaster.

Henrik VIII tillhörde ätten Tudor och var kung över England under första hälften av 1500-talet. Han var en from katolik och gift med Katarina av Aragonien, som var syster till den mäktige regenten Karl av Habsburg, som härskade över såväl Spanien som det tysk-romerska riket. Men Katarina födde Henrik en dotter och eftersom man vid denna tid var övertygad om att kvinnan avgjorde barnets kön, genom vad man skulle kunna kalla sin jordmån, ville Henrik skilja sig för att kunna gifta om sig. Dessa tankar vilade på den antika filosofen Aristoteles uppfattning.

Henrik vände sig därför till påven för att få dennes tillåtelse att upplösa äktenskapet. Att han måste göra så berodde på att den katolska kyrkan uppfattar äktenskapet som ett sakrament, alltså en helig handling, som inte kan upplösas. Påven vägrade också att tillmötesgå Henrik i detta ärende. Huvudskälet var sannolikt att påven inte ville stöta sig med huset Habsburg. Han hade annars kunnat föra ett resonemang att äktenskapet inte nått sitt syfte, nämligen att frambringa en tronarvinge. Så hade påvar vid enstaka tillfällen tillåtit sig att resonera förr.

I stället för att finna sig i påvens beslut vände sig Henrik mot den protestantiska kyrkan, som i denna fråga hade en annan uppfattning. Luther och Calvin menade att endast två sakrament kunde grundas på Bibeln, nämligen dopet och nattvarden; Jesus hade låtit sig döpas av Johannes döparen och han hade instiftat nattvarden vid den sista måltiden dagen före sin avrättning, alltså på skärtorsdagen. De övriga fem sakramenten som katolska kyrkan omfattade var kyrkans egna tillägg. Dessa sakrament är: konfirmationen, vigseln, bikten, prästvigningen och den sista smörjelsen.

För att säkra ätten Tudors innehav av den engelska tronen lät alltså Henrik VIII med parlamentets godkännande införa den version av den protestantiska läran som kommit att kallas den anglikanska kyrkan.
 
bulletFör att kunna bekämpa Kristian II tvingades Gustav Vasa att låna pengar av handelsstaden Lübeck och när han några år senare skulle betala tillbaka detta lån såg han sig om efter rikedomar och fann dem hos den svenska kyrkan, som vid den tidpunkten ännu var katolsk. En hel del av rikedomarna hade erhållits i samband med bikten och den sista smörjelsen, alltså två av de sakrament, som Luther förkastat. I motsats till Henrik VIII var Gustav Vasa inte djupt religiös, så för honom tog det emot mindre att bryta med den katolska kyrkan.

 

Tillbaka till Tillbaka till Komvux Gotland